• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403072922079
  • منبع : روابط عمومی برنامه

در سفر هیئت عالی رتبه قرآنی ایران به مالزی ارائه شد:

پیشنهاد تأسیس پارلمان قرآنی جهان اسلام

پیشنهاد تأسیس پارلمان قرآنی جهان اسلام

هیئت عالی رتبه قرآنی ایران در راستای برگزاری دومین همایش بین‌المللی رسالات‌الله و با هدف شناسایی ظرفیت‌های قرآنی کشورهای مسلمان جهان و طرح پیشنهاد تاسیس پارلمان قرآنی جهان اسلام به مالزی سفر کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، هیئت عالی رتبه قرآنی ایران با هدف شناسایی ظرفیت‌های قرآنی کشورهای مسلمان جهان به سرپرستی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همراهی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید جعفر موسوی زاده، دکتر عبدالهادی فقهی زاده، دکتر مجیدی مهر و دکتر مهدی رضا زاده جودی به مالزی سفر کرد.

 در این سفر هیئت عالی رتبه قرآنی کشورمان ضمن حضور در همایش تخصصی "انسان در قرآن از دیدگاه مفسران معاصر، از مراکز قرآنی کشور مالزی بازدید کردند.

 این هیئت ابتدا از مجموعه بین‌المللی فکر و تمدن اسلامی ایستک(ISTAC )  بازدید و با خانم دکتر نورعین دیدار کردند و در جریان ظرفیت های مهم ایستک خصوصا کتابخانه بزرگ تمدنی آن قرار گرفتند.

این مؤسسه بین‌المللی آذرماه سال ۱۳۶۶ شمسی توسط پروفسور سید محمد نقیب العطاس، محقق و متفکر اسلامی به منظور ایجاد پایگاهی برای نشر علوم، معارف و فرهنگ اسلامی و با بهره‌گیری از معماری مدارس اسلامی آندلس در کشور مالزی کوالالامپور تأسیس شد.

مدارک علمی ارائه شده توسط این مؤسسه مورد تأیید دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی است و هیئت علمی و دانشجویان آن، علاوه ‌بر مالزیایی‌ها از سایر ملیت‌های دیگر نیز هستند.

در ادامه این سفر، نشست حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی نیشابوری رییس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آقای ولی‌الله محمدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی، دکتر حبیب رضا ارزانی رایزن فرهنگی کشورمان و هیئت همراه با رییس سازمان جاکیم، سازمان امور دینی مالزی برگزار شد.

در این نشست که با حضور هیأت عالی رتبه قرآنی ایران برگزار شد، مسائل مرتبط با پیشنهاد ایران مبنی بر تاسیس پارلمان قرآنی جهان اسلام، مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و سومین نشست قرآنی تهران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 همچنین مقرر گردید علاوه بر تعامل بین ساختارهای دولتی، تسهیل تعاملات مردمی و همکاری‌های فرهنگی، علمی و آموزشی مرتبط با قرآن کریم، انعقاد یادداشت تفاهم قرآنی در دستور کار قرار گیرد.

حجت‌الاسلام  دکتر سیدمصطفی حسینی نیشابوری، رییس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی برگزاری اینگونه جلسات را نمادی از اراده دو کشور برای توسعه و تقویت دیپلماسی قرآنی ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی قرآنی روشی کارآمد در برقراری ارتباطات بین‌المللی بر پایه دستاوردهای قرآنی است، خاطرنشان کرد: اثرگذاری در دیپلماسی قرآنی با شیوه‌های متنوع، بروز و کارآمد علوم و فنون و هنرهای قرآنی، مبتنی بر نیاز، سلیقه و علاقه مندی مخاطب می توند حامل رسالات الهی باشد.

 رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با استقبال از ارتقا سطح همکاری‌های بین‌المللی با محوریت قرآن کریم، تحکیم رشته‌های اخوت اسلامی در میان متولیان امور قرآنی کشورهای مختلف جهان اسلام با رویکرد تقریب بر مدار قرآن به منظور رسیدن به امت واحده اسلامی را لازمه دیپلماسی قرآنی در منطقه آسه‌آن اعلام کرد.

 همچنین داتوک سراج الدین رئیس سازمان امور دینی مالزی(جاکیم)، با استقبال از ارتقاء سطح همکاری های قرآنی دو کشور پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی برایجاد پارلمان قرآنی جهان اسلام را ایده ای خلاقانه و وحدت آفرین دانست.

وی با تقدیر از نقش ایران در مقابله عزت مندانه و مقتدرانه با رژیم غاصب صهیونیستی اقدام قهرمانانه ایران را باعث افتخار ملت های مسلمان دانست.

 سومین مقصد هیئت ایرانی در بازدید از مراکز اسلامی کشور مالزی بنیاد کتابت و نشر قرآن «رستو» بود که در جریان آن با فعالیت‌های متنوع این مجموعه در حوزه نشر قرآن و آموزش انواع خطوط در مرکز آموزشی آشنا شدند.

بنیاد رستو به عنوان موسسه‌ای مردم نهاد در سال ۱۹۹۸ میلادی در «شاه عالم» در غرب کوالالامپور تأسیس شد. هدف از تأسیس این بنیاد، گسترش پیام اسلام در جهان، تقویت ارتباطات مسلمانان و احیای هنرهای اسلامی در مالزی است و سالانه یک میلیون جلد قرآن را چاپ می کند.

 قرار است، این هیئت در ادامه سفر خود به مالزی بازدید از موزه هنرهای اسلامی و دانشگاه IIUM و دیدار با عثمان بکر رئیس این دانشگاه را در برنامه‌های خود دارند.

 برگزاری مراسم روح بخش دعای کمیل با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر موسوی زاده و حضور پرشور ایرانیان مقیم مالزی و فارسی زبانان در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی یکی از برنامه های این سفر بود.

 گفتنی است، سفر هیئت عالی رتبه قرآنی کشورمان از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی در مالزی و رایزنی فرهنگی کشورمان در مالزی از ۱۶ اکتبر تا ۲۱ اکتبر برنامه ریزی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha