به گزارش خبرنگار ایسنا، در این نشست که در کافه گالری برج آزادی برگزار شد، مریم جلالی ـ معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی ـ، فرزاد هوشیار ـ مدیرعامل برج آزادی ـ، مرتضی عمادی ـ دبیر اجرایی جشنواره بینالمللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر ـ و ویدا توحدی، دبیر علمی هشتمین جشنواره صنایعدستی فجرحضور داشتند.
جلالی در ابتدای سخنانش، ضمن اشاره به ثبتنام ۵۰۰۰ اثر با بیش از ۲۰۰۰ هنرمند در هشتمین دوره از جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی اظهار کرد: از ١۶ کشور در این جشنواره اثر داشتهایم.
او اشاره کرد که انتخاب برج آزادی برای برپایی نمایشگاه به عنوان نمادی از هنر ایران در حوزه معماری شکل گرفته است که دایره معنایی گستردهای را شامل میشود.
جلالی به لزوم جهتگیری سیاست به سوی توجه بیشتر و تغییر رویکرد از فرهنگی به اقتصادی و همچنین اتصال صنایعدستی به ادبیات توسعه و زنجیره ارزش اشاره کرد و در این زمینه توجه رئیسجمهور و وزرا را یادآور شد. او تحقق این امر را نشانی از تغییر جایگاه این حوزه دانست و افزود: در این زمینه مصوبات قابل توجهی شکل گرفته است.
معاون صنایع دستی ضرغامی به فصل جدیدی در هشتمین دوره از جشنواره هنرهای سنتی و صنایع دستی فجر نیز اشاره کرد و در این زمینه گفت: در هشتمین گام، به احترام امام هشتم (ع) فصل جدیدی را باز کردیم. بر همین اساس نیز در نظر گرفتیم که امامزادهها که محل ارادت هنرمندان صنایعدستی به اهل بیت(ع) است، پایگاهی برای ارائه این هنر سنتی باشد.
مریم جلالی ضمن اشاره به گام دوم در حوزه صنایعدستی، پیوند نسلی میان هنرمندان این حوزه، پاسداشت و هویت در پهنه جهانی را از شعارهای این دوره از جشنواره عنوان کرد و گفت: معاصرسازی، آموزش تولیدکنندهها و توجه به نسل جوان، به عنوان مولفههای مورد نیاز برای گسترش بازار صنایعدستی است و در همین رابطه جشنوارهها مکانی برای معنا دادن به اصالت و ریشه است. قابل ذکر است که علاوه بر توجه به جشنوارهها، باید بر این امر نیز توجه داشت که صنایعدستی در استانها به بالندگی رسیده و مبادی ورودی شهرها و استانها باید بازارچه فروش صنایع دستی داشته باشند.
او ادامه داد: بر همین اساس در مبادی ورودی شهرها بازارچه صنایعدستی دایر شده و تاکید ما بر این است که صنایعدستی در یک خط ممتد و از زمان خلق تا مصرف، به لحاظ مولفهها و ساحتهای مختلف مورد توجه قرار داده شود. بر این اساس طی یک سال اخیر در این راستا تلاش شده است.
جلالی انسجام درون سازمانی و مفاهمه برون سازمانی را از رویکردهای پیشرو عنوان و در این رابطه نیز اظهار کرد که شورای سیاستگذاری جشنواره فجر صنایعدستی از ۲۳ نهادی شکل گرفته که در حوزه فرهنگ نقش دارند.
او افزود: تعامل بیشتر و همگرایی دستگاهها نیز میتواند یکی از دستاوردهای این جشنواره باشد.
جلالی کشورهای کویت، ازبکستان، قطر، پاکستان، هند، لبنان، صربستان، افغانستان، ساحل عاج، نیجریه، چین، کلمبیا، تاجیکستان، مقدونیه شمالی، عربستان و تایلند را ۱۶ کشور شرکتکننده در این رویداد عنوان کرد.
به گفته وی ٣٠٠ اثر از پیشکسوتان حوزه صنایعدستی و هنرهای سنتی نیز در این رویداد حضور دارد.
در این نشست بیان شد که هشتمین جشنواره صنایعدستی و هنرهای دستی فجر از ۲۶ بهمن ماه در برج آزادی افتتاح خواهد شد.
جلالی به لزوم تمرکز بر تمامی مولفههای توسعه، ترویج و فروش در برج آزادی طی برگزاری این رویداد اشاره کرد و از برگزاری کارگاههای متنوع، مشارکت دانشجویان و دانشآموزان رشتههای مرتبط، بخش ویژه هنر رضوی با عنوان «هنر در حرم» و نقشآفرینی و عرضه دستاوردهای شهرها و روستاهای جهانی صنایعدستی نیز خبر داد.
او به نقش غیرقابل انکار صنایع دستی در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: ما گردشگری تجربه محور را در حوزه صنایع دستی خواهیم داشت. امیدواریم در این حوزه دستاورد خوبی داشته باشیم. برای نوروز و رمضان نیز برنامه ویژه داریم. ما یک کل واحد و خانوادهایم که در راستای اهداف کلان جشنواره ذیل سیاستهایی که مرد اول میدان وزارتخانه تعیین میکنند کار میکنیم و امیدواریم با سایر دستگاهها همجوشی داشته باشیم. وزارت ارشاد همکاری بسیاری خوبی با ما داشته است.
معاون صنایع دستی در پاسخ به پرسشی درباره حذف بخش صنایع دستی از نمایشگاه گردشگری اظهار کرد: صنایع دستی از نمایشگاه گردشگری حذف نشده است. نمایشگاه گردشگری، نمایشگاه B۲B (Business-to-business) است؛ نمایشگاهها در سطح استانها پراکنده شده است و صنایع دستی همچنان ظرفیت غیرقابل انکار استانهاست. قائل به نام نیستیم و نمایشگاه گردشگری به عنوان بازار فروش صنایع دستی برای ارتباط با مشتری تعریف میشود و در این زمینه توسعه پیدا کرده است؛ در سایر نمایشگاهها مانند نمایشگاه قرآنی، روستا آباد و ... هم بحث ارتباط با مشتری برای عرضه صنایع دستی وجود دارد.
جلالی ادامه داد: به ظرفیتهای نمایشی و گردشگری صنایع دستی نیز در نمایشگاه گردشگری اهمیت داده شده است. آنطور که ارزیابی کردیم بازار فروش ما باید آنجا باشد که مشتریان هستند.
او گفت: برنامهریزی دقیقی برای گالریهای صنایع دستی داشتیم و نظارتهای خود را دقیقتر از پیش کردیم. ما تجلیلگران صنایع دستی و تقلیلگران صنایع دستی را داریم. باید تحلیل درستی داشته باشیم. تلاش کردیم مصوباتمان در این رابطه به اجرا برسد.
معاون صنایع دستی سپس به مصوبات پیگیری شده در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: یکی از مصوبات که به پیگیری مهندس ضرغامی منجر شد، مصوبه بیمه بود. خوشبختانه دو سالی که در بیمه ١٠ هزار هنرمند تعویق افتاده بود در حال جبران شدن است. ماده ٨٣ در قانون برنامه هفتم که تقویت زیست بوم صنایع دستی است، دست ما را باز گذاشته تا حوزههایی را که از دست دادیم در آن زیست بوم جانمایی کنیم. مصوبه آموزشگاههای صنایع دستی برایمان اعلام شد. کارت شناسایی صنایع دستی هم چاپ شد و در حال ارسال برای استانها است. حوزههای صنایع دستی متنوع است و نمیتوان در این زمینه به یک برگ برنده اشاره کرد. در جشنواره صنایع دستی نیز اثر با اثر رقابت نمیکند؛ اثر با خود اثر رقابت خواهد کرد. در گذشته کمبود غرفه داشتیم اما حالا در شیراز بازار هنر شیراز با بیش از ۶٠ غرفه آماده واگذاری است اما به دنبال متقاضی هستیم. این ها اقداماتی است که صورت گرفته و برای مصوبات امیدواریم.
از دیدگاه جلالی جشنوارهها محل پیدا کردن موانع و آسیبهاست. او افزود: پیمانسپاری ارزی یکی از مشکلات صادرکنندگان ما بود که رفع شد. مصوب شده است که فرودگاههای ما پیوست صنایعدستی داشته باشند؛ در تمامی این زمینهها خریداران، کارشناسان و سیاستگذاران و این سه ضلع مثلث باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.
او در پاسخ به پرسشی در زمینه ایجاد پایگاههایی برای فروش آثار هنرمندان صنایعدستی و حمایت از قشر آسیبپذیر این حوزه، با اشاره به بعضی از اقدامات صورت گرفته به حضور هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه قرآن اشاره کرد و در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: طراحی نوین در حوزه خیابان سی تیر نیز در حال انجام است.
جلالی جشنواره فجر را مانند سلولهای بنیادین دانست و گفت: باید محصولات اصیل را شناسایی کرده و سپس در رویدادهای سه گام که شامل سه گامِ طراحی، تولید و تجاریسازی است تمهیدات لازم را صورت دهیم. سعی بر این است که تمام متغیرهایی که منجر به درآمدزایی قشر ضعیف صنایع دستی است را در دستور کار قرار دهیم. در همین راستا پلتفرمهای فروش را هم در این زمینه درگیر کردیم؛ جشنواره فجر باید اصالتها را به نمایش بگذارد و سپس وارد بازار شویم.
او به بازار گسترده صنایع دستی اشاره کرد و در این رابطه گفت: صنایع دستی در نیازهای اولویتدار قرار نگرفته و باید سعی بر این داشته باشیم که این دو را به یکدیگر متصل کنیم؛ بر همین اساس باید نمایشگاهی مستقل برای فروش و عرضه به خانوادهها داشته باشیم. از سوی دیگر نمایشگاه گردشگری نیز محل نمایش صنایع دستی به بازار سرمایه خواهد بود. به این صورت دو هدف بازار سرمایه و ایجاد نیاز به صنایع دستی میان خانوادهها را در بر خواهیم گرفت.
او با تاکید بر لزوم اتصال به ادبیات توسعه برای صادرات نیز گفت: در این قسمت مقداری کم کاری شده که باید جبران شود.
جلالی در پاسخ به پرسشی در زمینه برگزاری رویدادی مانند حراج تهران برای فروش محصولات صنایع دستی و جذب سرمایه در این رابطه اظهار کرد: جشنواره باید دستاوردهایی داشته باشد و این پیشنهاد بسیار خوبی است. بیش از پنج مجوزِ حراج برای پنج داوطلب صادر شد که نتوانستند کار را به پایان برسانند. این تجربه (برگزاری حراج) در صنایعدستی وجود نداشته است و اتفاقا به شدت پیگیر آن هستیم. یکی از این مجموعهها تا چاپ کتاب نیز پیش رفت اما به دلیل تنوع رویکرد و محصولات امکان برگزاری برقرار نشد.
او ادامه داد: اما فروش آثار فاخر صنایع دستی در لابی هتلها را داشتیم. سرمایهگذاران، کیوریتورها و گالریداران را دعوت کردیم. با مسئولان حراج تهران نیز نشستی داشتیم تا در قسمتی از حراج تهران هم بخشی مرتبط با صنایع دستی داشته باشیم؛ در این رابطه باید برنامهریزیهای لازم صورت گیرد. قول میدهم در جشنواره نهم نیز حتما حراج آثار فاخر را داشته باشیم. شاید هم موفق شدیم و این رویداد زودتر برگزار شد؛ در هر صورت وابسته به سرمایهگذاران خواهد بود و شفافیت خود را حفظ خواهد کرد.
او در پاسخ به پرسشی مرتبط با مهاجرت هنرمندان صنایع دستی نیز اظهار کرد: در میان هنرمندان صنایع دستی کمترین میزان مهاجرت را داریم؛ چراکه آنان تولید اصالت میکنند. مشاغل خُرد باید وارد زنجیره شوند. تولید ما خرد است اما فروش ما نباید خرد باشد. نکتهای که وجود دارد این است که مشاغل خانگی باید ذیل یک اتحادیه یا تشکل ساماندهی شود. اتفاقا در جشنواره هشتم کمیته مردمی برای ایجاد تشکلها ایجاد شده است.
جلالی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات صورت گرفته برای مشتاقسازی مشتریها و سوال دیگری در زمینه کیفیت بستهبندی محصولات صنایع دستی، گفت: زمانی که از تقویت و توجه صحبت میکنیم یکی از ابعاد آن افزایش توجه مشتریان است؛ قیمتگذاری کالا و گران بودن آن نسبت به اثری که با دستگاه درست شده اهمیت دارد. در حوزه معرفی، با برنامههای رسانهای در حوزه سریالسازی، تولید محتوا و ... فعالیت کردیم. باید سلیقه جوانان را در زمینه استفاده از صنایع دستی تحریک کنیم. تولید محتوا و محصول مولفههای متفاوتی دارد. تمام تلاش ما بر این است که کالای صنایع دستی در عین کالای مصرفی، کالای سرمایهای باشد. امسال با جشنواره فجر مد و لباس همکاری ویژهای داشتیم. در روزهای گذشته نشستی با اتحادیه های چاپ و بستهبندی داشتیم. بعضی از هنرمندان احساس نیاز نکردند که باید برای محصولاتشان بستهبندی تولید کنند بر همین اساس باید تغییر فرهنگ مشتری، تغییر فرهنگ تولیدکننده و تغییر نگاه سیاستگذار را در برنامه خود داشته باشیم.
معاون صنایع دستی ضرغامی درباره وضعیت فرش در پایگاههای جهانی گفت: فرش در حوزه فعالیت وزارت میراث نیست اما ۲۹۹ حوزه صنایعدستی غیر از فرش داریم و معتقد هستیم که همچنان پایگاه ما در این حوزه در اولویت جهان قرار دارند. مشتری مشتاق داریم و هیچ جنس صنایعدستی ایران نیست که صادر شود و فروش نرود اما در حوزه صادرات است که با چالش روبه رو هستیم. باید به ادبیات توسعه برای صادرات متصل شویم.
جلالی در پاسخ به پرسشی درباره تعامل هنرمندان و تجار و ایجاد زمینههای تجاریسازی گفت: نشستهای B۲B و اتصال به تجارت خارجی یکی از راهبردهای ماست که در پهنه جهانی به اهداف خود توجه کردهایم. قرار است حضور سفیران و رایزنهای اقتصادی را داشته باشیم.
بحث اقتصادی را در سرو سیمین مورد توجه قرار دادیم
در همین رابطه اوجانی درباره بهبود بازار صنایع دستی نیز گفت: دغدغه بسیاری از دوستان بحث بازار است. واقعیتی در حوزه صنایع دستی وجود دارد و آن این است که سالهای سال دولت خود کار خرید و فروش صنایع دستی را صورت می داد. حالا نیز همچنان به قوت خود باقی است و ما تلاش می کنیم که بخش خصوصی را توانمند کنیم. هیات موسس آن در حال ایجاد است و امیدوار هستیم شرکت توسعه صنایع دستی ایران در آینده ثبت شود و فعالیتهای خوبی را انجام دهد. مطمئنا بحث اقتصادی را در سرو سیمین مورد توجه قرار دادیم و ١٧ استان در ١٧ رشته کالای خود را عرضه خواهند کرد. نکته حایز اهمیت این است که تلاش کردیم افرادی که در خارج کشور در زمینه سوغات فعالیت میکنند را نیز شناسایی کنیم تا از آنان پذیرایی کنیم و اینچنین هزینه حضور خود را در کشورهای هدف کاهش خواهیم داد و از این طریق از ظرفیت آنان برای توسعه صادرات استفاده خواهیم کرد.
در ادامه جلالی درباره بیمه هنرمندان صنایع دستی نیز گفت: بیمه از نظر من مطالبه بر حق هنرمندان صنایع دستی است. تمام تلاشمان هم پیگیری آن است. اعتبار آن تخصیص داده شده و مراحل آن در حال پیگیری است. ما صرفا بیمه تامین اجتماعی را پیگیری میکنیم. بیمه، صنعتی است که میتواند سناریوهای متفاوتی داشته باشیم. حرکت ما از قشر آسیبپذیر است و سپس به بیمه استادکاران خواهیم رسید.
جلالی در پاسخ به پرسشی درباره جانمایی این جشنواره گفت: انتخاب برج آزادی به عنوان نمادی از هنرهای ایرانی از نظر معماری و ویژگی آن و زمان برگزاری، نماد انقلاب اسلامی است. محل وزارتخانه ما نیز دستمایه معماری دارد. به تعبیری این مکان فرهنگی میتوانست قلب تپنده هنر ایرانی باشد و البته هنرهای سنتی؛ نه فقط در ایام جشنواره که قرار است در طول سال همجوشی داشته باشیم. بازارچه ایران سرا که در کنار برج آزادی قرار دارد محل فروش خواهد بود. از حیث ظرف و معروف دامنه وسیعی را پوشش خواهد داد.
او در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات شهری نیز گفت: درباره تبلیغات سطح شهر نیز تلاش کردهایم. سازمان زیباسازی که از اعضای شورای سیاستگذاری است به ما قول دادند که تبلیغات شهری نیز داشته باشیم. سکوهای تولید محتوا، تبلیغات را صورت میدهند که البته با همکاری یکی از برندهای خصوصی کمپین صنایع دستی هم در سطح تهران برگزار شد.
معاون صنایع دستی افزود: یکی از مولفههای اقبال جهانی به صنایع دستی، وجود خردهفروشان دیجیتالی است. در جشنواره هشتم، کمیته هوش مصنوعی و فضای مجازی درخصوص تولید ادبیات در حال فعالیت است. این اشتباه است که دولت فکر کند همه کارها را باید خودش انجام دهد. سیاست ما تقویت بخش خصوصی است. از سکوهای موجود و همچنین افرادی که ایدههای جدیدی در این زمینه دارند استقبال میکنیم. با پست هم همکاری خوبی داریم و حتما در جشنواره هشتم در این رویکرد نیز کار خواهیم کرد.
عمادی، دبیر اجرایی سرو سیمین هشت درخصوص فرآیندهای داخلی جشنواره نیز گفت: از همکارانم در دبیرخانه مرکزی سرو سیمین تشکر میکنم. حوزه ما در رویکرد اجرایی تقویت رخ یک رویداد است.
او به استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در زمینه تبلیغات نیز اشاره کرد.
عمادی گفت: هشت تندیس سرو سیمین، دو نشان فردا، یک نشان رویش دوباره سرو، یک نشان ترنج سیمین و یک نشان هنر در حرم تندیسهایی هستند که در مراسم اختتامیه اهدا خواهند شد.
او با اشاره به فعالیت بیش از ۲۱ کمیته برای برگزاری این رویداد، ادامه داد: جدیدترین کمیته نیز هوش مصنوعی، متاورس و فناوریهای نوین است.
عمادی به برنامهریزی و زمانبندی صورت گرفته در حوزه تبلیغات محیطی و مجازی اشاره کرد و افزود: با روانشناسی رسانهای، تبلیغات در زمانی که مخاطب مورد هدف در جریان این رویداد قرار بگیرد، انجام میشود.
به گفته عمادی رژه پرچم شهرهای جهانی صنایعدستی در ۲۷ بهمن ماه، اجرای مپینگ با محتوای صنایعدستی در بدنه برج آزادی، رونمایی از سرود صنایعدستی در مراسم افتتاحیه، نمایش آثار هنرمندان فعال در حرم و نمایش آثار هنرمندان خارجی و داخلی در تالارهای برجآزادی از اقدامات مورد توجه است. همچنین به دلیل جایگاه باشکوه هشتمین جشنواره، میراث تی وی نیز در این رویداد کار خود را آغاز میکند.
ویدا توحدی، دبیر علمی هشتمین جشنواره صنایعدستی فجر نیز در توضیحاتی درباره حضور کشورهای خارجی در این جشنواره، به کیفیت آثار هنرمندان ایرانی اشاره کرد و گفت: تعدادی از آثار را پذیرفتیم؛ بر همین اساس از کشورهایی مانند کویت، نیجریه، تاجیکستان، هند و .... اثر داریم. آثاری هم بود که اساسا از نظر ما صنایع دستی محسوب نمیشد؛ مثلا تتو از استرالیا داشتیم که مورد انتخاب ما قرار نگرفت.
او ادامه داد: داورانی از کشورهای ازبکستان، هند و تایلند نیز در این جشنواره حضور خواهند داشت.
به گزارش ایسنا، در این مراسم همچنین از پوستر هشتمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر رونمایی شد.
انتهای پیام
نظرات