• سه‌شنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401091509734
  • خبرنگار : 50034

تصویب طرح جامع همدان؛ راهگشای حاشیه‌نشینی

تصویب طرح جامع همدان؛ راهگشای حاشیه‌نشینی

ایسنا/همدان معاون امور عمرانی فرماندار همدان با بیان اینکه تصویب طرح جامع همدان می‌تواند راهگشای معضل حاشیه‌نشینی در همدان باشد، گفت: در افزایش محدوده به شهر همدان نباید خساست به خرج داد.

رضا زمانی در نشست «بررسی عوامل مؤثر بر رشد حاشیه نشینی در همدان» که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، یکی از دلایلی که امروز همدان را با چالش مواجه کرده است را کم بودن محدوده شهر دانست و اظهار کرد: ما نتوانستیم در همدان محدوده را متناسب با نیاز تعریف و محدوده و قسمت هایی با کاربری و سطح شهری متناسب تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه در مدیریت شهری همدان نتوانستیم نقطه‌ای مانند منطقه استادان تعریف کنیم که قابلیت توسعه داشته باشد و بتوانیم مدیریت قیمت داشته باشیم، افزود: متأسفانه به علت اینکه در مناطق برخوردار مانند پردیس و استادان با کمبود زمین مواجهیم و قیمت مسکن افزایش داشته که این موضوع بر روی سایر نقاط شهر هم اثر گذاشته است.

زمانی مطرح کرد: علت اصلی افزایش قیمت مسکن در همدان این است که ما نتوانستیم در شهر همدان زمینی با کاربری مناسب برای سکونت مردم تأمین کنیم در حالیکه در شهرهای دیگر این اتفاق افتاده به طوریکه در برخی شهرها مانند مشهد، مناطق بیابانی با اقدامات شهری به نقطه‌ای برای پذیرش جمعیتی خوب با قیمت مناسب تبدیل شده است.

معاون امور عمرانی فرماندار همدان با تأکید بر تصویب طرح جامع همدان، گفت: اختلاف سلیقه و نظر در زمینه طرح جامع وجود دارد به‌طوریکه برخی  نظر بر افزایش محدوده شهر همدان دارند و برخی معتقدند باید به سمت شهر جدید حورا برویم اما بحث اصلی این است که ما در شهر همدان نیاز به تأمین زمین داریم و باید زمین در همدان تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه محدوده شهر همدان پتانسیل افزایش را دارد، تصریح کرد: بنده به عنوان کارشناس معتقدم محدوده شهر همدان پتانسیل افزایش دارد و این موضوع صددرصد در مدیریت شهری همدان تأثیرگذار است. حدود ۵۰۰۰ هکتار محدوده شهر همدان جوابگوی نیاز شهر نیست و باید گسترش پیدا کند تا بتوانیم فضا و امکانات بیشتری به مردم بدهیم.حدود  ۵۰۰۰ هکتار محدوده شهر همدان جوابگوی نیاز  شهر نیست و باید گسترش پیدا کند تا بتوانیم فضا و امکانات بیشتری به مردم بدهیم

زمانی خاطرنشان کرد: افراد ساکن در حاشیه‌های همدان شامل دو دسته هستند به‌طوریکه یک دسته  افراد مهاجری هستند که از روستاها و شهرهای مجاور وارد همدان شدند و دسته دوم افرادی هستند که قبلاً در همدان ساکن بودند و به این مناطق رفتند که البته باید علل این موضوع بررسی شود.

افزایش قیمت مسکن همدانی‌ها را به حاشیه‌ها سوق داده است

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن در خرید و اجاره باعث سوق همدانی‌ها به مناطق حاشیه‌ای شده است، تصریح کرد: مردم به علت بالا رفتن قیمت مسکن در همدان و ناتوانی در پرداخت اجاره بها مجبور هستند در حاشیه شهر و کم برخوردار زندگی کنند.

مردم به علت بالا رفتن قیمت مسکن در همدان و ناتوانی در پرداخت اجاره بها مجبور هستند در حاشیه شهر و کم برخوردار زندگی کنند

زمانی با اشاره به اینکه مهاجرت از روستاها و استان‌های مجاور به همدان زیاد بوده است، ادامه داد: یکی از دلایلی که همدان منطقه جاذب مهاجرت بوده، این است که در شهر همدان در مناطق حاشیه‌ای آزادی عمل وجود داشته یعنی دستگاه‌های نظارتی در سنوات قبل بر کنترل زمین‌ها دقت نکرده است.

معاون امور عمرانی فرماندار همدان با بیان اینکه اشتغال یکی دیگر از دلایل مهاجرت به همدان بوده است، افزود: دستفروشی و مشاغل کاذب که ایجاد آن برای افراد سهل است، باعث شده که همدان نقطه جاذب سفر باشد.

در سال‌های گذشته خیلی از زمین‌های شهر حفاظت نشده است

وی با تأکید بر اینکه در سال‌های گذشته خیلی از زمین‌های شهر حفاظت نشده است، خاطرنشان کرد: در سنوات قبل زمین‌های با کاربری کشاورزی وجود داشته اما در عمل هیچ‌گونه کار کشاورزی انجام نمی‌شود و یا با آب فاضلاب شهر انجام می‌گیرد که می‌طلبد این زمین‌ها را در طرح‌های توسعه‌ای از جمله طرح جامع همدان مدیریت کرد.

زمانی با اشاره به اینکه اگر دستگاه‌های متولی زمینی را تعیین تکلیف نکنند مردم خودشان آن را تعیین تکلیف می‌کنند، افزود: یک زمین بایری که رها شده و دارای کاربری فضای سبز بوده اما قابلیت مسکونی هم دارد، شهرداری باید تغییر کاربری دهد که اگر این کار را نکند مردم به صورت غیرقانونی وارد عمل می شوند.

معاون امور عمرانی فرماندار همدان با بیان اینکه خوشبختانه در سنوات اخیر شهرداری در زمینه تفکیک و تغییر کاربری ورود کرده است، یادآور شد: این موضوع هم برای مالکان و هم برای مدیریت شهری وضعیت برد- برد است بنابراین باید زمین‌های اطراف شهر را مدیریت کنیم.

باید زمین‌های اطراف شهر را مدیریت کنیم

وی با تأکید بر اینکه باید زمین‌های اطراف شهر را مدیریت کنیم، گفت: در حال حاضر این اتفاقات افتاده و مناطق حاشیه نشینی شکل گرفته است بنابراین باید رفاه اجتماعی نسبی برای افراد ساکن در این مناطق ایجاد کنیم و در مقابل هم اجازه ندهیم این مناطق توسعه پیدا کنند که در این زمینه خیلی موفق نبودیم.

زمانی با تأکید بر اینکه اراضی کشاورزی که قابلیت کشت ندارند، بهتر است به کاربری مسکونی تغییر پیدا کنند و نباید در این رابطه سختگیری کرد، یادآور شد: در مجموعه مدیریت شهری در جلوگیری از توسعه مناطق حاشیه‌نشینی خیلی موفق نبودیم به طوریکه بیشترین مشکلات ما در انشعابات آب و گاز بود که برای واگذاری انشعاب به این افراد باید این مناطق را به شهر الحاق می‌کردند که مجدداً رشد می‌کرد.

معاون امور عمرانی فرماندار همدان با بیان اینکه در بحث کنترل حاشیه‌نشینی مدیریت شهری باید دقت نظر داشته باشد، ادامه داد: به تازگی اقدامات خوبی در گشت‌های مشترک و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز توسط مدیریت شهری انجام گرفته همچنین در بحث تفکیک زمین‌‎ها و قانونی کردن اراضی ورود خوبی صورت گرفته است.

مساحت ۱۰۷۲ هکتاری سکونتگاه‌های غیررسمی در همدان

وی با اشاره به اینکه در ستاد بازآفرینی شهرستان مطالعات پایه انجام شده است، یادآور شد: در پنج مقوله مطالعات بازآفرینی انجام شده و مصوبه هم گرفته به طوریکه محدوده تاریخی و مراکز شهری با مساحت ۵۱۲ هکتار، محدوده نابسامان میانی با مساحت ۸۵۲ هکتار، محدوده کاربری ناهمگون با مساحت ۳۰۱ هکتار، ۲۴۰ هکتار محدوده روستاهای الحاقی و ۱۰۷۲ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی در مجموعه طرح مصوب بازآفرینی شهر همدان دیده شده که در کارگروه بازآفرینی مصوب شده است.

زمانی با بیان اینکه طرح ۲۰۲۰ محله سال گذشته ابلاغ شده است، اظهار کرد: ۱۷ محله از ۲۰۲۰ محله کشور در همدان تحت عنوان طرح توسعه و تحول اجتماع محلات کم برخوردار ابلاغ شده و ۶۴ میلیارد تومان نیز به این ۱۷ محله تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به طرح اقدام مشترک توسط کارگروه‌های بازآفرینی، یادآور شد: پروژه‌های شهرستان همدان احصاء و در ستاد بازآفرینی شهرستان تصویب شده. شهرداری شش پروژه چندعملکردی را در کوی ولیعصر، اسلامشهر، منوچهری، خضر، شهرک مدنی و سیلو پیشنهاد داده که به عنوان جامعه هدف بازآفرینی شهر همدان در ستاد بازآفرینی مصوب شده است.

معاون امور عمرانی فرماندار همدان بیان کرد: در سنوات قبل قاطبه درخواست های مردم خدمات زیربنایی بوده اما خوشبختانه در شهر همدان در زمینه خدمات زیربنایی از جمله انشعابات، آسفالت و خدمات کمترین درخواست ها را داریم و خواسته اهالی این مناطق مباحث روبنایی از جمله فرهنگسرا، ورزشگاه و مرکز بهداشت است که در دستور کار شهرداری و مدیریت کمیته برنامه‌ریزی شهرستان قرار گرفته است.

 خوشبختانه در شهر همدان در زمینه خدمات زیربنایی از جمله انشعابات، آسفالت و خدمات کمترین درخواست ها را داریم و خواسته اهالی این مناطق مباحث روبنایی از جمله فرهنگسرا، ورزشگاه و مرکز بهداشت است

حرکت رو به جلویی در مناطق حاشیه‌ای شهر همدان وجود دارد

زمانی با تأکید بر اینکه در بحث خانه‌های بهداشت ورود خوبی در شهر همدان صورت گرفته است، افزود: چندین خانه بهداشت در منوچهری، کوی محمدیه، خضر، اسلامشهر و مناطق حاشیه‌ای ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه به اعتقاد بنده حرکت رو به جلویی در مناطق حاشیه‌ای شهر همدان وجود دارد، تصریح کرد: اقدامات برنامه ششم توسعه تکالیفی برای این موضوع درنظر گرفته شده که همه دستگاه‌های متولی پای کار هستند و رویکرد دولت در زمینه تأمین اعتبارات مناطق بازآفرینی رویکرد خوبی بوده و هدف دولت انجام کار براساس برنامه است.

معاون امور عمرانی فرماندار همدان با اشاره به اینکه آمار ساخت و سازهای غیرمجاز در همدان خیلی کُندتر شده و تعداد آنها کمتر شده است، مطرح کرد: اگر ما اراضی را تعیین تکلیف نکنیم مردم خودشان شروع به ساخت و ساز می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه الحاق روستاها تأثیری بر ساخت و سازها ندارد، بیان کرد: خارج از محدوده طرح هادی روستا در محدوده شهر همدان بوده و بحث الحاق هیچ تأثیری بر توسعه ساخت و سازهای غیرمجاز نداشته و هر برنامه‌ای که شهرداری در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز داشته، الان هم باید اجرا شود.

معاون امور عمرانی فرماندار همدان اضافه کرد: افزایش قیمت مسکن یکی از دلایل ساخت‌وسازهای غیرمجاز و سوق مردم به حاشیه‌نشینی بوده اما الحاق روستاها هیچ تأثیری بر افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز نداشته است.

وی با اشاره به واگذاری انشعابات موقت به ساخت و سازهای غیرمجاز، ادامه داد: براساس قانون ساخت و سازهای قبل از سال ۹۶ مشمول واگذاری انشعاب می‌شوند و براساس نظر کارشناس رسمی دادگستری قدمت بناها مشخص می‌شود. در قانون بودجه شرط دیگری نیز برای این موضوع گذاشته شده به‌طوریکه مناطقی که در محدوده شهر همدان هستند، مشمول واگذاری انشعابات شوند بنابراین با این دو شرط این قانون اجازه گسترش ساخت وسازهای غیرمجاز نمی‌دهد.

زمانی با بیان اینکه ماده ۸ قانون منع واگذاری اراضی دولتی صراحتاً واگذاری انشعابات را ممنوع کرده است، گفت: دریافت انشعابات آب، برق و گاز به مناطق حاشیه‌ای که ساخت و ساز غیرمجاز داشتند، خواسته ای بود که در سراسر کشور وجود داشت و در نهایت در سال ۹۶ در مجلس قانون واگذاری موقت انشعابات به ساخت وسازهای غیرمجاز تصویب شد تا ضمن واگذاری انشعابات و ارتقای کیفیت خدمات در این مناطق، از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha