• جمعه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403031107251
  • خبرنگار : 71282

بسته خبری هفتگی از کار و تعاون

از برگزاری سومین جشنواره ملی مهارت تا رونمایی از سامانه جامع بازار کار

از برگزاری سومین جشنواره ملی مهارت تا رونمایی از سامانه جامع بازار کار

عناوین مهم‌ترین خبرهای حوزه «کار و تعاون» در هفته جاری به ایجاد خالص اشتغال ۷۷۴ هزار نفر در دولت سیزدهم، کاهش ۶.۵ میلیون نفری نرخ فقر در کشور، برگزاری سومین جشنواره ملی مهارت، رونمایی از سامانه جامع اطلاعات بازار کار و ثبت نام نوزدهمین دوره جشنواره تعاونی‌های برتر اختصاص داشت.

به گزارش ایسنا، این هفته سید صولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم  هفتم شهادت رئیس جمهور فقید کشورمان آیت الله رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد به گزارش صندوق بین‌المللی و بانک جهانی اشاره کرد و گفت: نرخ فقر در کشور طی این مدت ۶.۵ میلیون نفر کاهش داشته و در این مدت رشد اقتصادی کشور از نزدیک به صفر و ارقام منفی یک دهه قبل، در بازه‌ای ۳ ساله به کانال بالای ۷ درصد رسیده است.

وی با اشاره به مشکل صادرات نفت به دلیل تحریم‎ها در دولت قبل، گفت: در بازه زمانی کمتر از ۶ ماه صادرات نفت کشور از مرز یک میلیون بشکه گذشت و تورم کمرشکن در کشور مهار شد.

افزایش صادرات نفت به بیش از ۱.۷ میلیون بشکه

به گفته مرتضوی، آیت الله رئیسی با دیپلماسی قدرتمند خود توانست صادرات نفت را تا امروز به بالغ بر ۱.۷ میلیون بشکه رسانده و ضمن کنترل پایه پولی و مهار تورم، انضباط مالی را در کشور حکمفرما کند.

کاهش مستمر نرخ بیکاری در دولت شهید رئیسی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به کاهش مستمر نرخ بیکاری اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ نرخ به ۸.۱ درصد رسیده و کمترین نرخ بیکاری در ۴ دهه اخیر به شمار می رود.

وی افزود: بر اساس روایت‌های متعدد در سال ۱۴۰۲ وعده صادق آیت الله رئیسی مبنی بر ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی، به بیش از یک میلیون شغل رسید و مرکز آمار ایران اعلام کرد که خالص اشتغال ایجادی ۷۷۴ هزار نفر است و این اشتغال به جز بازنشستگان است‌.

برگزاری سومین جشنواره ملی مهارت

این هفته مهرداد عظیمی - رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای از برگزاری سومین جشنواره ملی مهارت با هدف ترویج و تقویت فرهنگ کار خبر داد و گفت: ثبت‌نام این رویداد تا ۲۰ خرداد ماه ادامه دارد.

به گفته وی، شناسایی و تقدیر از خیّرین و واقفین حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، اشاعه و گسترش فرهنگ وقف و هبه در جامعه و بهره‌گیری در جهت رشد کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی از اهداف برگزاری جشنواره است و افراد واجد شرایط می‌توانند شخصاً درخواست خو را برای دبیرخانه استانی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای سراسر کشور ارسال کنند.

لایحه ارتقای امنیت شغلی آماده ارسال به مجلس

برگزاری هشتمین همایش ملی کار رویداد دیگر این هفته بود و علی حسین رعیتی‌فرد _ معاون روابط کار وزیر کار در این همایش، گفت:با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل به تحقق عدالت مزدی نزدیک می شویم.

وی از آماده شدن لایحه ارتقای امنیت شغلی خبر داد و گفت: با همراهی و مشورت اتاق بازرگانی و مرکز پژوهش‌های مجلس توانستیم لایحه ارتقای امنیت شغلی را طراحی و تدوین کنیم که این لایحه به زودی به مجلس ارسال می شود.

احیای ۱۰ هزار واحد اقتصادی در دولت سیزدهم

رعیتی فرد با بیان اینکه رئیس جمهور فقید درباره امنیت شغلی کارگران عنایت ویژه‌ای داشتند، اظهار کرد: تا پایان اسفند ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ واحد که دارای اعتراض کارگری بودند و یا مشکل داشتند، مورد رسیدگی قرار گرفتند و در دولت سیزدهم ۱۰ هزار واحد احیا شدند.

رونمایی از سامانه جامع اطلاعات بازار کار

رونمایی از سامانه جامع اطلاعات بازار کار خبر دیگری بود که از سوی معاون اشتغال وزارت کار اعلام شد.
آنطور که کریمی بیرانوند گفته این سامانه که ایجاد آن یکی از تکالیف بر زمین مانده از سال ۱۳۹۰ تاکنون بوده تا ۲ هفته آینده رونمایی می شود.
به گفته وی با استفاده از اطلاعات این سامانه تجزیه و تحلیل شغلی ایرانیان امکانپذیر خواهد بود زیرا یکی از دغدغه‌های همیشگی بازار کار دستیابی به اطلاعات این حوزه است.

افزایش دوبرابری ردیف اعتبار تعاونی‌ها در ۱۴۰۳

از دیگر خبرهای این هفته افزایش اعتبار تعاونی ها در استان تهران بود. بر اساس اعلام مدیر کل تعاون استان تهران، ردیف اعتبار تعاونی‌ها در سال جاری دو برابر شده و به ۶۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
محمد آذرپناه گفته امسال ردیف اعتبار تعاونی‌ها از ۳۰۰۰ میلیارد تومان به ۶۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است که با توجه به ظرفیت بسیار بالای بخش تعاون استان تهران جذب بالاترین میزان اعتبار نشانگر تلاش جهادی برای ارائه خدمت به مردم است.

ثبت نام نوزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر

برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره تعاونی‌های برتر خبر دیگر این هفته بود.این جشنواره به منظور ترویج و توسعه فرهنگ تعاون و شناسایی تعاونی‌های موفق در سطوح استانی و ملی، معرفی الگوهای برتر و تشویق تعاونی‌ها به ارتقای حوزه‌ها و گرایش‌های مختلف کسب و کار  شهریور ماه جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.
به گزارش ایسنا، مهلت ثبت نام در این جشنواره تا ۲۶ خرداد ماه  است و کلیه تعاونی ها جهت تکمیل پرسشنامه جشنواره و به روزرسانی اطلاعات خود لازم است به سامانه جامع بخش تعاون به نشانی www.taavoni.mcls.gov.ir و یا اداره‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران مراجعه کنند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha