به گزارش ایسنا، سردار سید یوسف مولایی در اولین اجلاسیه شهدای دانشجومعلم استان البرز که روز شنبه، ششم اردیبهشت در تالار شهیدان نژادفلاح کرج برگزار شد؛ با اشاره به جایگاه ویژه فرهنگیان در دوران دفاع مقدس و اهمیت حضور این قشر در پیروزیهای ایران اسلامی، اظهارکرد: در آغاز جنگ تحمیلی، ما شاهد حضور گسترده فرهنگیان در صفوف مقدم جبههها بودیم.
وی افزود: یک چهارم کل شهدای هشت سال جنگ تحمیلی فرهنگی بودند. این دستاورد پیام بسیار بزرگی دارد. در تاریخ جنگها، معمولاً کشتهشدگان نیروهای نظامی اعم از افسران، سربازان و سرهنگان هستند، اما در جنگ تحمیلی ایران، شاهد حضور گسترده فرهنگیان بودیم که در کنار سربازان و رزمندگان دیگر، جان خود را فدای کشور کردند.
مولایی تاکید کرد: دفاع مقدس ما، یک جنگ صرفاً نظامی و فیزیکی نبود. دشمنان ما تصور میکردند که بر اساس توان فیزیکی و حتی برخی تواناییهای غیر فیزیکی خود میتوانند پیروز شوند، اما پیروزی ما بهواسطه حضور فرهنگیان و نقش فرهنگ و تعلیم و تربیت در جنگ بود. بهطور کلی، مهمترین رکن پیروزی ما در دفاع مقدس، ایمان، انگیزه، ارادت، و آگاهی فرهنگی بود. این چیزی است که در جبههها بهطور ملموس دیده میشد.
این مسئول تصریح کرد: آنچه که در دوران دفاع مقدس برای ما اهمیت داشت، تنها سلاحهای نظامی نبود. ما بهشکل همزمان در جبههها و در کنار رزمندگان، در حال جنگ فرهنگی نیز بودیم. دقیقاً مانند عاشورا که امام حسین (ع) در مقابل دشمنان با شمشیر نمیجنگید بلکه با اراده، ایمان، و فرهنگ خود به مقابله با ظلم پرداخت. فرهنگ در دوران دفاع مقدس همانند عاشورا برای ما حیاتی بود. ما در این میدان جنگ، شاهد پیروزیهای بزرگی بودیم، زیرا عناصر معنوی و فرهنگی بهعنوان اساسیترین رکن در برابر سختترین چالشها قرار داشتند.
مولایی گفت: دفاع مقدس ما و انقلاب اسلامی ایران، جنگی فرهنگی و تربیتی بود که در آن، شهادت فرهنگیان بهعنوان بخشی از این جنگ معنوی، بزرگترین پیام را به جهانیان میدهد. پیام این است که در دنیای امروز، فرهنگ و تربیت دینی میتواند بهعنوان بزرگترین ابزار در مقابل تمام قدرتهای مادی و نظامی عمل کند. این نکتهای است که ما باید درک کنیم و بهطور مداوم به آن توجه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در این مراسم عکس ۱۵ شهید فرهنگی البرز نیز برای ما به نمایش گذاشته شده که نماد ایثار و فداکاری فرهنگیان آن دوران هستند، افزود: امروز اگر بخواهیم بهدرستی از ارزشهای دفاع مقدس دفاع کنیم و آن را بین نسل جوان ترویج دهیم باید سه کارکرد شهدای دانشجو معلم را سرلوحه خود قرار دهیم. اولین آن، کارکرد شناختی است. معلمان در کلاسها و محافل مختلف با استفاده از نمایش، تئاتر، شعر و موسیقی، آگاهی و شناخت نسبت به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در دل دانشآموزان و دانشجویان ایجاد میکردند. دومین آن کارکرد عاطفی است. معلمان علاوه بر تدریس، رابطهای عاطفی با دانشآموزان ایجاد میکردند که این رابطه عاطفی درک عمیقی از ارزشهای دفاع مقدس را در آنها ایجاد میکرد.
این مسئول توضیح داد: سومین کارکرد، کارکرد علمی و رفتاری بود. بسیاری از معلمان در کنار تدریس در کلاسها، خود نیز به جبههها میرفتند و همراه با دانشآموزان و دانشجویان در دفاع از کشور شرکت میکردند. این حضور مستقیم در جبههها و همکاری علمی و رزمی، موجب شد که آموزههای تربیتی و اخلاقی در کنار آموزشهای نظامی و عملیاتی، پیوندی عمیق در بین فرهنگیان و رزمندگان ایجاد کند.
مولایی با تاکید بر اهمیت الگوسازی در جامعه گفت: الگوسازی یکی از اصول مهمی است که در دفاع مقدس به آن توجه ویژهای شد. دشمنان بهویژه آمریکا، با استفاده از نمادهای قهرمانی مانند مرد ۶ میلیون دلاری، بتمن و مرد عنکبوتی، بهدنبال ساخت الگوهایی هستند که جوانان خود را بهسوی فداکاری و ایثار هدایت کنند. در حالی که ما در ایران شاهد الگوهایی همچون شهید فهمیده هستیم که نماد واقعی فداکاری و ایثار هستند. باید از این الگوها استفاده کنیم و آنها را به نسلهای آینده معرفی کنیم.
جانشین معاونت آموزش ستاد کل نیروهای مسلح در پایان سخنان خود، یادآور شد: توجه به الگوهای فرهنگی و تربیتی همچون شهید فهمیده و سایر شهدای فرهنگی باید در دستور کار ما باشد تا از این طریق، ارزشهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نسلهای آینده منتقل شود.
انتهای پیام
نظرات