• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403032416434
  • منبع : مطبوعات

نقش‌آفرینی سلبریتی علمی در انتخابات

نقش‌آفرینی سلبریتی علمی در انتخابات

به موازات حضور پررنگ سلبریتی علمی در رقابت‌ها و بحث‌های انتخاباتی، کارزارهای سیاسی نیز تغییر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، محمد وکیلی در یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت: بسیاری از مصادیق سلبریتی علمی را با مهارت ویژه آنان در زمینه فن بیان می‌شناسیم. بازنمود این مهارت در گفتار و نوشتار، آنها را متمایز از سایر فعالان دانشگاهی می‌کند، زیرا کاملا روابط درهم‌تنیده‌ای با فرم‌های رایج رسانه‌ای ایجاد شده و خروجی نهایی چیزی فراتر از توانمندی در عرصه نطق و سخنوری است. به عبارت دیگر، ما با پرفورمنسی جذاب و اجرایی تئاتریکال روبه‌رو هستیم که می‌تواند ناخودآگاه جمعی ملت را به حرکت درآورد و عواطف آنها را درگیر کند. بخش مهمی از تأثیرگذاری سلبریتی علمی، حاصل درک خودانگیخته این سوژه از هنر اقناع و متقاعدسازی است. اگر با نظر افکندن به نظریات کلاسیک، بخواهیم رتوریک سلبریتی علمی را واکاوی کنیم، باید از ۳ سازمایه معرفتی سخن بگوییم: اتوس (ساحت اخلاق - اعتبار و توجیه)، لوگوس (ساحت منطق - عقلانیت و استدلال) و پاتوس (ساحت تأثر – احساسات و عواطف). سلبریتی علمی به طور خاص در حال توجیه اخلاقی و تجویز بسته‌ای هماهنگ از جهان‌بینی‌ها، رویکردها، روندها، راهبردها و راه‌حل‌هایی است که آنها را به مثابه دستاورد حتمی، عقلانی و علمی بشر مدرن، نتیجه پیشرفت فکری تمدن غرب و محصول الگوی توسعه دولت‌های قوی و ملت‌های موفق می‌داند. متقابلاً از کشورهای موسوم به جهان سوم یا جنوب جهانی، به عنوان کشورهایی عقب‌مانده، اسیر حکمرانی معیوب و درگیر یک نظم دسترسی محدود یاد می‌شود. در یک سطح فراتر، سلبریتی علمی در موقعیت استعلایی قرار می‌گیرد و دست به خویش‌نمایی منفی و دگرنمایی مثبت می‌زند؛ به این معنا که فرهنگ، هویت، تاریخ، آیین‌ و سبک زندگی غربی را ستایش می‌کند و به مذمت ماهیت یا کارکرد زیست‌جهان بومی می‌پردازد. در همین زمینه، مصادیق سلبریتی‌ علمی توانسته‌اند از پشتوانه‌های نظری مختلفی بهره ببرند و پاره‌ای از ایده‌ها و اهداف خود را در چارچوب نظریه کنشگران مرزی یا در قالب بیانیه‌های روزنه‌گشایی و راهگشایی بیان کنند.

نکته حائز اهمیت آن است که به موازات حضور پررنگ سلبریتی علمی در رقابت‌ها و بحث‌های انتخاباتی، کارزارهای سیاسی نیز تغییر خواهد کرد. برای مثال، محتمل است بخشی از ظرفیت نمادین سلبریتی علمی در خدمت نامزد مورد نظر جبهه اصلاحات قرار ‌گیرد. برای فهم بیشتر اثرگذاری مصادیق سلبریتی علمی، کافی است به آخرین دوره نمایشگاه کتاب نگاهی بیندازیم و بازنشر صحبت‌های آنها در فضای مجازی مدنظر قرار گیرد. از صف طویل برای امضای یک کتاب خاص در مصلای تهران تا بازدید میلیونی از گفته‌های مهیج اساتید دوربینی، جملگی نشانگر آن است که با یک ظرفیت روبه‌رو هستیم که می‌تواند له یا علیه مشارکت حداکثری به کار گرفته شود. به نظر ما قشر جوان، دانشجو و پرانگیزه که موتور محرکه رقابت‌های انتخاباتی است، کاملا تحت تأثیر سلبریتی علمی قرار دارد و از جمع‌بندی این گروه، هواداری خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha