• شنبه / ۲۹ دی ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403102920584
  • خبرنگار : 71955

حاجی‌بابایی:

دانشگاه فرهنگیان را به مدرسه تبدیل نکنیم

دانشگاه فرهنگیان را به مدرسه تبدیل نکنیم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان باید دانشگاه اول کشور باشد گفت: نباید این دانشگاه را تبدیل به مدرسه کنیم، معضلی که اکنون دیگر دانشگاه‌ها دارند. 

به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی در سیزدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری با بیان اینکه در طول دوران کاری خود بزرگترین افتخار در بین همه کارهای انجام داده‌ام، دانشگاه فرهنگیان بود گفت: دانشگاه فرهنگیان قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان را تعریف کردیم نه فقط برای اینکه معلم تربیت کند افزود: باید معلم تربیت شده را در طول ۳۰ سال به‌روزرسانی کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ جای دیگری غیر از این دانشگاه، صلاحیت رسیدگی و آموزش و به‌روزرسانی معلمان را ندارد ادامه داد: مسیر تعریف دانشگاه فرهنگیان و تشکیل این دانشگاه یک مسیر سنگلاخی بود و از مجلس و به‌ویژه دانشگاه‌ها به من حمله می‌کردند و یک‌تنه جلوی تمام حمله‌ها ایستادیم.

حاجی بابایی با بیان اینکه روزی که من با مجلس هماهنگ کردم، ۲۲۰ هزار دانشجوی فنی را وزیر آموزش و پرورش اداره می‌کرد که هیچ ربطی به او نداشت گفت: هم هنرستان‌ها و هم دانشگاه‌ها نابود شده بودند، همه مسئولیت‌ها را به وزیر علوم وقت دادیم در حالیکه شدیداً مخالف بود.

وی با بیان اینکه اولین بار در این دانشگاه ۲۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو پذیرفتیم افزود: از تمام این افراد معدل زیر ۱۹ نداشتیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۶۴ پردیس دانشگاه فرهنگیان داریم ادامه داد: نباید این دانشگاه را تبدیل به مدرسه کنیم، معضلی که اکنون دیگر دانشگاه‌ها دارند. 

حاجی‌بابایی با بیان اینکه رسیدگی ویژه به اساتید و دانشجویان ضرورت دارد گفت: باید کاری بکنید که افراد افتخار کنند از جای دیگری به این دانشگاه منتقل شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان باید دانشگاه اول کشور باشد افزود: من هیچ ماده ۲۸ ای را قبول ندارم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش درست شود، همه بخش‌های مختلف این کشور درست خواهد شد اظهار کرد: پول را باید برای آموزش و پرورش خرج کرد و راه نجات وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام علی لطیفی، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم با بیان اینکه گردهمایی تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب فرصتی برای فهم بهتر از مسئولیت‌ها در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی است گفت: به برکت این همایش، همه بتوانیم گام‌های مؤثری در جهت اعتلای آموزش و پرورش کشور برداریم.

وی با تاکید بر تربیت انقلاب در منظومه فکری امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب به تحلیل و تبیین پنج محور اساسی عمل انقلابی که از فرمایشات مقام معظم رهبری استخراج شده‌اند، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این محورها عبارتند از دلسوزی، اقدام مبتکرانه، اقدام منصفانه، اقدام بدون اهانت و توهین، و اقدام قاطعانه و عادلانه افزود: این پنج محور کلی، باید در عمل به عنوان نقشه‌راه در دوره کنونی مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه‌در این مسیر، دلسوزی و توجه به شرایط دیگران، ابتکار عمل در حل مشکلات و تصمیم‌گیری قاطع و عادلانه از ارکان اصلی محسوب می‌شوند به ضرورت فهم درست از مسئولیت‌های فردی و اجتماعی در این دوره تاریخی اشاره کرد و ادامه داد: باید خود را در تحولات تاریخی ایران و ایران اسلامی را به عنوان افرادی بدانیم که ماموریتی داریم که رسالت انقلاب را از یک دوره به دوره دیگر منتقل میکند.

لطیفی با بیان اینکه این گردهمایی فرصتی برای فهم بهتر از مسئولیت‌ها در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی است و به برکت این همایش، همه بتوانیم گام‌های مؤثری در جهت اعتلای آموزش و پرورش کشور برداریم اظهار کرد: در مسیر ارتقای کیفی آموزش و پرورش کشور باید تلاش‌های بیشتری انجام داد.

در ادامه سید نقی موسوی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان حلقه وصل گذشته و آینده است و مفهوم آن در تربیت آموزش و پرورش نهفته است و آینده نگری را باید مورد نظر قرار داد.

وی با بیان اینکه دانش درمیدان هم باید مورد توجه قرار گیرد افزود: تربیت معلم باید در کلاس واقع شود و هرچه از کلاس فاصله بگیرد، از هدف فاصله گرفته‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: انگاره مدرسه با انگاره معلم در حال تغییر است، تربیت باید یک آزمایشگاه اجتماعی باشد، اما کیلومترها با این موضوع فاصله داریم، انگاره معلمی در دانشگاه فرهنگیان است و مبتنی بر فلسفه آموزش عالی است. معلم باید پژوهنده، متفکر و هادی باشد. معلمی که خود لذت تفکر را نچشیده است چگونه می‌تواند آن را به دانشجومعلمان منتقل کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha