• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052315716
  • خبرنگار : 50081

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی:

فرهنگ میزبانی از زائر باید تقویت شود

فرهنگ میزبانی از زائر باید تقویت شود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با بیان اینکه فرهنگ میزبانی از زائر باید تقویت شود، گفت: فرهنگ میزبانی باید به گونه‌ای باشد که بدانیم با مهمانان غیرایرانی باید چگونه رفتار کرد.

محسن هوشمند در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص برنامه‌ریزی آستان قدس رضوی در ایام اربعین حسینی و دهه پایانی صفر، اظهار کرد: برای دهه پایانی ماه صفر برنامه‌ریزی ممتازی از سوی آستان قدس رضوی صورت گرفته و در بنیاد کرامت، ستادی تشکیل و جریان خادمیاری در اماکن فراهم شده است. همچنین موکب‌ها هم در مرزهای شرقی در میرجاوه، مرزهای غربی در چذابه و مهران، در استان آذربایجان در تمرچین و تشکل‌های مردمی آستان قدس رضوی همکاری صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در مسیر مواکب در عراق، نجف، کربلا و سامرا، موکب امام رضا(ع) نیز فعال خواهد بود و مانند هر سال حضور کاروان خدام در راهپیمایی اربعین و تجلیل از موکب‌داران عراقی نیز انجام می‌شود، افزود: تمرکز اصلی آستان قدس رضوی بر روی دهه پایانی ماه صفر است و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی ادامه داد: خدماتی که زائران نیاز دارند و آن بخشی که ماموریت و وظیفه آستان قدس رضوی است، پیگیری می‌شود و برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی برای زائران پیاده و غیر پیاده نیز اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: مسئله‌ای که باید رسانه‌ها به‌طور ویژه آن را در دستور کار خود قرار دهند، مسائل اساسی حوزه زیارت است که نگاه جدی ملی را می‌طلبد تا این نگاه به مسئله ملی تبدیل شود و مطالبه‌گری شکل گیرد. در ایام اربعین اتفاق خوبی افتاده است که دستگاه‌های مختلف اعم از وزارت کشور، نیروهای انتظامی و نظامی با یکدیگر همکاری و همراهی می‌کنند تا اربعین با شکوه و زیبایی اتفاق بیفتد.

هوشمند عنوان کرد: زائرانی که به پیاده‌روی اربعین مشرف می‌شوند، حدود ۳.۵ میلیون هستند که در دهه پایانی ماه صفر این تعداد جمعیت، در بازه زمانی یک ماهه در وسعت چند شهر نجف، کربلا، سامرا و کاظمین گسترده می‌شوند که زیرساخت‌های مردمی و دولت عراق فراهم است، اما در دهه پایانی ماه صفر، در بازه زمانی کمتر از یک هفته، پیش‌بینی ۶ میلیون زائر در مشهد را داریم که خدماتی مانند اسکان، پذیرایی، رفت‌وآمد و... را باید ارائه کرد که خوشبختانه در استان همگرایی خوبی شکل گرفته و نیازمند نگاه ملی است.

مدیر ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با بیان اینکه موضوع فرهنگ میزبانی از زائر باید تقویت شود، خاطرنشان کرد: در شهر انسان‌های متفاوتی با طیف‌های مختلف زندگی می‌کنند و فرهنگ میزبانی باید به گونه‌ای باشد که بدانیم با مهمانان غیرایرانی باید چگونه رفتار کرد. بنابراین اگر مواکب و ظرفیت مردمی نباشد، بخش زیادی از مجموعه‌ها دچار چالش می‌شوند.

وی اضافه کرد: مجموعه آستان قدس رضوی از زائران پیاده سال گذشته مستندی تهیه کرده است که مردم روستاهای محور مشهد و اهل سنت سرخس، همه ظرفیت‌های موجود خود را پای کار گذاشتند که این اتفاق ارزشمند را رقم زدند. به برکت امام رضا(ع) هر چیزی امکان‌پذیر است و ما باید در راستای تکلیف خود به ترویج معارف رضوی بپردازیم.

هوشمند بیان کرد: بخشی از موضوع، در حوزه زائر به خصوص زائران غیرایرانی است. تصاویر هوایی از حرم مطهر رضوی و آستان قدس رضوی موجود داریم که حاوی پیام شکوه، عظمت و زیبایی است، اما تصاویر دیگری از زائران، مجاوران و قصه‌های آن‌ها، در آستان قدس رضوی وجود دارد که به جزئیات قصه‌های داخل حرم رضوی می‌پردازد و با افراد مختلف به گفت‌وگو می‌نشیند. قصه‌ انسان‌هایی که از جنس شفا و موضوعات عجیبی نیست، بلکه زمینی است و این موضوع بسیار جذاب به رخ کشانده می‌شود.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر خدماتی است که در لایه‌های اول، دوم و سوم قرار دارد. لایه نخست در خصوص ساخت رواق‌های متفاوت در حرم مطهر رضوی است. لایه دوم این است که تمام این عملیات عمرانی و فعالیت‌های ساخت‌وساز در شرایطی انجام شود که جریان زیارت زائر تداوم داشته باشد و زیارت آن‌ها متوقف نشود.

مدیر ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی اضافه کرد: لایه سوم این است که از به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیا در فعالیت‌های عمرانی حرم مطهر رضوی، در کنار برجسته‌ترین نمودهای هنر اسلامی ایران استفاده شود. در رواق امیرالمؤمنین(ع) کار عظیمی درحال اجراست که رواقی با پشت‌بام زیارتی احداث شود که به فضای زیرین آن آسیب نرسد.

وی در خصوص به‌کارگیری اساتید در حوزه‌های گوناگون حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: در تمامی اقدامات مربوط به حرم مطهر رضوی از اساتید آن رشته استفاده می‌کنیم. در پروژه زیرگذر حرم مطهر رضوی که اقدامی دانش‌بنیان را شامل می‌شود، شاهد هستیم که چگونه سیستم تهویه هوا در آن محل شکل گرفت که تیمی از دانشگاه شریف بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام دادند و اگر بخواهیم سیستم هوا در این مکان گردش داشته باشد، باید دیوار تونلی ایجاد شود.

هوشمند گفت: در حوزه معماری نیز این کار برقرار است. به‌عنوان مثال برای آرایه‌های داخل رواق امیرالمؤمنین(ع) که در حال احداث است، چندین جلسه با اساتید مختلف تشکیل شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی برای این موضوع ارزش زیادی قائل است و یکی از ویژگی‌های ایشان احترام به نظر کارشناسان در حوزه‌های مختلف است. بنابراین، ما باید بتوانیم از حداکثر نظر کارشناسان و متخصصان بارز در هر رشته استفاده کنیم.

پیوست فرهنگی در آستان قدس رضوی یک اصل است

وی در ادامه عنوان کرد: پیوست فرهنگی در آستان قدس رضوی یک اصل است که عموما پروژه‌هایی در راستای یک امر فرهنگی نیز طراحی می‌شوند. در حوزه رسانه‌های نوین کارهای خوبی در مجموعه ما حاکم و در جریان است که برای فضاهای جدید بسیار کمک کننده خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha