• یکشنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۰۴:۰۰
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403071411112
  • خبرنگار : 71658

چگونه با تغذیه مناسب به جنگ ویروس‌ها برویم؟

چگونه با تغذیه مناسب به جنگ ویروس‌ها برویم؟

بر اساس داده‌های مجموعه‌ای از مطالعات، وجود عناصرِ خاصی در رژیم غذایی ما می‌تواند به طور قابل توجهی به داشتن یک سیستم ایمنی قوی کمک کند.

به گزارش ایسنا، تغذیه سالم یکی از ارکان مهم در سبک زندگی صحیح و اصولی است. اگرچه توجه به خواب کافی، ورزش، دوری از محیط‌های تنش‌زا و … نیز تأثیر به سزایی در حفظ و تداوم سلامتی افراد ایفا می‌کنند. ولی به دلیل اهمیت بلای تغذیه اغلب آن را بر دیگر اصول مقدم می‌دانند.

بسیاری از این مواد به طور هماهنگ برای تقویت توانایی بدن در مقاومت در برابر عفونت هایی مانند کووید۱۹ یا آنفلوآنزا نقش دارند.

تغذیه سالم مخصوصا با آغاز فصل سرما به افراد کمک می کند تا در برابر بیماری های تنفسی مقاوم شوند و در صورت ابتلا نیز از عوارض شدید آنها در امان باشند.

به گفته متخصصان، پروتئین، ستون فقراتِ مکانیسم دفاعی بدن ماست زیرا آنتی بادی ها و سایر سلول های ایمنی از این ماده مغذی ضروری ساخته شده اند. سعی کنید در هر وعده غذایی از مواد خوراکی غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، ماهی، مرغ، گوشت، لبنیات و غذاهای حاوی سویا استفاده کنید. پروتئین با کیفیت بالا را می توان در ترکیب سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، لوبیا، عدس و آجیل نیز یافت.

همچنین ویتامین A، عملکرد یکی از مهم ترین اندام های ایمنی بدن یعنی پوست را تقویت و تنظیم می کند. این شامل دستگاه گوارش و ریه های ما نیز می شود. وقتی به دنبال غذاهای حاوی ویتامین A هستید به رنگ های نارنجی روشن، قرمز و سبز توجه کنید مانند سیب زمینی شیرین، هویج، کلم پیچ، اسفناج، فلفل قرمز، زردآلو و تخم مرغ (زرده).

در همین حال، ویتامین C هم یک تقویت کننده قوی سیستم ایمنی است. ما هر روزه در غذاهایی مانند مرکبات، گوجه فرنگی، فلفل، کلم بروکلی، کیوی و توت فرنگی آن را مصرف می کنیم.

علاوه بر اینها متخصصان می گویند ویتامین D نیز توانایی محافظت در برابر عفونت های تنفسی از جمله ذات الریه را دارد. علاوه بر نور خورشید، ماهی قزل آلا و سایر ماهی های تیره گوشت این ویتامین را تامین می کنند. برای این منظور شیر و نوشیدنی های سویا غنی شده با ویتامین D را نیز در نظر بگیرید.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، زینک هم یک تقویت کننده سیستم ایمنی است که در بیش از ۳۰۰ واکنش نقش دارد که به محافظت از بدن در برابر مهاجمان مضر کمک می کند. گوشت گاو و غلات صبحانه غنی شده، قوی ترین منابع این ماده مغذی هستند.

از سوی دیگر ویتامین E به همراه ویتامین C کمک می کنند تا سلول های سالم در برابر مهمانان ناخواسته مقاومت کنند. ویتامین E به طور کلی در غلات کامل یا غلات غنی شده، دانه ها (مانند تخمه آفتابگردان)، آجیل و روغن های گیاهی وجود دارد.

همچنین به گفته متخصصان، پروبیوتیک ها - باکتری های خوبی که در غذاهای تخمیری مانند ماست و کفیر و همچنین در مکمل ها پیدا می کنیم - به بدن کمک می کنند تا آنتی بادی های بیشتری تولید کند تا توانایی خود را برای مبارزه با ویروس های ناخواسته تحریک کند. ما این باکتری های مفید را زمانی دریافت می کنیم که غذاهای با فیبر بالا مانند سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، لوبیا و آجیل مصرف می کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha