• یکشنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۱ / ۰۱:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401042617464

در نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشریح شد

جزئیاتی درباره طرح دارویار

جزئیاتی درباره طرح دارویار

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با اجرای طرح دارویار هزینه‌ای که بیمار از جیب می‌پرداخت هیچ تفاوتی نسبت به گذشته ندارد، ضمن اینکه در برخی اقلام به دلیل تعهد سازمان‌های بیمه‌گر قیمت کاهش نیز پیدا کرده است.

محمد علی کیانی، در نشست خبری طرح دارویار که در ساختمان قریشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، در خصوص شکل‌گیری طرح دارویار اظهار کرد: در کشور یکسری از اقلامی که مورد نیاز ساخت داروست، از خارج از کشور و با ارز ترجیحی یا ۴۲۰۰ وارد می‌شد و خیلی از داروها به لحاظ قیمت پایین قاچاق می‌شد. داروهایی هم که با ارز وارد می‌شد، مورد قاچاق معکوس قرار می‌گرفت.

وی گفت: دارویار مزایای زیادی دارد؛ توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران است و بهره‌مندی همه دهک‌های درآمدی از یارانه دارو است. هزینه‌ای که بیمار از جیب می‌پرداخت در قبلا و الان هیچ تفاوتی با هم ندارند. پس جای نگرانی نیست. ضمن اینکه در برخی اقلام به دلیل تعهد سازمان‌های بیمه‌گر قیمت کاهش نیز پیدا کرده است.

کیانی ادامه داد: بحث بعدی اجرای بیمه همگانی است. نزدیک به ۶ میلیون نفر تحت پوشش بیمه همگانی قرار گرفتند. برای افرادی که بیمه نیستند تفاوت در قیمت ایجاد می‌شود. این افراد هم می‌توانند با بیمه شدن، هزینه‌های دارویی خود را کاهش دهد. این افراد با مراجعه به دفاتر پیشخوان می‌توانند به راحتی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص پوشش بیمه‌ای داروهایی که قبلا تحت پوشش بیمه نبودند گفت: چیزی حدود ۳۶۶ قلم دارو جدید تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و بیمار هیچ هزینه اضافه را پرداخت نخواهد کرد.

کیانی با اشاره به کاهش کمبودهای دارویی بیان کرد: به‌تبع وقتی قیمت منطقی‌تر شود ما کمبودی هم نخواهیم داشت چون شرکت‌ها با توجه به وضعیت‌هایی که در این زمینه دارند هیچ کمبودی را در بازار نخواهند داشت.

کیانی اظهار کرد: از دیگر مزایای این طرح می‌توان به منطقی شدن تجویز، مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی و همچنین کنترل قاچاق معکوس اشاره کرد. همچنین حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران مزمن، خاص و صعب‌العلاج که در این طرح به ایشان نیز توجه شده، از موارد دیگر این طرح است.

وی در خصوص وضعیت پرداخت جیب مردم پس از اجرای این طرح گفت: داروها به ۴ دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول داروهای تحت پوشش بیمه هستند. پرداختی مردم برای این دسته تفاوتی نخواهد داشت. حتی گاهی کمتر هم می‌شود. دسته دوم داروهایی هستند که تحت پوشش بیمه نیستند. ۳۶۶ قلم دارو وارد پوشش بیمه می‌شود و البته ممکن است تعداد این داروها بیشتر نیز شود. دسته سوم داروهای بدون نسخه یا OTC  هستند. ۱۱۹ قلم کالا که تقاضای مصرف بالایی دارند به دستور ریاست جمهور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. این‌ها داروهایی هستند که قبلا تحت پوشش بیمه نبودند و الان افزایش قیمتی ندارند. دسته چهارم داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی هستند. داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی نیز افزایش قیمت را ندارند و در آینده ممکن است تصمیمات دیگری برایشان ‌گرفته می‌شود.

جزئیاتی درباره طرح دارویار

کیانی در خصوص نظارت و پایش این طرح گفت: برای اجرای پایش طرح یک تیم بازرسی ویژه از خود وزارت بهداشت تشکیل شده است. قیمت دارو به صورت عمومی اعلام می‌شود و شهروندان می‌توانند از سایت رسمی سازمان غذا و دارو قیمت داروی مورد نظر خود را بیابند و امکان گزارش موارد تخلف از طریق سامانه ۱۹۰ نیز وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم هماهنگی در پرداخت‌های دولت و بیمه‌گزارها، ممکن است شاهد کمبود دارو باشیم، چه تضمینی می‌توان داشت که این مشکل پیش نیاید؟» بیان کرد: خیر این مشکل پیش نمی‌آید. سازمان برنامه و بودجه به طور مکرر در این زمینه فعال است. فاصله افزایش قیمت دارو در دست سازمان‌های بیمه‌گر است و منبع آن از محل بودجه‌ای که برای این امر در نظر گرفته‌شده است تامین می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص که آیا بیمار برای دریافت داروهای OTC حتما باید با نسخه پزشک به داروخانه مراجعه کند؟ پاسخ داد: خیر افراد به صورت آزاد می‌توانند خرید کنند ولی در خصوص  ۳۶۶ قلم‌ دارویی که تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و داروهای OTC  در روزهای آینده با دولت بحث و گفت‌وگو خواهیم داشت.

