• شنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402072214966
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

کیفیت نازل نان و بی‌نظمی ساعتِ پخت، قصه پرتکرار نانوایی‌های اردستان

کیفیت نازل نان و بی‌نظمی ساعتِ پخت، قصه پرتکرار نانوایی‌های اردستان

ایسنا/اصفهان ظرف چند هفته گذشته، تشکیل صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها در کنار بی‌نظمی ساعات کار بعضی از نانوایی‌ها و موفق نشدن شهروندان برای تهیه نان مورد نیاز با وجود ایستادن طولانی در صف، گله‌مندی و شکایت مردم شهرستان به‌ویژه در شهرهای اردستان و مهاباد را به همراه داشته است.

بسیاری از شهروندان عنوان می‌کنند که طی روزهای گذشته با وجود انتظار ۱.۵ تا ۲ ساعته در صف، موفق به خرید نان مورد نیاز خود نشدند و کمبود سهمیه آرد، تنها پاسخ نانوایان به این اعتراض بوده است.

یک شهروند اردستانی با انتقاد از پایین بودن کیفیت نان می‌گوید: کیفیت پخت نان در اکثر نانوایی‌های این شهر پائین است به طوری که پس از گذشت یک یا دو ساعت از پخت نان دیگر قابل خوردن نیست و مجبوریم آن را ضایعات کنیم.

شهروند دیگری با بیان اینکه از ساعت ۱۲ ظهر و یا ۷ عصر در ناحیه‌ای که ما زندگی می‌کنیم نان پیدا نمی‌شود و نانواها پخت نمی‌کنند، گفت: چندبار علت را که جویا شدیم شاطرها می‌گویند سهمیه آرد کم است و نمی‌توانیم تا ساعت مشخص پخت کنیم.

هنگامی که از شاطرهای نانوایی می‌پرسیم چه چیزی نان اردستان را از مرغوبیت انداخته توپ را به زمین این و آن می‌اندازند و می‌گویند کیفیت آرد در اردستان پایین‌تر از دیگر شهرستان‌های استان‌ است و نحوه پخت را اصولی می‌دانند.

آنها می‌گویند: شیوه پختشان درست همان چیزی است که در همه جای ایران شایع است و مشکلی ندارد و اگر آرد را از فلان شهرستان تهیه کنند مشکل کیفیت برطرف می‌شود.

مردم از کیفیت و ساعت پخت نانوایی‌ها گلایه‌مند هستند

همچنین امام جمعه موقت اردستان با اشاره به گلایه‌های مردمی درباره نانوایی‌های اردستان به ایسنا می‌گوید: مردم از کیفیت و ساعت پخت نانوایی‌ها گلایه‌مند هستند و بارها مطالبه خودشان را به ما اعلام کردند.

حجت‌الاسلام صابری با بیان اینکه کیفیت آرد نانوایی‌های شهرستان اردستان مناسب نیست و مردم شهرستان از کیفیت نان گلایه دارند، گفت: همچنین دور ریز نان زیاد است که این موضوع اسراف و گناه است. از دستگاه‌های متولی درخواست داریم به وضعیت نانوایی‌های اردستان رسیدگی بیشتری داشته باشند.

مهارت نانوا در کیفیت نان مؤثر است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عوامل مختلفی از قبیل نوع آرد، عمل‌آوری خمیر، مهارت و تجربه فرد نانوا و ..‌. در کیفیت نان مؤثرند.

محمد امینی افزود: یکی از علل بی‌کیفیتی نان افزایش یا کاهش جوش و پی اچ است که مورد را از بازرس شبکه بهداشت و درمان شهرستان درخواست کردیم تا نمونه‌هایی از نان شهرستان را به آزمایشگاه استان ارسال تا یکی از علل بی‌کیفیت بودن نان در برخی نانوایی‌ها مشخص شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از کیفیت نان، به مهارت شاطر بر می‌گردد و اگر خواب خمیر طی مدت استاندارد رعایت شود، قطعا دیگر نانوا نیازی به استفاده از افزودنی‌ها برای جبران خواب خمیر پیدا نخواهد کرد، اضافه کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا کارگاه آموزشی را با حضور نانوایان ماهر و با تجربه برگزار کنیم و این افراد تجارب خود را در دسترس دیگر افراد قرار دهند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردستان با بیان اینکه ماهانه حدود ۸ هزار کیسه آرد ۴۰ کیلویی بین نانوایان شهرستان توزیع می‌شود و با توجه به اجرای مرحله سوم طرح هوشمندسازی که یک سوم سهمیه آرد شهرستان اردستان کم شده، ولی اکنون کمبودی در تأمین آرد مورد نیاز نانوایی‌ها وجود ندارد، گفت: صف‌های شلوغ در برخی نانوایی‌ها به دلیل کیفیت خوب نان آنها است که مشتری‌های خاص خود را دارد.

امینی در خصوص ساعت پخت نانوایی‌های شهرستان گفت: برابر با مصوبه کارگروه آرد و نان، ساعت پخت برای نوبت عصر تا ساعت ۱۹ برای شش ماه دوم سال است و در نوبت ظهر برخی نانوایی‌های اردستان تا ساعت ۱۳:۱۵ پخت نان دارند.

نانوایی‌های اردستان از جوش‌شیرین استفاده نمی‌کنند

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بازرسی‌های بهداشتی از نانوایی‌های شهرستان به‌صورت منظم در حال انجام است و همکاران ما در بهداشت محیط به‌صورت دوره‌ای آزمایش‌های لازم را بر روی خمیر نانوایی‌ها انجام می‌دهند.

حسن ذبیحی با بیان اینکه با توجه به آزمایش‌های انجام شده مشخص شد هیچ کدام از نانوایی‌های شهرستان از جوش شیرین استفاده نمی‌کنند، گفت: به نظر می‌رسد اتحادیه نانوایان و جهاد کشاورزی برای صدور مجوزهای لازم نانوایی باید حساسیت بیشتری داشته باشند و اجازه ندهند هر فرد بی‌تجربه‌ای در نانوایی فعالیت داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha