تقاضای اقامت در هتل معمولا با رشد تولید ناخالص داخلی همراه میشود و موسسه «برنشتاین» تخمین زد که تعرفهها و اقدامات متقابل میتوانند تولید ناخالص داخلی آمریکا را یک تا ۱.۵ درصد کاهش دهند. در حالی که ممکن است از رکود اجتناب شود اما رشد تولید ناخالص داخلی میتواند به ۰.۵ تا یک درصد به جای ۲.۱ درصد پیشبینی شده در ابتدای سال نزول کند.
این تغییر، درآمد به ازای هر اتاق در دسترس (RevPAR) را به ۰.۹ تا ۱.۹ درصد برای بقیه سال کاهش میدهد که کمتر از ۳.۱ درصد پیشبینی شده در ژانویه است. در حالی که نوسان یک درصد درآمد به ازای هر اتاق در دسترس برای سهام مهم است اما تهدیدی برای هتلها یا آژانس های مسافرتی آنلاین نیست.
خطرات پیش رو کدامند؟
نگرانی عمده، تاثیر بالقوه ضعف اعتماد مصرفکننده است؛ از نظر تاریخی، تقاضای اقامت در هتل در طول رکود اقتصادی بیشتر از آنچه مدلهای خطی پیشبینی میکنند بر مبنای چرخهای حرکت کرده و وضعیت فعلی احساسات مصرفکننده حاکی از این است که درآمد به ازای هر اتاق در دسترس یک تا ۱.۵ درصد بیشتر ضربه میخورد. با این حال، موسسه «برنشتاین» خاطرنشان کرد که هنوز مشخص نیست، اعتماد مصرفکننده اساسا تحت تاثیر عدم قطعیت سیاست یا خود سیاستها قرار گرفته است.
خطر دیگر کاهش سفرهای داخلی است. سیاستهای سختگیرانهتر مرزی و احساسات ضد آمریکایی میتواند کندی موجود را تشدید کند. اگر ورودیهای بینالمللی ۲۰ درصد کاهش یابد، درآمد به ازای هر اتاق در دسترس میتواند یک درصد دیگر ضربه بخورد، با این حال، این کاهش بیشتر محلی خواهد بود، زیرا بازارهای دیگر ممکن است فشار مشابهی را تجربه نکنند.
تعرفه بر بخش خدمات کمرنگ است
از سوی دیگر، تحلیلگران برنشتاین تاکید کردند که بخش خدمات در تعرفهها جایگاهی ندارد، به این معنی که ممکن است تورم کمتری را نسبت به کالاها متحمل شود. اگر مصرفکنندگان خریدهای عمده را به تعویق بیندازند - مانند خودروها که ممکن است به دلیل تعرفه ها ۲۰ درصد گران شود - ممکن است در عوض هزینه بیشتری را به سفر اختصاص دهند.
علاوه بر این، رونق تولید مبتنی بر تقویت مجدد، میتواند تقاضای اقامت را افزایش دهد، بهویژه برای اقامت طولانیمدت که برای تحرک نیروی کار است. تورم بالاتر همچنین میتواند هزینهها را افزایش دهد، رشد سیستم را آهسته و نرخ اقامت در هتل را نزولی کند.
هتلها ممکن است تغییر تقاضای بیشتری را شاهد باشند زیرا از تدارکات متمرکز استفاده و مشتریان داخلی وفادارتری را جذب میکنند. با نگاهی به آینده، برنشتاین خاطرنشان کرد که آمریکا ممکن است اقدامات بیشتری را در بخش سفر انجام دهد، زیرا در این بخش نقش مهمی ایفا میکند.
تاثیر تعرفهها بر مسافران آمریکایی و گردشگران بینالمللی
در حالی که مسافران آمریکایی همچنان به خارج از این کشور سفر میکنند، گردشگران بینالمللی در مورد بازدید از آمریکا تردید بیشتری خواهند داشت به ویژه گردشگران کانادا و سایر مناطقی که از اعمال تعرفهها آسیب دیدند. بخش سفر بهشدت تحت تاثیر روندهای کلان اقتصاد بهجای عوامل خاص شرکتی است و با توجه به احتمال تعرفههای متقابل و تجدیدنظر در تولید ناخالص داخلی نزولی، خوشبینی در کوتاهمدت محدود است.
اپراتورهای کروز بهترین موقعیت را برای مقابله با این چالشها دارند، زیرا بیشتر ظرفیت سال ۲۰۲۵ آنها فروخته شده و با درآمد بالاتر همراه شده است.
تحلیلگران «برنشتاین»، شرکت آمریکایی ارائهدهنده خدمات کشتیهای گردشی «رویال کارائیب»، را شامل کمترین خطرات اقتصادی کلان کوتاهمدت میدانند و حتی ممکن است فضایی برای افزایش چشمانداز کل سال خود داشته باشد.
تقاضای سفر در کارائیب و مکزیک همچنان قوی است و برای شرکت «هایت» (Hyatt) که در این بازارها برجسته شده، سودمند است. هایت همچنین از بخش ویلاهای روستایی (Playa) و قرارداد کارت اعتباری جدید سود میبرد و کاتالیزورهای غیر کلان را برای سهام فراهم میکند.
در بریتانیا، «وایتبرید» (Whitbread ) به نظر میرسد از تعرفههای آمریکا و تاثیر محدود از تعرفهها مجزا شده است. این کشور فقط با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه مواجه است که آن را به یکی از بازارها با کمترین آسیب از تعرفهها تبدیل میکند.
اخبار تعرفهها بر سهام هتلها تاثیر زیادی گذاشته است، بهطوریکه سهام «اینترکنتیننتال» (IHG) در فهرست بریتانیا به میزان چهار درصد، «اکسپدیا» (Expedia) و «ایربیانبی» (Airbnb) نیز چهار درصد کاهش یافتند. سهامهای آمریکا اندکی بهتر عمل کردند و «هیلتون» ۱.۵ درصد نزول کرد.
انتهای پیام
نظرات