به گزارش ایسنا، مهدی صفری در آیین اختتامیه مدیران ستادی و اجرایی گمرکات کشور با تاکید بر نقش فاکتور گمرکات در سرعتدهی به افزایش درآمدی ترانزیت بیان کرد: در ۱۰ ماهه امسال حدود ۱۲.۵ میلیون تن کالای ترانزیت جادهای و راهآهن داشتیم که امیدواریم تا آخر سال به ۱۴ میلیون تن برسد که نسبت به سال گذشته رشد حدود ۶۰ درصدی داشته است؛ این رشد در حوزه جادهای ۵۰ درصد و در بخش راهآهن ۱۰ تا ۱۲ درصد بوده است.
وی ادامه داد: آقای پوتین در ملاقاتی که رئیس جمهور در روسیه با ایشان داشتند، تاکید زیادی بر کریدور شمال - جنوب داشتند و گفتند که ماخوشحال هستیم ترانزیت از مسیر ایران از ۲۰ روز به ۱۰ روز رسیده است. اما اکنون ما در تلاش هستیم که این مدت را به سه تا پنج روز به خصوص در راهآهن کاهش دهیم.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه یکی از مشکلات ما با کشورهای همسایه موضوع ایکسری است، گفت: پیش از قرار دادن ایکسری، قطریها اجازه نمیدادند ما از طریق بندر دیر کالا به قطر صادر کنیم به دلیل شائبه ورود مواد مخدر که با قرار دادن دستگاه، این مشکل رفع شد. همچنین در مرز آستاراچای با قرار دادن دستگاههای ایکسری، مشکلات مرتفع شد. بنابراین درخواست ما از گمرک این است که هرچه زودتر بتوانیم همه نقاط مرزی را با ایکسری پوشش دهیم.
* پنجره واحد تجارت فرامرزی با روسیه شکل گرفته است
صفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر پنجره واحد تجارت فرامرزی ما با چند کشور از جمله روسیه شکل گرفته و ما باید با تمام کشورهای همسایه برای ترانزیت پنجره واحد داشته باشیم در جهت سرعت صادرات، واردات و مسائل ترانزیت. همچنین امیدواریم که گمرک الکترونیک بتواند برقرار شود و با راهداری هماهنگی برقرار باشد. هماهنگی نرمافزاری گمرک با راهداری کمک میکند که معطلی کامیونها در مرز کاهش یابد.
وی با تاکید بر لزوم اتصال الکترونیکی گمرک ایران به چین، بیان کرد: این اتفاق تا پایان امسال یا سال آینده رخ خواهد داد. چین یکی از بزرگترین بازارهای بزرگ تجاری ما است و در صورت اتصال گمرک الکترونیک، در در صادرات و واردات، ترانزیت و صدور خدمات فنی مهندسی رشد بالایی خواهیم داشت.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: برای خلق دلار، باید تلاش کنیم جنس وارداتی مورد نیاز را ارزانتر به کشور وارد کنیم. برای مثال سال گذشته واردات غلات ما از روسیه، با ۸۵۰ میلیون دلار تفاوت قیمت و حمل و نقل همراه بود. البته قبول داریم که قوانین ما در این زمینه مانع است.
صفری با انتقاد از معطلی کالاها هنگام عبور از مرزهای ایران بیان کرد: درحال حاضر این قوانین و مشکلات باعث شده کالای کشورهای آسیای مرکزی و روسیه دیگر از طریق ایران ترانزیت نشود و آنها ما را دور بزنند. گوگرد روسها قرار بود از طریق ایران به هند منتقل شود، گوگرد ترکمنستان به ترکیه به جای ایران، ازطریق دریای خزر منتقل میشود. اگر ما بخواهیم به ظرفیت ۶۰ میلیون تن ترانزیت برسیم، با این قوانین ترانزیتی موجود نخواهیم رسید و در آینده نزدیک فرصت ترانزیت کالا از کشورهای آسیای دور به اروپا را از دست خواهیم داد.
انتهای پیام
نظرات