• یکشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401041207847
  • خبرنگار : 50491

جولان معتادان متجاهر در گپ همگرایی مدیران گلستانی؛

مخالفت صریح بهزیستی با درخواست استاندار گلستان/ رفاه کارکنان بهزیستی یا ترمیم ویترین اجتماعی؟

مخالفت صریح بهزیستی با درخواست استاندار گلستان/ رفاه کارکنان بهزیستی یا ترمیم ویترین اجتماعی؟

ایسنا/گلستان به نظر می‌رسد ساماندهی معتادان متجاهر در گلستان اسیر عدم انسجام و همگرایی مدیران شده و دستگاه‌های متولی حوزه اعتیاد با انداختن توپ ساماندهی معتادان در زمین یکدیگر از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و در این بین مردم بازنده اصلی این کشمکش هستند.

حضور معتادان متجاهر این روزها بیش از گذشته در میادین شهر به چشم می خورد، یا سر در سطل زباله کردند و یا در گوشه ای از پیاده رو در حالت نشئگی به خواب فرو رفتند کسی هم با آنها کاری ندارد مگر اینکه فروشنده و یا همسایه ای در آن اطراف شاکی شود و با ۱۳۷ و یا ماموران شهرداری تماس بگیرد تا این معتادان را به گرمخانه هدایت کنند.

البته طولی نمی کشد که این افراد باز به سطح شهر برمی گردند و قانونگذار تنها آن دسته از معتادانی را به مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ هدایت می کند که تجاهر به اعتیاد داشته باشند، آن مکان هم گنجایش کافی برای همه معتادان ندارد و لذا حضور بیشتر معتادان متجاهر را در سطح شهر شاهد هستیم.

گاهی این حضور معتادان نیز ارتقاء شاخص فلاکت و بدبختی در جامعه محاسبه می شود و قضاوت مجامع بین المللی را نسبت به ایران تغییر می دهد، بی آنکه کسی ریشه افزایش این معتادان را بداند، علاوه بر جو منفی روانی در جامعه، این معتادان متجاهر که راست راست در سطح معابر و اماکن عمومی می چرخند زمینه ترویج گرایش سوء مصرف مواد مخدر را افزایش می دهند.

کافی است یک جوانی از خانه قهر کند و به پارک و محلی پناه ببرد، در این فضای به ظاهر سرسبز و فرح‌بخش پارک، هستند کسانی که بخواهند به آنها راه و رسم ماندن را آموزش بدهند، گرچه بنا به گفته مسئولان انتظامی و دستگاه قضایی جمع آوری معتادان کار سختی نیست ولی سوال اینجا است چرا این معتادان اینگونه در فضای شهر در حال تردد هستند؟

این مسئله واکنش دبیر  شورای هماهنگی مواد مخدر  استان گلستان را به همراه داشته است، به اعتقاد "مهدی طالبی" گلستان نیازمند یک مرکز ترک اعتیاد یک هزار نفری است و این در حالی است که تنها مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ استان گلستان ۱۰۰ نفر ظرفیت دارد.

مهدی طالبی با بیان اینکه ویترین اجتماعی و ارتقای امنیت اجتماعی یکی از مطالبات مردم گلستان است، تصریح می کند؛ ویترین و امنیت اجتماعی در وهله نخست توسط معتادان متجاهر لکه دار می شود، براساس آمار سال ۱۳۹۵،یک هزار و ۲۰۰ معتاد متجاهر در گلستان شناسایی شدند که به طور قطع این تعداد روند افزایشی داشته و میزان معتادان متجاهر بیش از این میزان است.

مخالفت صریح بهزیستی با درخواست استاندار گلستان/ رفاه کارکنان بهزیستی یا ترمیم ویترین اجتماعی؟

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان خاطرنشان می کند؛ از ابتدای سال تاکنون با کمک دستگاه های انتظامی و خدمات رسان ۷۰۰ معتاد متجاهر را جمع آوری و ساماندهی کردیم اما این اقدام در جامعه احساس نشد و این مهم نشان می دهد باید بیش از این تعداد نسبت به جمع آوری معتادان متجاهر تلاش کنیم اما واقعیت آن است که ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در گلستان تنها ۱۰۰ نفر است.

وی با تأکید بر اینکه برای ترمیم ویترین اجتماعی باید برای مرکز نگهداری معتادان متجاهر که مطالبه به حق مردم گلستان است برنامه داشته باشیم، به مصوبات دیدار استاندار و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان در دیدار با سردار مؤمنی اشاره کرد و گفت: در نخستین قدم مصوبات این دیدار به ما ابلاغ شده و ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اعلام کرد چنانچه کاربری مرکز توسکستان ماده ۱۶ تعریف شود این مرکز تا سفف یک هزار نفر تجهیز شده و برای نگه داری معتادان متجاهر آماده می شود.

طالبی با بیان اینکه مسئله توسکستان یک موضوع ۱۰ ساله است، می گوید؛ این مرکز از ابتدای انقلاب اسلامی مرکز بازپروری درمان اعتیاد بود تا اینکه اواخر دهه ۷۰ این مراکز در کشور تعطیل شد از اوایل دهه ۸۰ به مرکز درمان اعتیاد در قالب طرح اجتماع درمان مدار تبدیل شد که این مرکز هم تا اواخر سال ۹۲ با رویکرد درمان اعتیاد راه انداری شد اما از آنجایی که امکانات این مرکز نیاز به تقویت داشت در جلسه ای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر عنوان شد که این مرکز به عنوان مرکز ماده ۱۶ باشد و در راستای آن نزدیک به دو ملیلیارد تومان برای توسکستان هزینه شد تا اینکه این مرکز قابلیت بهره برداری پیدا کرد.

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان تأکید می کند؛ در مجموع قرار بود از ظرفیت توسکستان برای ایجاد مرکز ۵۴۰ تا ۶۰۰ نفری استفاده شود اما در اواخر سال ۹۲ توسکستان به مرکز رفاهی تبدیل شد، در شرایط فعلی که مطالبه مردم ساماندهی وضعیت نابه هنجار معتادان متجاهر است و همه اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نسبت به این مسئله موافقند و لازمه آن این است که سازمان بهزیستی در خصوص این مسئله تصمیم جدی بگیرد.

وی با اشاره به اینکه براساس بند سه شق ث ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، ساماندهی معتادان متجاهر با بهزیستی است و خود مکلف است در این راستا اقدام کند و البته این مهم یک تکلیف قانونی است، ابراز داشت: درخواست ما از بهزیستی آن است که کاربری این مرکز به رسالت اصلی خود برگردد تا بتوانیم چنین ظرفیتی را در استان ایجاد کنیم.

سرهنگ مجید زائری، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گلستان نیز گلستان را در حوزه مواد مخدر یک استان مقصد می داند و می گوید؛ یکی از مشکلات عمده ما در استان کمبود فضا برای نگه داری معتادان است در حالی که آلودگی اعتیاد در استان بالاست ولی ظرفیت برای نگه داری معتادان وجود ندارد و به همین دلیل معتادان پس از دستگیری دوباره آزاد می شوند.

وی می افزاید؛ در سال گذشته ۸ هزار و ۳۷۰ نفر معتاد از سطح معابر و خیابان های گلستان جمع آوری شدند اما همه این تعداد به مراکز درمانی تحویل داده نشدند و بخش زیادی با اخذ تعهد آزاد شدند،در حال حاضر استاندار گلستان و دیگر مسئولان در حال پیگیری برای افزایش ظرفیت مراکز نگهداری معتادان هستند.

زائری معتقد است پلیس توان جمع آوری تمامی معتادان متجاهر گلستان را در مدت ۴۸ ساعت دارد اما به دلیل ظرفیت محدود استان برای نگهداری، معتادان متجاهر بلافاصله پس از دستگیری آزاد می شوند و به مجدد به همان چرخه بازمی گردند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گلستان با بیان اینکه باید برای افزایش ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر مسئولان و خیرین پای کار بیایند، گفت: این شرایط اصلاً نمای خوبی ندارد، آسیب اعتیاد تنها به فرد معتاد مرتبط نیست بلکه به جامعه برمی گردد به همین دلیل بخش زیادی از سرقت ها ناشی از اعتیاد است.

اما با توجه به اهمیت این موضوع به سراغ مدیرکل بهزیستی گلستان رفتیم تا شاید گره مرکز ماده ۱۶ توسکستان را پیدا کنیم که «عارف کیانی»، مدیرکل بهزیستی استان از هر گونه اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد و پاسخی نداد.

«عارف کیانی» معتقد است که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان هنوز هزینه نگهداری طرح نوروزی جمع آوری معتادان متجاهر را نپرداخته و می گوید؛ به مناسبت ایام نوروز حدود ۶۰۰ معتاد متجاهر در گلستان شناسایی و در کمپ های ماده ۱۵ تحت درمان قرار گرفتند که با گذشت دو ماه هنوز پول آن از سوی شورا پرداخت نشده است، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان در سال گذشته فقط حدود یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان برای معتادان متجاهر به بهزیستی اعتبار تخصیص داده است.

وی وجود یک هزار و ۲۰۰ معتاد متجاهر و کارتن خواب در استان گلستان را تکذیب کرد و افزود: کسی که معتاد متجاهر باشد و به مرکز ماده ۱۶ ارجاع داده شود براساس قانون پس از دو بار دیگر نمی‌تواند به این مرکز ماده ۱۶ وارد شود بلکه برای بار سوم باید در اردوگاه کار اجتماعی نگهداری شوند و این افراد دیگر معتاد متجاهر شناخته نمی شوند.

سرپرست بهزیستی گلستان با بیان اینکه بعید است که استان گلستان رتبه دوم آلودگی به اعتیاد در کشور را داشته باشد، گفت: گرچه وضعیت گلستان در حوزه اعتیاد خوب نیست اما در رتبه دوم کشور هم قرار نداریم.

مخالفت صریح بهزیستی با درخواست استاندار گلستان/ رفاه کارکنان بهزیستی یا ترمیم ویترین اجتماعی؟

کیانی می افزاید؛ اگر بخواهیم معتادانی که یک بار به مرکز ماده ۱۶ مراجعه می کنند را لحاظ کنیم از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ تعداد معتادان متجاهر که در گلستان یک بار به مرکز ماده ۱۶ مراجعه کرده اند تنها ۸۰۰ نفر بوده اند و مابقی معتادان بیش از دو بار به مرکز ماده ۱۶ مراجعه کردند، پیشنهاد ما این است که دو مرکز ماده ۱۶ در شرق و غرب گلستان ایجاد و به بخش خصوصی واگذار شود در حالی که بسیاری از استان ها این مراکز را به بخش خصوصی واگذار کردند اما در استان گلستان عده ای مخالفت می کنند.

وی خاطرنشان می کند؛ مرکز استان گلستان ۱۹ کمپ ترک اعتیاد دارد که با اضافه شدن مرکز توسکستان تعداد کمپ ها به ۲۰ مورد می رسد آیا این صحیح است که در گرگان ۲۰ کمپ ترک اعتیاد باشد اما در شرق استان که از لحاظ وسعت بزرگتر است این تعداد کمپ وجود ندارد. متأسفانه عده ای در مرکز استان تلاش می کنند تا کمپ ترک اعتیاد در این مناطق ایجاد نشود و برخی در تلاش هستند به اینچه برون  منتقل شود که راه اندازی کمپ در این مکان با جمعیت یک هزار نفر به صرفه نیست.

سرپرست بهزیستی گلستان اعتقاد دارد اگر زمان بازپروری معتادان متجاهر افزایش یابد هزینه نگهداری یک هزار نفر معتاد متجاهر به ۱۳ میلیارد تومان می‌رسد که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان توان پرداخت آن را ندارد و در این باره می گوید؛ تنها دستگاهی است که در حوزه پیشگیری درمان و بازتوانی و اشتغال کار می کند بهزیستی است، ۱۲ دستگاه عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هستند اما تمامی هجمه ها بر عهده بهزیستی است.

