• یکشنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402042515955
  • خبرنگار : 71623

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی عنوان کرد

برآورد سهم ۳۵ درصدی برندهای خارجی از بازار لوازم خانگی

برآورد سهم ۳۵ درصدی برندهای خارجی از بازار لوازم خانگی

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به بلاتکلیفی پنج ماهه صنعت لوازم خانگی برای صدور مجوزهای افزایش قیمت، گفت: برآورد انجمن این است که برندهای خارجی در بازار حدود ۳۵ درصد سهم دارند که بخشی از آن‌ها سهمیه قانونی برای واردات مرزنشینی و بخشی قاچاق است.

به گزارش ایسنا، عباس هاشمی در نشست خبری، با بیان اینکه سهم صنعت لوازم خانگی از تولید ناخالص داخلی ۱۳ درصد است، گفت: سیاست کلان این است به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم و از حالت تک محصولی بیرون بیایم. پس حمایت از صنعت و توسعه پایدار آن اهمیت ویژه دارد.

وی با بیان اینکه سهم مالیاتی این صنعت که پرداخت می‌کند، ۶۸ درصد کل مالیات کشور است، تصریح کرد: اما یک توسعه متوازن زمانی محقق می‌شود که همه چیز با یکدیگر هم خوانی داشته باشد. این حجم بالای مالیات، سفره صنعت را کوچک‌تر و ارزش افزوده آن را نحیف تر می‌کند و سیگنال مثبتی برای سرمایه گذاری مولد در کشور نیست.

هاشمی اظهار کرد: بر اساس آمارهای جهانی شاخص فضای کسب و کار، رشد سرمایه‌گذاری مولد و غیره رتبه بندی شده که ایران الآن در هیچ کدام از آن‌ها جایگاه مطلوبی که در شان ایران باشد ندارد. اما باید حکمرانی برای ارتقای این رتبه‌ها هدفگذاری کند.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه بر اساس آمارهای رسمی میزان موفقیت در دستیابی به اهداف برنامه ششم ۲۷ درصد اعلام شده، گفت: در برنامه هفتم رشد اقتصادی ۸ و رشد صنعت ۸.۵ درصد دیده شده که تحقق آن نیاز به الزاماتی دارد و باید بزرگ‌ترین اهداف ارکان حکومت فراهم کردم این الزامات باشد. یکی از این الزامات، رشد پایدار صادرات است. اما این روند تغییرات صادرات در حال حاضر سینوسی است.

وی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از الگوهای تولید لوازم خانگی در دنیا، گفت: توجه به محیط زیست، کم مصرف بودن کالاها، هوشمندسازی و در عین حال ساده سازی استفاده در دنیا اهمیت دارد.

اندازه بازار لوازم خانگی در ایران و جهان

به گفته دبیر انجمن لوازم خانگی، اندازه بازار لوازم خانگی در ۲۰۲۲ در دنیا ۵۹۰ میلیارد دلار بوده که ۳۶۰ میلیارد دلار از آن مربوط به لوازم خانگی بزرگ بوده است. اگر میانگین رشد متوسط دنیا را هفت درصد نظر بگیریم، پیش بینی می‌شود در ۲۰۲۶ اندازه این بازار حدود ۸۰۰ میلیارد دلار باشد.

وی با بیان اینکه باید برای سهم ایران از این رقم هدف‌گذاری شود و الزامات رسیدن به آن مشخص شود، گفت: گردش مالی صنعت لوازم خانگی در ایران شش تا ۶.۵ میلیارد دلار است که حدود ۲.۵ میلیارد از آن مربوط به لوازم خانگی بزرگ است.

هاشمی با بیان اینکه پیشنهاد انجمن ارتقای کیفی و رقابتی کردن صنعت است، اظهار کرد: اعتقاد انجمن این است که باید به صورت سیستماتیک به زنجیره ارزش و تامین جهانی متصل شویم. نمی‌توانیم با تعامل نکردن یا تعاملات محدود به اهداف بزرگ برسیم. برای مثال بدون پذیرش اف ای تی اف، نمی‌توان انتظار داشت بازارهای هدف صادراتی را فتح کنیم. همچنین تا زمانی که این شیوه پیمان سپاری ارزی برقرار باشد، امکان توسعه صادرات وجود ندارد.

وی همچنین با تاکید بر توجه بنگاه‌ها به توسعه و نوآوری، گفت: استراتژی انجمن تعمیق ساخت داخل و فاصله گرفتن از مونتاژ است. در حال حاضر صادرات قطعه حتی به ترکیه که خودش به اتحادیه اروپا صادرات لوازم خانگی دارد، انجام می‌شود.

به گفته دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی، میزان تعمیق ساخت داخل در کالاهای مختلف متفاوت است، اما برآورد می‌شود میانگین آن عمق ساخت داخل در کالاهای مختلف ۶۵ تا ۷۰ درصد باشد. میزان ارز بری هم بستگی به میزان تولید دارد.

برآوردها از میران قاچاق

وی در ادامه از برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی ایراد در آبان ماه خبر داد و گفت: میزان قاچاق برآوردی است. خود ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معمولا کشفیات را اعلام می‌کند، اما این تنها ملاک نیست. برآورد انجمن این است که برندهای خارجی در بازار حدود ۳۵ درصد سهم دارند که بخشی از آن‌ها سهمیه قانونی برای واردات مرزنشینی و بخشی قاچاق است.

بلاتکلیفی بیش از ۵ ماهه تعیین قیمت‌ها

هاشمی در ادامه با بیان اینکه قیمت نهاده‌های تولید افزایش پیدا کرده، گفت: حتی قیمت مواد اولیه داخلی بر اساس قیمت‌های جهانی و با حاشیه رقابت در بورس فروخته می‌شود. از طرف دیگر  عرضه ناکافی مواد اولیه در بورس هم یک معضل است که باعث شده تولیدکنندگان مجبور باشند ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد اولیه خود را از بازار آزاد بخرند. سایر هزینه‌ها مانند هزینه حمل و نقل، پیمانکاری و غیره هم افزایش داشته است.

وی افزود: البته انجمن هم موافق افزایش بی رویه قیمت‌ها نیست، اما معتقد به مکانیزم عرضه و تقاضا است. در حال حاضر رقابت بین تولیدکنندگان وجود دارد و رکود بازار به خاطر کاهش قدرت خرید هم خودش باعث رقابت بیشتر شده است. اما این روند قیمت‌گذاری دستوری، بدون نظارت بر قیمت مواد اولیه، سیگنال منفی به تولیدکننده می‌دهد. تولید کنندگان پنج ماه است که درخواست افزایش قیمت را به سازمان حمایت اعلام کردند تا ایرادات آن بررسی وبه هم آن‌ها اعلام شود، اما هنوز بررسی صورت نگرفته است. فارغ از اینکه روش کاست پلاس که برای قیمت گذاری در جریان است غلط است. چراکه بر اساس این روش هر چه هزینه بالاتر باشد، سود بیشتر است.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه وزیر جدید صمت مخالف قیمت گذاری دستوری است، اما باید ساز و کار آن دیده شود، گفت: تورم باعث شده اولویت‌های خرید خانوارها تغییر کند و خیلی از واحدهای لوازم خانگی نیز به دلیل رکود، به فروش اعتباری روی آورده‌اند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره استفاده از برندهای ایتالیایی از سوی برخی تولیدکنندگان، گفت: اگر برندی ثبت نشده باشد، به لحاظ حقوقی امکان درج آن روی کالا نیست و تقلب محسوب می‌شود.

گفتنی است در این جلسه از «کتاب بازآفرینی یک صنعت، هفت دهه تحولات لوازم خانگی ایران» هم رونمایی شد که در آن روند تحولات صنعت لوازم خانگی، تحلیل وضعیت این صنعت، آسیب شناسی، آینده پژوهی و الگوی برنامه‌ریزی ارائه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha