• چهارشنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402011606695
  • خبرنگار : 50181

پیشنهادات یک اقتصاددان برای "مهار تورم و رشد تولید"

پیشنهادات یک اقتصاددان برای "مهار تورم و رشد تولید"

ایسنا/کرمانشاه یک کارشناس مسائل اقتصادی به بیان راهکارهایی برای تحقق شعار امسال -مهار تورم و رشد تولید- پرداخت.

دکتر علی حیات‌نیا در گفت و گو با ایسنا، نامگذاری سال‌های پیاپی با عناوین اقتصادی را بیانگر اهمیت مسائل اقتصادی در کشور دانست و گفت: سال ۱۴۰۲ نیز با عنوان "مهار تورم و رشد تولید" نامگذاری شده که در مباحث تئوری علم اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید به نوعی مکمل یکدیگر هستند.

وی ادامه داد: بر اساس تئوری‌های اقتصادی چنانچه رشد نقدینگی با افزایش تولید متناسب باشد، شاهد بالا رفتن نرخ تورم نخواهیم بود، اما متاسفانه در اقتصاد ایران چون رشد نقدینگی متناسب با افزایش تولید نیست، نتایج آن را در بروز تورم می‌بینیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه تورم به نوعی در اقتصاد ایران ساختاری است و با اقتصاد کشور عجین شده، عنوان کرد: متاسفانه در سالیان گذشته همواره شاهد تورم ۲۰ درصدی و در سه، چهار سال گذشته تورم بیش از ۴۰ درصد را شاهد بوده‌ایم که نرخ‌های بالایی است و بر زندگی مردم تاثیر گذاشته است.

حیات‌نیا با اشاره به اینکه برای مهار تورم ابتدا باید عوامل آن را شناسایی و مدیریت کنیم، خاطرنشان کرد: عدم توازن منابع و مصارف در بودجه کشور که در نهایت منجر به کسری بودجه می‌شود یکی از دلایل اصلی تورم است. کسری بودجه باعث دخالت دولت در بانک مرکزی و خلق پول بدون پشتوانه می‌شود که حاصلی جز تورم ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی از عدم توازن منابع مالی بانک‌ها نیز به عنوان عامل اثرگذار دیگری بر تورم یاد کرد و افزود: وقتی که تسهیلات دولتی کم بهره پرداخت می‌شود، در حالیکه منابع آن در اختیار نیست، تراز مالی بانک‌ها به هم ریخته و موجب بی انضباطی مالی و تورم خواهد شد.

حیات‌نیا اظهار کرد: حتی در بخش تجارت خارجی نیز عدم توازن را داریم و میزان ارزی که از محل صادرات وارد کشور می‌شود متناسب با نیاز ارزی کشور نبوده و در کنار آن خروج سرمایه‌های ارزی کشور را هم داریم که در نتیجه شاهد بالا رفتن قیمت ارز در کشور به دلیل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا هستیم.

وی با بیان اینکه برای مهار تورم باید همه این عوامل اصلاح شود، تاکید کرد: از آنجایی که بخش عمده این عوامل به نوعی ساختاری شده، اصلاح آن نیازمند برنامه ریزی و اقدامات کارشناسی متعدد است.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، سیاست‌های خارجی مناسب، دیپلماسی صحیح و تعامل سازنده با دنیا نیز می‌تواند به برقراری بسیاری از این توازن‌ها در اقتصاد کشور و به تبع آن مهار تورم کمک کند.

حیات‌نیا درباره رشد تولید و ارتباط مستقیم آن با تورم نیز عنوان کرد: به دلیل تنگناهایی که در اقتصاد کشور پیش روی بخش تولید وجود دارد، در این بخش نیز با عدم تعادل مواجهیم و در مجموع عرضه در اقتصاد ایران کمتر از میزان تقاضا بوده که خود به بالا رفتن قیمت‌ها و تورم دامن می‌زند.

وی سرمایه، نیروی انسانی، دانش فنی، بهره‌وری و ... را از مهمترین عوامل موثر بر رشد تولید دانست و عنوان کرد: در کشور ما به جهت بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری به دلیل مشکلات متعددی که وجود دارد، شاهد خروج سرمایه از کشور هستیم.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، از سوی دیگر به جهت آنکه پیوند مناسب و پایداری با فضای اقتصاد جهانی نداریم، از نظر دانش فنی و بهره‌وری نیز با چالش مواجهیم.

حیات‌نیا رشد تولید را نیازمند بهبود فضای کسب و کار برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و همچنین برقراری تعامل مثبت با اقتصاد جهان دانست و اظهار کرد: چنانچه رویه‌های موجود اصلاح نشود و شاهد مهار تورم و رشد تولید نباشیم، بیش از پیش به سمت رکود تورمی و عدم رشد اقتصادی خواهیم رفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha