به گزارش ایسنا، سید مصطفی آذرکیش اظهار کرد: برنامههای در حال اجرای وزارت آموزش و پرورش در معاونت آموزش متوسطه، براساس شاخصهایی است که در سامانه برنامهریزی نیز ثبت شده و در حال اجراست؛ بخش اصلی این برنامهها ناظر بر تکالیف اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه و سیاستهای کلی ابلاغی است که از جمله آنها ارتقای معدل و میانگین نمره دانشآموزان در امتحانات نهایی، افزایش سهم آموزشهای فنی و حرفهای و کار و دانش متناسب با جدول ۲۰ برنامه هفتم توسعه، ارائه آموزش و کسب یک آموزش مهارتی و یک مهارت در فعالیتهای فرهنگی، ورزشی، هنری و فنی، کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی در تفاهمهایی که با ادارات کل آموزش و پرورش استانها داشتیم، ارتقای سطح توانمندیهای حرفهای و تخصصی معلمان، اصلاح روشهای تعلیم و تربیت با تاکید بر تفکر حل مسئله و کار گروهی و با تاکید و توجه بر نقش الگویی معلمان، تقویت گروههای آموزشی و دبیرخانههای راهبری کشوری در قالب تحول در فرایند یاددهی و یادگیری که تاکید ریاست جمهور است، در حال اجراست.
وی ضمن تاکید بر اجرای برنامههای اعلام شده است گفت: از دو مسیر تحول در فرایند یاددهی و یادگیری را چه در ارتقای مدیریت آموزشگاهی در قالب الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تحول در کلاس درس با ارتقاء و توانمندیهای معلمان در دستور کار داریم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سرفصلهای آموزشی مربوطه را از طریق دبیرخانه راهبری اطلاعرسانی کردهایم و بخشی هم در حال جاریسازی است، گفت: تاکید ما بر این است که در ماههای آینده، بخش مربوط به هدایت تحصیلی و شغلی دانشآموزان با دقت بیشتری انجام شود و از ظرفیت هفته معرفی مشاغل بیشتر برای معرفی ظرفیتهای موجود وزارت آموزش و پرورش برای یک انتخاب و هدایت تحصیلی دقیق، متناسب با چهار مولفه علاقه، استعداد، نیاز جامعه و امکان اجرا که جزو اسناد بالا دستی است، این هدایت تحصیلی و شغلی انجام شود.
آذرکیش خاطرنشان کرد: خانوادهها میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به ادارات آموزش و پرورش مناطق و ادارات کل آموزش و پرورش مراجعه کنند. ایجاد شرایط بهتر، برای پوشش بیشتر متناسب با اسناد بالا دستی در رشتههای مختلف جز برنامههای جدی ماست.
وی با تاکید بر اینکه توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش و توسعه مهارتآموزی و آموزش کارآفرینی جزو سیاستهایی است که در طول سال تحصیلی در اکثر برنامهها به آن پرداختیم، خاطرنشان کرد: به طور قطع مشارکت ارکان سهیم و موثر در نظام تعلیم و تربیت از این حیث که در جای جای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مشارکت نهادها، دستگاهها و خانوادهها به آن تاکید شده به ویژه برای تحقق اهدافی که در اسناد بالادستی است، میتواند برای ما موثر باشد.
انتهای پیام
نظرات