حجت الاسلام محمدحسین پورثانی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه هدایت تحصیلی و انتخاب رشته برنامهای مختص دانش آموزان پایه نهم، ورودی به پایه دهم است گفت: این معاونت براساس وظیفهای که برعهده دارد، دانش آموزان را به سمت رشته تحصیلی که در آن موفق خواهند بود هدایت میکند.
وی در خصوص تاثیر آزمون رغبت در هدایت تحصیلی افزود: بخشی از نمره برای هدایت تحصیلی براساس نمره ایست که دانش آموز در پایههای مختلف کسب کرده؛ بخشی دیگر بر اساس آزمون رغبت و توانایی است که دانش آموزان در پایه نهم این آزمون را میدهند و بر اساس تیپ شخصیتی، رشته مناسب برای آنها انتخاب میشود؛ بخش دیگر نیز براساس نمرهایست مشابه نمرهای که مدیر مدرسه و ولی دانش آموز در فرایند ارزشیابی تعیین میکنند؛ براساس مجموع نمره این سه بخش، نمون برگ هدایت تحصیلی به دانش آموزان پایه نهم ارائه میشود و آنها برای انتخاب رشته، هدایت تحصیلی میشود.
وی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد دانش آموزان در آزمون رغبت و توانایی شرکت کردند. شرایط شرکت به صورت غیر حضوری و ثبت نام در سایت my.medu.ir صورت میگیرد که نتایج در پروفایل دانشآموزان مشخص میشود؛ این آزمون در واقع انگیزه، تیپ شخصیتی و رغبت دانش آموز به رشته تحصیلی را مشخص میکند و در نهایت دانش آموز به انتخاب رشته سوق پیدا میکند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه از تمدید زمان شرکت در آزمون رغبت و توانایی تا پایان اسفندماه خبر داد.
به گزارش ایسنا، به طور کلی شش عامل در هدایت تحصیلی دانشآموزان ورودی پایه دهم موثر است که مهمترین آن عملکرد تحصیلی دانشآموزان است؛ از مجموع ۱۰۰ نمره در نظر گرفته شده برای هدایت تحصیلی دانشآموزان، ۳۵ نمره به عملکرد تحصیلی دانشآموز (شامل نمره امتحانات نوبت پایانی پایههای هفتم و هشتم (با ضریب یک) و نهم (با ضریب سه)) اختصاص دارد. سهم آزمونهای مشاورهای در دانشآموزان ورودی پایه دهم ۳۰ نمره است که با برگزاری آزمونهای مشاورهای، توانایی و رغبت دانشآموز برای تحصیل در رشتههای مختلف مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
دیگر فاکتورهای مورد ارزیابی در هدایت تحصیلی دانشآموزان ورودی پایه دهم شامل نظرخواهی از دانشآموز، والدین، دبیران و مشاور مدرسه است. سهم هر یک از این موارد، بجز نظر والدین که پنج نمره امتیاز دارد، ۱۰ نمرهای است.
انتهای پیام
نظرات