کیانی گفت: در سامانه در نظر گرفته شده، این امکان برای دانشگاه به وجود آمده که دارو رصد بشود؛ یعنی دارو از کجا آمده ، به کجا رفته، به چه شکل توزیع شده و به دست چه کسی رسیده است پس از اتصال این سامانه دیگر مشکلاتی از قبیل بودن دارو در عطاری‌ها را نخواهیم داشت.

همچنین وی در پاسخ به سوال که اگر دکتری برای بیمار داروی خارجی تجویز کند که مشابه آن دارو در داخل تولید شود، آن داروی خارجی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد؟ گفت: قیمت داروی داخل حساب می‌شود و مابه‌التفاوت آن را با داروی خارجی از بیمار دریافت می‌کند. این کار پیش از این طرح هم انجام می‌شده است.

علیرضا رمزی، مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طرح دارویار برای حذف ارز و انتقال ارزی که در این حوزه بود به سمت بیمه‌ها روی کار آمده است برای اینکه در پرداخت مردم هیچ تفاوتی رخ ندهد. تنها ۴۸ ساعت از اجرای این طرح در کشور می‌گذرد و ما در بازدیدهایی که داشتیم، در سامانه‌های ما و تامین اجتماعی عملیاتی شدن این طرح قابل مشاهده بود.

وی ادامه داد: برای هر دارو یک سهم سازمان داریم و یک سهم ارز.  در این طرح سهم ارز هم توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود. داروهایی که در تعهد بیمه نبودند سهم سازمان ندارند، اما در بحث ارز ترجیحی در صورت‌حساب‌هایی که داروخانه‌ها به بیمه‌ می‌دهند، پرداخت می‌شود.

مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی افزود: دولت برای افراد فاقد پوشش بیمه نیز برنامه‌ای دارد. علاوه بر ۳۵۰ هزار نفری که در سه دهک اول در استان و قریب به ۶ میلیون نفری که در سطح کشور به صورت اتومات بیمه شدند، باز هم کسانی هستند که فاقد پوشش بیمه‌ای‌اند. دولت برای این افراد زمینه پوشش بیمه‌ای را به مدت ۳ ماه فراهم کرده که بعد از بحث آزمون وسع اگر در سه دهک اول قرار بگیرند پوشش بیمه‌ای برای‌شان ادامه خواهد داشت. مشکلی برای افرادی که چه در پوشش بیمه هستند و چه نیستند رخ نخواهد داد.

رمزی در خصوص بیمه سلامت همگانی و بیمه روستاییان گفت: در سازمان ما در صندوق‌هایی مثل بیمه سلامت همگانی رایگان و صندوق بیمه روستاییان که دفترچه‌هایشان فاقد اعتبار است، تمدید اعتبار اتومات صورت گرفته است. برای بیمه سلامت ۳ ماه و برای بیمه روستاییان ۶ ماه تمدید شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص کمبود دارو گفت: وقتی دولت برای افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند نیز برنامه خاصی دارد گویای آن است که دولت برای تمامی بخش‌های این طرح فکر شده عمل می‌کند. حالا  این بودجه به صورت قابل پایش به دارو تخصیص میابد و نگرانی از بابت کمبود دارو نخواهیم داشت.

مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروهایی که تولید داخل دارند نیز اعلام کرد: تا قبل از اینکه یک دارو و برند خارجی، تولید داخلی نداشته باشد تحت پوشش بیمه است، به محض تولید در داخل نوع خارجی آن از پوشش بیمه خارج می‌شود.

کامران اخوان رضایت، معاون خرید راهبردی مدیریت درمان تامین اجتماعی خراسان رضوی نیز در این نشست اعلام کرد: طرح دارویار جزو طرح‌های بزرگی است که به یاری خدا در سطح استان ما در حال انجام است. ما در بحث دارو باید کاری می‌کردیم که هدر رفت دارو و قاچاق آن به حداقل ممکن برسد. چون ما ارز ترجیحی را به دارو اختصاص می‌دادیم و نمی‌دانستیم چه سرنوشتی پیدا می‌کند. دولت نیز با درنظرگیری تمام جوانب این طرح را شروع به اجرا کرد تا هیچ فشاری به مردم وارد نشود. حتی برای افرادی که فاقد بیمه هستند، طرح بیمه سریع و رایگان را قرار دادند که کسی متحمل هزینه اضافه‌ای نشود.

وی گفت: این طرح ۳ هدف دارد. اول اینکه تعداد داروهای تحت پوشش، بیشتر بشود. ما داروهایی داریم تحت عنوان OTC یا داروهای بدون نسخه مثل استامینوفن که در تعهد بیمه‌ها نبودند که با اجرای این طرح تعداد کثیری از این داروها در تعهد بیمه قرار گرفتند.

اخوان رضایت ادامه داد: هدف دوم پوشش تعداد زیادی از داروهایی است که بیمه نبودند و الان هم بیمه نیستند، ولی بیمه‌ها مابه‌التفاوت گران شدن داروها را با قیمت قدیم، پوشش می‌دهند؛ یعنی اگر بیمه شده این داروها را بخواهد امروز بگیرد، دقیقا همان قیمتی را پرداخت می‌کند که قبل از گران شدن داروها پرداخت می‌کرد.

معاون خرید راهبردی مدریت درمان تامین اجتماعی گفت: هدف سوم این طرح این است که هیچ گونه پرداختی از جیب مردم اضافه نشود؛ بنابراین تمامی مابه‌التفاوت گرانی داروها را بیمه‌ها پرداخت می‌کند و دولت متقبل شده که بعدا این‌ها را پرداخت کند. به بیمه‌شده‌های عزیز قوت قلب را می‌دهیم که هیچ فشار اقتصادی بر خانوار وارد نخواهد شد.

اخوان رضایت اظهار کرد: بعضی از داروهای تولید داخل به صورت ۱۰۰ درصد تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. شما در نظر داشته باشید که با اجرای این طرح جلوی قاچاق دارو گرفته می‌شود و پول آن به خود مردم باز می‌گردد.

در بخش دیگری از این مراسم ناصر وحدتی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح دارویار ابعاد مختلفی دارد. با توجه به تورم سالانه، ثابت ماندن پرداختی از جیب بیمار به معنای کاهش قیمت دارو است. علاوه بر آن اقلامی که در پوشش بیمه نبوده و حالا به آن اضافه شده نیز با کاهش قیمت روبه‌رو می‌شوند.

وی اظهار کرد: دولت برای ورود مواد اولیه  صنایع دارویی ارز دولتی می‌داده است. کارخانه بخشی را تولید و صادر می‌کرده و ارز صادرات را به دولت باز نمی‌گردانند و از طرفی دولت که ارز را بازپس نمی‌گرفت، برای صادرات محدودیت ایجاد می‌کرد. در مجموع، مجموعه صنایع دارویی ما با محدودیت‌های زیادی مواجه بودند با توجه به اینکه ظرفیت تولیدی صنایع دارویی در کشور خیلی زیاد است. با اجرای این طرح، مشکل صادرات و همچنین تراز مالی کارخانجات نیز حل می‌شود و انتظار می‌رود که در یکی دو ماه آینده کمبودهای دارویی کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها قبلتر هم ارز دولتی نمی‌گرفتند و بنابراین چون قبلا هم با ارز آزاد وارد می‌شدند و الان نیز با ارز آزاد وارد می‌شوند، افزایش قیمتی نخواهند داشت یا افزایش قیمت مصوب شده را دارند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: دولت مصر است این طرح انجام شود و طبیعی است که در یکی دو هفته اول اجرا، شاهد یک‌سری چالش‌هایی باشیم. با پیگیری‌های ما در طی یکی دو هفته اول الی یکی دو ماه آینده این چالش‌ها برطرف شود.

وحدتی افزود: درست است که افزایش قیمت اتفاق افتاده است، اما همچنان قیمت دارو در ایران خیلی کمتر از کشورهای همسایه است. یعنی همچنان ممکن است داروی ایرانی قاچاق بشود.

وی در خصوص کمبود دارو و یافتن آن‌ها در عطاری‌ها توضیح داد: عطاری‌ها یکی از معضلات ما هستند. نه فقط داروها بلکه دیده شده داروهای مخدر نیز در آن‌ها یافت می‌شود. متاسفانه‌ عطاری‌ها صنفی هستند که تعداد اعضایشان نیز زیاد است، از قدرت زیادی برخوردارند. ما با اینکه برخورد کارشناسانه با این موضوع کردیم ولی هنوز بعضی چالش‌ها برای توجیه برخوردها برای برخی مسئولان استانی وجود دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: دارو وقتی کم می‌شود، به طور طبیعی یک‌سری افراد از جمله برخی پرسنل داروخانه، دارو را از داروخانه خارج می‌کنند و به عطاری‌ها می‌فروشند. ما هم به دلیل یک‌سری محدودیت‌های قانونی و فراقانونی قادر به کنترل همه این‎ها نیستیم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha