• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403080705302
  • خبرنگار : 71342

وقتی «مبارک» به دل شاهنامه رفت!

وقتی «مبارک» به دل شاهنامه رفت!

ویژگی که نمایش «سیاتش» را خاص می‌کند، ورود شخصیت معروف نمایش‌های خیمه شب بازی ایران «مبارک» به دل شاهنامه است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا امیر صادقی تهیه‌کننده نمایش «سیاتش» وایانگ کولیت که تا ۲۵ آبان ماه در خانه هنرمندان ایران روی صحنه است،درباره داستان نمایش گفت: این نمایش درباره گذر سیاوش از آتش است، با این تفاوت که مبارک از طرف روح مادر سیاوش مامور می‌شود که با ورود به شاهنامه از سیاوش در مقابل توطئه سودابه محافظت کند.

به گفته‌ی او؛ ناظر زاده کرمانی که این نمایش را دیده است، آن را حرکتی بزرگ در پیوند فرهنگ دو کشور دانسته و از این شیوه نوین نمایشی در ایران استقبال و ارزو کرد که این نوع کارها ادامه دار باشند و محدود به اجرای یک ماهه نباشند.

این نمایش که بر پایه‌ی نمایش های محیطی از سنت‌های اصیل مالایی به صورت سایه‌های رنگی است، عروسک های آن از پوست شتر ساخته شده است و با نمایش ایرانی آداپته شده. داستان نمایش «گذر سیاوش از آتش» درشاهنامه ی فردوسی است و ویژگی که این نمایش را خاص می‌کند ورود شخصیت معروف نمایش‌های خیمه شب بازی ایران “مبارک “به دل شاهنامه است که مبارک را هم سطح اساطیر شرق آسیا می‌کند (پاک دوگل و سمر)که این ورود با چالش های نمایشی جذابی همراه است .

این نمایش پانزده شخصیت متفاوت با صداهای گوناگون دارد که برخی از آنان در دستگاه های موسیقی اصیل ایرانی می‌خوانند و تمامی این شخصیت‌ها را دالانگ که پژمان پهلوانی است بازی، سایه گردانی و خوانندگی می‌کند. رضوان سنجابی نیز جای تمامی کارکترهای زن صدا پیشگی سایه‌گردانی و بازیگری کار را بر عهده دارد.

محمدرضا امیرصادقی همچنین گفت: نمایش «سیاتش» حاصل پنج سال پژوهش و چندین مقاله بین المللی دکتر محمود دهقان هراتی در زمینه آداپته کردن نمایش ایرانی با مالایی است که فرهنگ نمایشی آئینی سنتی کشور عزیزمان ایران را با کشورهای شرق آسیا  مانند مالزی ،اندونزی وبالی گره می‌زند و باعث روابط عمیق‌تر می‌شود و این همان ویژگی هست که باید از این نوع نمایش‌ها حمایت کرد.

نمایش «سیاتش» وایانگ کولیت به کارگردانی دکتر محمود دهقان هراتی با حضور مهمانانی چون بهروز رضوی و پروفسور فرهاد ناظرزاده کرمانی برای اولین بار در ایران در خانه ی هنرمندان به روی صحنه رفته است.


‎این نمایش از تاریخ ۱۳ تا۲۵آبان ‎چهارشنبه‌ها ،پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها ‎ساعت ۲۰ در (خانه هنرمندان) به صحنه می‌رود.

‎‎دالانگ (بازیگر ،سایه گردان و آهنگ ساز):‎پژمان پهلوانی، ‎بازیگر و سایه‌گردان:‎رضوان سنجابی، طراح پوستر، تبلیغات: بهروز رضوی هستند. 

وقتی «مبارک» به دل شاهنامه رفت!

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha