حمیدرضا خان محمدی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای سازمان نوسازی اهتمام رئیس جمهور به موضوع توسعه عدالت با دو بال تربیت و فضای فیزیکی است که به عنوان مهمترین نگاه میتوان از آن نام برد گفت: باید نگاهمان را به مدرسه عوض کنیم. وقتی بالاترین مقام اجرایی کشور میگوید باید کمک مدرسه کرد و کنار مدرسه سازی بود، بنابراین همه مردم باید کنار مدرسه قرار بگیرند.
رشد ۲۰۰ درصدی اعتبارات نوسازی مدارس
وی با بیان اینکه امر مدرسه سازی به دلیل گستردگی که دارد زمانی حل خواهد شد که همه کنار هم قرار بگیرند افزود: خوشبختانه در احکام برنامه هفتم چند حکم طلایی لحاظ شده از جمله حکم دو دهم درصد از محل مالیات بر ارزش افزوده که با هماهنگی دولت و مجلس برای تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس در نظر گرفته شده این در حالیست که این حکم در برنامه ششم متوقف شده بود اما در بودجه سنواتی دوباره احیاء شد به طوریکه اعتبارات نوسازی بالای ۲۰۰ درصد رشد مییابد.
خان محمدی با بیان اینکه طبق بند ت ماده ۹۲ برنامه هفتم، بهمنظور تخریب و بازسازی و مقاومسازی و تامین تجهیزات آموزشی مدارس و دانشگاهها دولت مکلف است «دو دهم واحد درصد» از محل مالیات بر ارزشافزوده موجود را به آموزش و پرورش (سازمان توسعه و نوسازی و تجهیز مدارس کشور) و دانشگاههای فرهنگیان، شهید رجائی و فنی و حرفهای اختصاص دهد گفت: سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است هزینه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی در احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی، پژوهشی و فناوری، خوابگاههای شبانهروزی، کتابخانهها، سالنهای ورزشی، کارگاهها و هنرستانهای حسب مورد وابسته به وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حوزههای علمیه از جمله فضاهای آموزشی و سراهای دانشجویی دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی، مراکز آموزش مهارتی و فنی و حرفهای و سنجش مهارت و صلاحیت حرفهای و مراکز فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را که در چهارچوب مصوبات شورای برنامهریزی و توسعه استان انجام میشود، حسب مورد با تایید سازمان توسعه و نوسازی و تجهیز مدارس کشور، سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، وزارت علوم، وزارت بهداشت و مرکز مدیریت حوزههای علمیه و سازمانهای ذیربط بهعنوان هزینه قابلقبول مالیاتی محسوب کند.
استارت ایجاد نیروگاههای خورشیدی در بام ۲۵۰۰ مدرسه
رئیس سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور درباره ایجاد نیروگاههای خورشیدی در بام مدارس نیز گفت: به صورت خیری از دو سال پیش تفاهمنامهای صورت گرفته، اکنون قوانین خوبی در بودجه لحاظ شده و خیرین پای کار هستند یعنی یک سوم از هزینهها توسط خیرین، یک سوم از محل اعتبارات و یک سوم از محل استهلاک درآمدها پرداخت میشود.
خانمحمدی با بیان اینکه در مدارسی که انجمن اولیاء و مربیان آنها به عنوان خیر پای کار هستند و در مدارس خیرساز، نیروگاههای کوچک خورشیدی ایجاد میکنیم گفت: این کارها به نوعی مردم پایه است و در کار مردم پایه باید استقبال از سوی مردم صورت بگیرد و کار دولتی نیست.
وی با بیان اینکه در حال حاضر استارت ایجاد نیروگاههای خورشیدی در حدود ۲۵۰۰ مدرسه زده شده است افزود: امیدواریم در سایر استانها نیز این موضوع تسری یابد.
۱۹ درصد از کل مدارس کشور نیازمند مقاوم سازی یا بازسازی
تکلیف دولت برای ایمنی و مقاوم سازی مدارس از محل حساب ذخیره ارزی
رئیس سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور با بیان اینکه تعداد مدارس نیاز به مقاوم سازی یا بازسازی حدود ۱۹ درصد از کل مدارس است که ۱۳ درصد نیازمند مقاوم سازی و ۶ درصد نیازمند تخریب و بازسازی هستند ادامه داد: طبق بند ث ماده ۶۳ برنامه ششم، دولت مکلف است به منظور افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس و فضاهای پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش معادل ریالی مبلغ سه میلیارد دلار را در طول اجرای قانون برنامه از محل حساب ذخیره ارزی پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی با اولویت طرحهای نیمه تمام آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش اختصاص دهد.
آغاز رونق مقاوم سازی و تخریب و بازسازی مدارس در سال ۱۴۰۴
وی با بیان اینکه رونق مقاوم سازی و تخریب و بازسازی مدارس در سال ۱۴۰۴ آغاز میشود عنوان کرد: سازمان نوسازی برای رسیدن به اهداف برنامه هفتم به بودجه زیادی نیاز دارد، اهداف تعیین شده براساس برنامه ۵ ساله است که دولت نیز به آن تکیه دارد (اسناد بالا دستی و برنامه هفتم).
۸۷۰ هزار میلیارد تومان؛ اعتبار مورد نیاز برای مقاومسازی، تخریب و بازسازی مدارس تا پایان برنامه هفتم
رئیس سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور با بیان اینکه حدوداً ۸۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مقاومسازی، تخریب و بازسازی مدارس تا پایان برنامه هفتم لازم است ادامه داد: قرار نیست دولت این رقم را تامین کند بلکه از محل مسئولیت اجتماعی، اعتبار مالیاتی، مولدسازی، کمک خیرین و اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده تامین میشود.
خان محمدی با بیان اینکه موضوع الگوی مدرسه عشایری متفاوت است اظهار کرد: تعداد زیادی از مدارس عشایری سیار هستند و با عشایر کوچ میکنند؛ مناطقی که عشایر ثابت هستند در صورت نیاز و در طرح نهضت مدرسهسازی قرار خواهند گرفت.
انتهای پیام
نظرات