به گزارش ایسنا، یکی از دلایلی که شرکتهای هواپیمایی این روزها با مشکل فروش بلیت مواجه شدهاند، کمبود ظرفیت ناوگان هوایی است، زیرا به گفته محمد محمدیبخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- در شرایط فعلی با جمعیت ۸۵ میلیونی و نیاز فعلی بازار، به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است، درحالی که اکنون هواپیماهای فعال کشور بین ۱۸۰ تا ۱۹۰ هواپیما در نوسان است.
البته تلاشهایی برای پر کردن این شکاف ۳۶۰ عددی انجام شده، ازجمله اینکه محمدیبخش وعده داده تا پایان سال، از طریق واردات یا تعمیر هواپیماهای زمینگیر، ناوگان فعال به ۲۵۰ عدد برسد.
بیشتر بخوانید
این در حالی است که در حال حاضر از ۳۳۰ هواپیمای ثبتشده در کشور، ۱۳۹ فروند هواپیما از دو سال به بالا (تا ۱۵ سال) زمینگیر است و حتی تعدادی از این هواپیماها قابل برگشت به چرخه پروازی نیستند و باید از ناوگان خارج شوند، کاری که سازمان هواپیمایی کشور در برنامه خود قرار داده است.
از سوی دیگر، مسئولان صنعت هوایی اذعان دارند که نرخ قطعات هواپیما در بازار جهانی به دلیل شرایط پس از کرونا بسیار افزایش پیدا کرده است و نرخ دلار هم اثر مستقیم در این بخش دارد و باعث گران شدن تامین قطعات شده است؛ با وجود این ترخیص قطعات هواپیما از گمرک که پیش از این مشکلاتی داشت، اکنون روان شده است.
با وجود این، تاکید مسئولان سازمان هواپیمایی و وزیر کشور بر این است که در حال حاضر، صنعت هوایی کشور با وجود تحریمها توانسته روی پای خودش بایستد، تا جایی که اکنون تمامی تعمیرات هواپیماهای موجود با توان متخصصان داخلی انجام میشود و هیچ هواپیمایی به خارج از کشور برای تعمیر فرستاده نمیشود، اقدامی که از آن تحت عنوان نهضت تعمیر قطعه یاد میکنند تا هواپیماهای زمینگیر را به سر خط بیاورند.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای تعدادی از اینها که قابل برگشت هستند، برای بازگردادن آنها به چرخه برنامه داریم. البته که ما امروز هیچ هواپیما و موتوری را به خارج اعزام نمیکنیم، تمام آنها در داخل تعمیر میشود و این فرایند با ایجاد زیرساخت در شرکتهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. البته هزینه این تعمیر نباید از خرید و واردات بیشتر باشد.
انتهای پیام
نظرات