محمدمهدی شهریاری امروز ۱۳ اردیبهشت در آیین محوری گرامیداشت هفته معلم در خراسان شمالی با اشاره به وضعیت نگرانکننده آموزش در کشور، اظهار کرد: در نظام آموزشی با افت تحصیلی مواجهیم و این مسئله به یکی از مهمترین چالشهای کشور تبدیل شده است.
وی نبود تجهیزات نوین و تکنولوژیهای آموزشی در مدارس را از عوامل موثر در این افت دانست و افزود: در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی حرکت به سوی آموزش مفاهیم علمی نوین در دستور کار قرار گرفته، اما ما در این زمینه عقب ماندهایم و نباید از این قافله جهانی عقب بمانیم.
شهریاری ادامه داد: وضعیت معیشت معلمان نیز در این افت تحصیلی نقش قابل توجهی دارد، چراکه بسیاری از معلمان به دلیل فشار اقتصادی مجبور به اشتغال در دو یا سه شغل هستند و طبیعتاً زمان کافی برای مطالعه، آمادهسازی محتوا و آموزش مؤثر را ندارند.
وی با اشاره به انتقادها نسبت به روند استخدام در آموزش و پرورش گفت: در گذشته سهم ۷۰ درصدی مصاحبه و ۳۰ درصدی آزمون علمی، مشکلات زیادی برای داوطلبان به وجود آورده بود. در این زمینه سه بار با رئیس جمهوری دکتر پزشکیان صحبت کردهام و طبق توافق صورتگرفته، از امسال ترکیب نمره استخدامی تغییر خواهد کرد و آزمون علمی ۷۰ درصد و مصاحبه ۳۰ درصد از امتیاز نهایی را شامل خواهد شد.
نماینده مردم بجنورد افزود: متأسفانه افت تحصیلی به جایی رسیده که در آزمون اخیر یکی از مجتمعهای پتروشیمی، بالاترین نمره کسبشده توسط داوطلبان تنها ۲۷ از ۱۰۰ بوده که این نتیجه زیبنده نظام آموزشی کشور نیست.
شهریاری تأکید کرد: در مراسم بزرگداشت روز و هفته معلم نباید به شکل سمبولیک عمل کرد، بلکه باید از این فرصت برای بازگو کردن موانع رشد تحصیلی، چالشهای آموزش و پرورش و کمبودهای موجود استفاده شود.
وی در پایان گفت: اگر به دنبال افتخارآفرینیهای علمی و ورزشی هستیم، ابتدا باید مشکلات ساختاری و اساسی آموزش و پرورش را برطرف کنیم تا زمینهساز توسعه کشور باشد.
مدارس کانکسی استان جمعآوری شود
سید محمد پاکمهر، دیگر نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با بیان اینکه آموزش و پرورش باید از اولویتهای دولت باشد، گفت: مدارس کانکسی در استان باید جمعآوری شده و دانشآموزان در فضای مناسب تحصیل کنند.
وی با تأکید بر اهمیت نظام تعلیم و تربیت، اظهار کرد: آموزش و پرورش از ارکان اصلی جامعه است و نمیتوان آن را نادیده گرفت. بیش از ۱۵ میلیون دانشآموز و یک میلیون و ۱۰۰ هزار معلم در کشور حضور دارند و این سرمایه انسانی، پشتوانه توسعه کشور محسوب میشود.
وی افزود: معلمی که هنوز مشکلات شخصی و معیشتی خود را حل نکرده، مسئولیت رفع مشکلات جامعه را برعهده دارد و این نشان از جایگاه والا و فداکارانه معلمان دارد.
پاکمهر با اشاره به اقدامات مجلس در این حوزه، گفت: گرچه در مجلس گامهایی برداشتهایم، اما این اقدامات کافی و رضایتبخش نبوده است. اجرای رتبهبندی معلمان پس از ۱۴ سال گامی مهم بود، اما با توجه به شرایط اقتصادی و نرخ تورم، نتوانست مشکلات را بهصورت مؤثر حل کند. همچنین این طرح شامل نیروهای خدماتی، اداری و سرایداران نشد.
وی با بیان اینکه دولت باید برای بهبود وضعیت معیشتی معلمان گامهای جدی بردارد، گفت: انتظار داریم دولت دکتر پزشکیان در زمینه ترمیم حقوق فرهنگیان و اجرای فوقالعاده خاص و ویژه اقدام کند. طبق برنامه هفتم توسعه، دولت میتواند در صورت تشخیص ناکافی بودن حقوق، نسبت به ترمیم آن اقدام کند.
این نماینده مجلس در ادامه، سیاسیکاری را یکی از چالشهای جدی آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: حوزه تعلیم و تربیت باید صرفاً به مسائل آموزشی، پرورشی، پژوهشی و علمی بپردازد و از ورود مسائل سیاسی پرهیز شود.
پاکمهر با انتقاد از وضعیت زیرساختهای آموزشی در خراسان شمالی اظهار کرد: مدارس کانکسی که نماد محرومیت و نابرابری آموزشی هستند باید هرچه سریعتر از استان جمعآوری شوند.
وی افزود: مسئولیت اجتماعی صنایع باید به درستی در مسیر حل مسائل آموزش و پرورش هدایت شود و اولویت تخصیص منابع این بخش، رفع مشکلات زیرساختی و کیفی آموزش باشد.
انتهای پیام
نظرات