فرار شهرداری گرگان از زیر بار مسئولیت در حوزه اعتیاد

کیانی می افزاید، براساس قانون بهزیستی و شهرداری باید مکان نگهداری معتادان متجاهر را تأمین کند اما آیا شهرداری گرگان به ما مکانی ارائه می دهد؟ متأسفانه شهرداری همیشه فرار کرده و از این کار شانه خالی می کند، ما بارها در جلسات مطرح کردیم اما به نظر می آید زور همه این دستگاه ها بیشتر از بهزیستی است.

وی یادآور می شود؛ ما برای نگهداری معتادان متجاهر مشکلات اعتباری داریم، براساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی تمامی مراکز نگهداری معلولان بهزیستی گلستان به بخش خصوصی واگذار شده است که ما پیشنهاد دادیم مراکز ماده ۱۶ نیز به بخش خصوصی واگذار شود  و در همین راستا بخش های خصوصی در شرق، غرب و مرکز استان برای راه اندازی مرکز ماده ۱۶ با ظرفیت ۳۰۰ نفر اعلام آمادگی کردند اما برخی اصرار دارند این مرکز صرفاً در توسکستان ایجاد شود.

سرپرست بهزیستی گلستان با بیان اینکه اگر بخواهیم کار اصولی و علمی انجام دهیم تنها بهزیستی نمی تواند مسئله معتادان متجاهر را مدیریت کند، بیان کرد: یکی از اقدامات بهزیستی اعطای تسهیلات در حوزه اشتغال است که در سال گذشته قریب به ۶.۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به معتادان بهبود یافته اعطاء شده است، همچنین وام های کارفرمایی نیز پرداخت می کنیم و کارفرمایانی که مددجویان بهبودیافته از اعتیاد را به کارگیری کنند از مزایای مختلفی از جمله اعطای تسهیلات ارزان قیمت بهره مند خواهند شد.

کیانی با بیان اینکه ۱۲ عضو دستگاه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان هیچ کاری نمی کنند و تنها از بهزیستی انتظار دارند، متذکر شد: باید از موازی کاری و انجام کارهای جزیره ای پرهیز کنیم.

به گزارش ایسنا؛ با وجود همه چالش ها بر سر راه اندازی مرکز ماده ۱۶ توسکستان عده ای معتقدند که بهزیستی در حالی با ایجاد مرکز نگهداری معتادان متجاهر در توسکستان مخالفت می کند که بخشی از این مکان در حال حاضر به عنوان مرکز رفاهی پرسنل و کارکنان اداره کل بهزیستی گلستان مورد استفاده قرار می گیرد و در شرایط فعلی که جولان معتادان متجاهر اثرات منفی برای استان گلستان دارد اختصاص این مکان به رفاه کارکنان بهزیستی چه اولویتی دارد؟

این واکنش و مخالفت بهزیستی در حالی است که استاندار گلستان بنا به تقاضای مکرر فرمانداران شهرستانها و مطالبه مردم برای جمع آوری و ساماندهی معتادین متجاهر ضمن درخواست رسمی از دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در دیدار حضوری، در مراسم یادواره شهدای مبارزه با مواد مخدر استان نیز تحقق این مهم را از سردار زاهدیان مشاور دبیر این ستاد خواستار شد.

به هر تقدیر هر یک از دستگاه‌ها در حوزه اعتیاد وظایفی را برعهده دارند و متاسفانه عدم هم‌افزایی نهادها منجر به افزایش تعداد معتادان متجاهر در گلستان شده است.

مردم امیدوارند دستگاه های مسئول در حوزه آسیب های اجتماعی ضمن همگرایی و پرهیز از موازی کاری، فرار از مسئولیت و هر گونه اقدام جزیره ای برای زدودن غبار اعتیاد از جامعه گام بردارند تا با جمع آوری معتادان متجاهر آرامش خاطر و آسایش به شهر بازگردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha