• چهارشنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۴ / ۲۳:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404082818419
  • خبرنگار : 51062

/در جریان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی/

یک کارگردان: تئاتر خیابانی باید به میان مردم برود

یک کارگردان: تئاتر خیابانی باید به میان مردم برود

ایسنا/خراسان رضوی نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی «شاه‌کُش» گفت: جشنواره‌ها فرصت‌های مناسبی هستند که تئاتر خیابانی و هنرمند آن‌ بتواند خود را به صورت جدی وحرفه‌ای ارائه دهد، تجربیاتش را با دیگران تقسیم کند و بازخورد بگیرد. این نوع تئاتر باید «به میان مردم» برود و در دل جامعه اجرا شود اما متاسفانه امکانات لازم برای این کار فراهم نیست.

رضا آسیایی چهارشنبه ۲۸ آبان در حاشیه سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی، اظهار کرد: از کودکی به واسطه فعالیت پدرم در کانون پرورش فکری و مربی‌گری تئاتر و همچنین تجربه شخصی‌ام در تعزیه، دغدغه بازنمایی این هنر را داشتم. تعزیه هنری میدانی و جامع است که هفت هنر را در خود دارد، اما آن‌چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: هدف من این بود که نمایش‌های ایرانی فراموش‌شده، دوباره دیده شوند. ما ۳۶۵ نوع تعزیه داریم؛ یعنی برای هر روز سال یک تعزیه خاص وجود دارد. تعزیه فقط برای گریه نیست؛،برای شادی‌ها و مناسبت‌های مختلف نیز گونه‌های متفاوتی از تعزیه داریم. تقابل این هنر با نمایش تخت‌حوضی برای ما جالب بود و همین ایده را به قالب تئاتر خیابانی آوردیم.

یک کارگردان: تئاتر خیابانی باید به میان مردم برود

تعزیه تنها مختص سوگواری نیست بلکه ظرفیت‌های متنوعی دارد

کارگردان «شاه‌کُش» در توضیح پیام اثر گفت: اختلاف‌نظرها و بحث‌هایی که همیشه بین هنرمندان مختلف وجود دارد، برای من محرک بود. بسیاری تصور می‌کنند تعزیه فقط برای گریاندن مردم است، اما هدف من این بود که نشان دهم این هنر ظرفیت‌های متنوعی دارد و تنها مختص مراسم سوگواری نیست.

آسیایی درباره روند آماده‌سازی نمایش، توضیح داد: از سال گذشته که در جشنواره استانی شرکت کردیم، ایده اجرای خیابانی در ذهنم شکل گرفت. چند مرتبه تمرین و بازنویسی انجام شد. حدود یک سال روی متن فکر کرده‌ام و دو ماه تمرین مستمر داشته‌ایم تا به نسخه نهایی برسیم.

وی با اشاره به نقش مهم جشنواره‌ها، خاطرنشان کرد: جشنواره‌ها فرصت‌های مناسبی هستند که تئاتر خیابانی و هنرمند آن‌ می‌تواند کارش را به صورت جدی وحرفه‌ای ارائه دهد، تجربیاتش را با دیگران تقسیم کند و بازخورد بگیرد. حضور گروه‌های متعدد از شهرهای مختلف نیز به اشتراک تجربه و رشد هنری کمک می‌کند.

یک کارگردان: تئاتر خیابانی باید به میان مردم برود

آسیایی ادامه داد: متأسفانه در شهرستان‌ها امکانات کافی وجود ندارد و ما از سر عشق به کار، سختی‌ها را به جان می‌خریم تا مردم کار ما را ببینند. برای این اجرا تمام هزینه‌ها از جیب شخصی من تأمین شده است. حتی هزینه‌های ساده مثل پوستر و بروشور بسیار سنگین است. در تئاتر خیابانی امکان فروش بلیت نداریم و بازگشتی وجود ندارد. تئاتر خیابانی باید «به میان مردم» برود و در دل جامعه اجرا شود، اما امکانات لازم برای این کار فراهم نیست.

کاهش امکانات جشنواره نسبت به سال‌های گذشته

وی درباره شرایط جشنواره امسال، عنوان کرد: با اینکه پنجمین سال متوالی است که در جشنواره شرکت می‌کنم، امکانات نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. حتی چند سال است که ورکشاپ و کارگاه آموزشی برگزار نمی‌شود، در حالی که ما چند روز در مشهد هستیم و می‌توانیم از این فرصت برای یادگیری استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha