به گزارش ایسنا، رضا مراد صحرایی در نشست حکمرانی پژوهی و روایت پژوهی شهید رییسی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شهید رئیسی، تعلیم و تربیت اسلامی را خوب میدانست و آگاه بودند اگر نظام آموزش مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی را استوار کنیم، شکوفایی قطعی کشور اتفاق خواهد افتاد گفت: بنابراین ایشان به ارکان این نظام توجه ویژه داشتند.
وی با بیان اینکه ارکان خانواده، خود دانش آموزان و تربیت آنها برای آینده، معلم و معلمان به طور جدی مورد توجه شهید رئیسی بودند افزود: ایشان معتقد بودند اگر معلمان قوی باشند کشور قوی خواهد بود، آموزش و پرورش قوی از مدرسه قوی خواهد آمد و مدرسهای قوی خواهد بود که معلم قوی داشته باشد.
وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه تمرکز شهید رییسی بر تحول بنیادین بود ادامه داد: به تمام معنا به تحول بنیادین باور داشتند و در نتیجه در دولت ایشان برای سند تحول بنیادین نقشه راه تا افق ۱۴۱۲ نوشته شد.
صحرایی با بیان اینکه در دولت شهید رییسی و در برنامه هفتم، تحول بنیادین وارد این برنامه شد گفت: ۳۸ حکم در برنامه هفتم پیشرفت درباره تحول بنیادین در ساحتهای مختلف است.
وی افزود: تربیت معلم، امور تربیتی، خانواده، کودک، ساخت مدرسه و ... از جمله مباحث مورد توجه بود. همچنین در دولت ایشان ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان تصویب شد.
وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه شهید رییسی برای اولین بار از تاسیس دانشگاه فرهنگیان، هیئت امنای آن را تشکیل داد و نظام مسائل این دانشگاه در آن جلسه معروف تصویب شد.
صحرایی با بیان اینکه شهید رییسی رتبهبندی را بنا بر قولی که به معلمان داده شده بود اجرا کردند گفت: رتبه بندی فارغ از اینکه به هر حال هر اجرایی ممکن است نقدی بر آن وارد باشد، اما گام بزرگی بود. همچنین در دولت ایشان بود که بعد از مدت طولانی بودجه آموزش و پرورش به بیش از ۱۳.۵ درصد از کل بودجه کشور رسید و بعد از آن به عنوان پایه برای سالهای بعدی در نظر گرفته شد( رتبه بندی ضمن آنکه انتظار معلمان را برآورده کرد، پایه بودجه سال ۱۴۰۱ بر مبنای اصل بودجه به اضافه بودجه رتبه بندی همراه شد و سال بعد رتبه بندی در بودجه جای گرفت) و رشدی که الان در بودجه آموزش و پرورش میبینید پایههای آن را باید در آن زمان جستجو کنید.
وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه شهید رئیسی مهمترین ماموریت دولت خود را با وجود تنگناها، آموزش و پرورش میدانست عنوان کرد: حضورشان در مدرسهها، در مراسمات معلمها و گفتگو با آنها همگی حکایت از این موضوع دارد که الگوی تعلیم تربیت اسلامی را راهگشای حل مسائل کشور میدانستند و سند تحول را هم یک سند ملی و یک ائتلاف عمومی برای اعتلای تعلیم و تربیت میدانستند.
به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی، در این نشست که به مناسبت گرامیداشت مقام شهید سیدابراهیم رئیسی برگزار شد با تأکید بر بعد کمتر دیدهشده معلمی ایشان گفت: شهید رئیسی یک معلم بود و این وجه از شخصیت او، در سایه جایگاه سیاسی و اجراییاش مغفول مانده بود.
وی با بیان اینکه ایشان هم در تبیین مسائل، زبان گویای معلمان بود و هم شاگردان زیادی در محضرش درس آموخته بودند که به سبک معلمانه او به نیکی یاد میکردند افزود: در یکی از جلسات سفرهای استانی، که به منطقه ۱۵ تهران و مسجد ابوذر رفته بودیم، امام جماعت آن مسجد که از چهرههای انقلابی شناختهشده است، برای نخستینبار به این مسئله اشاره کرد و گفت زمانی که رئیس مدرسه مروی بودم، شهید رئیسی از جمله استادانی بود که حضور و تدریسش حسابشده و با اهمیت تلقی میشد.
وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به دغدغههای شهید رئیسی در حوزه تعلیم و تربیت ادامه داد: جهتگیری شهید رئیسی در این حوزه، بازگشت به اصل انقلاب اسلامی و پیام آن برای تربیت انسان بود.
صحرایی با بیان اینکه انقلاب اسلامی این فرصت بزرگ را به وجود آورد که نظام مقدس جمهوری اسلامی در زمینه تربیت انسان از دیگر نظامهای سیاسی پیشی بگیرد گفت: تربیت انسان امری پیچیده و چند وجهی است. از حکمرانی نیز دشوارتر است، چون مخاطبش انسانی است با تفاوتهای درونی. شهید رئیسی این موضوع را بهخوبی درک کرده بود و در جلسات مختلف، ایشان بهویژه در شورای انقلاب فرهنگی، بر سند تحول بنیادین تأکید داشتند.
وی ادامه داد: در یکی از این جلسات، خود آقای رئیسجمهور برای هر وزارتخانه اولویت تعیین کرده بود. در وزارت آموزشوپرورش نیز کنار ابلاغیههای کلان، ۱۴ اولویت برای اجرای سند تحول به بنده ابلاغ کردند. هدف این بود که سند تحول از حالت شعار خارج شده و اجرایی شود. نقشه راه ۱۴۱۲ نیز با همین نیت تدوین شد.
صحرایی در ادامه سخنانش از تمرکز ویژه دولت سیزدهم بر تحول در مناطق محروم گفت: ۲۰ درصد از مدارس کشور، بهویژه در مناطق محروم، در فرایند تحول قرار گرفتند. تقویت جایگاه معلم و تبدیل مدرسه به اولویت جدی، از جمله دستاوردهای این دوره بود.
وی همچنین با اشاره به اقدامات دولت در زمان شیوع کرونا گفت: در آن زمان، وزیر وقت با درک خطر تعطیلی مدارس و با وجود محدودیتهای مالی، تأکید کرد مدارس باید باز شوند. برخلاف آنچه پیشبینی میشد، هیچ تهدیدی متوجه دانشآموزان نشد، اما بعدها متوجه شدیم که چه آسیب بزرگی بهواسطه تعطیلی مدارس به نظام تربیتی وارد شد؛ آسیبی که هنوز هم جبران نشده است.
وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به تصویب و اجرای قانون رتبهبندی معلمان در دولت سیزدهم افزود: ۱۰ سال بود که این قانون تصویب شده بود ولی هر سال در مرحله بودجهریزی متوقف میشد. در همین دولت بود که این قانون اجرایی شد. با اجرای آن، جایگاه معلم ارتقا پیدا کرد و مدرسه مرجعیت خود را بازیافت. مؤسسات کنکور دیگر تعیینکننده نبودند بلکه معلم و کتاب درسی دوباره در مرکز نظام آموزشی قرار گرفتند.
صحرایی به دستاوردهای زیرساختی دولت سیزدهم در حوزه آموزشوپرورش نیز اشاره کرد و گفت: در این دولت، روزانه هشت مدرسه ساخته شد. در صد روز اول دولت، شنیدم که ۱۷۰۰ مدرسه افتتاح شده است. البته رئیسجمهور هم به درستی تأکید داشتند که ساخت مدرسه در یک ماه انجام نمیشود، اما نشاندهنده شروع یک حرکت بزرگ بود.
وی با اشاره به حضور شهید رئیسی در دانشگاه فرهنگیان، این اقدام را نشانه توجه عمیق وی به تربیت معلم دانست و افزود: ایشان بهدنبال ساختار یا قوانین جدید نبودند، بلکه اجرای قوانین موجود را پیگیری میکردند. پرهیز شهید رئیسی از ایجاد تفرقه و حتی در گفتوگوهای صمیمی با مردم، حاوی پیام تربیتی بود اینکه ما باید در مسیر وحدت و همدلی حرکت کنیم.
انتهای پیام
نظرات