مصطفی فیضی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت، در نشست خبری دهه کرامت در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: با پیگیریهای انجام شده موضوع فوریتدار سند ملی زیارت بعنوان یک دستورالعمل راهبردی برای کشور که از دولت قبل آغاز شده بود با پیشنهاد آستان قدس رضوی و پس از طی مراحل اداری، اکنون در دبیرخانه در حال جمعبندی است. مسئولیت این امر بر عهده آستان قدس رضوی است و با همفکری ذینفعان امیدواریم سند زیارت بعنوان یک راهبرد اساسی تدوین شود.
وی افزود: دغدغه تولیت آستان قدس رضوی همواره این بوده و هست که مسئله زیارت باید بعنوان مسئلهای برای تمام حاکمیت و نظام مطرح شود و نباید به یک بخش یا استان محدود شود. آمار رسمی زائران مضجع شریف حضرت رضا (ع) و سایر امامزادگان واجبالتعظیم نشان میدهد که برای این جمعیت چند ده میلیونی، نیازمند سازوکاری هستیم که همه دستگاهها بویژه دولت باید در آن مشارکت فعال داشته باشند. امیدواریم این گام بزرگ تا قبل از رسیدن به دهه کرامت بعدی آماده شود و بتوانیم از برکات آن بهرهمند شویم.
فیضی با اشاره به تشکیل جلسات کارگروه ملی زیارت از فروردین امسال، اظهار کرد: اولین جلسه با حضور معاون اول رئیس جمهوری، نماینده وزارتخانهها و دستگاههای متولی این حوزه برگزار شد که مصوباتی تأثیرگذار نیز داشت که برخی از آنها شامل توجه مجدد و تأکید بر نکاتی بود که در جلسات قبلی کارگروه ملی زیارت قطعی شده، اما به دلایلی اجرا نشده بود.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: برای مثال بزرگراه و مسیر حرم تا حرم از قم تا مشهد، خط ریلی سریعالسیر تهران-مشهد که در حال پیگیری است، ساخت پارکینگها در اطراف حرم مطهر و توجه به خدمات عمومی مورد نیاز زائران از موارد مطرح شده بود که وارد فاز اجرایی نشده است؛ این نکات به دقت مورد توجه و بررسی قرار گرفت و با تعیین زمان و حوزههای مسئول، پیگیری تمام مصوبات ابلاغ شد.
فیضی با اشاره به اینکه امسال زائران غیرایرانی بیشتری به حرم مطهر رضوی مشرف شدند، تصریح کرد: افزایش آمار زائرین غیرایرانی حرم مطهر رضوی یکی از اقدامات مهمی است که با تمهیدات اندیشیده شده توسط استان، کشور و دستگاههای مربوطه در زمینه حمل و نقل، روادید و سایر ملزومات سفر محقق شده است. امروز مفتخریم که در کنار هموطنان، میزبان علاقهمندان به بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) از کشورهای مسلمان منطقهایم. امیدواریم با گسترش این توجه و رسیدگیها همواره این بارگاه و مشهد، مملو از زائران و ارادتمندان به حضرت رضا (ع) باشد.
وی گفت: به مناسبت دهه کرامت کلیه فعالیتهای خدماترسانی و سایر اقدامات در مضجع شریف برای زائرین همچون سالهای گذشته در حال انجام است و امسال نیز در بخشهای مختلف برنامههای متنوعی تدارک دیده شده است.
گلایه آستان قدس از مصادره فعالیتها توسط سایر نهادها
وی ضمن گلایه از بیان فعالیتهای مربوط به آستان قدس رضوی توسط سایر ارگانها گفت: خوشحالیم که به نام حضرت رضا (ع) تمام کشور در فعالیت و تکاپو هستند، اما از اینکه فعالیتهای مربوط به آستان قدس رضوی توسط سایر ارگانها بیان میشود، جای گلایه دارد.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی درباره مجموعه اقداماتی که در ایام دهه کرامت در حرم مطهر رضوی برگزار شده است، اظهار کرد: برنامههای متنوعی برای اقشار مختلف جامعه، کودکان، نوجوانان، خانوادهها در موضوعات گوناگون قرآنی، معرفتی و با استفاده از مناسبتهایی مانند روز معلم و روز کارگر تدارک دیده شده است. تکریم معلمان و کارگران، توجه به فعالیتهای قرآنی برخی از مواردی است که در این ایام انجام گرفتهاند.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه ارائه خدمات از طریق هوش مصنوعی، برنامهریزی اجرایی در ماههای آینده آغاز خواهد شد. کار مطالعاتی و مبنایی این خدمات بصورت مشترک توسط مدیریت عالی هر آستان و سازمانهای علمی و فرهنگی در حال انجام است. اقدامات اجرایی در حوزه خدمات به زائران نیز در حال پیشرفت است.
فیضی افزود: ما بیش از ۱۷۰ نوع خدمت داریم که بیشتر مورد توجه زائران است. این خدمات شامل آدرسدهی و اطلاعرسانی نیز میشود که همواره در اولویت قرار دارد. در حوزه دانشی ما بر روی سرفصلهای علوم مختلف فرهنگی کار کردهایم و دادههای زیادی تولید شده است. این دادهها باید بگونهای در هوش مصنوعی به کار گرفته شوند که همکاری بین مرکز پژوهشها و مرکز فناوری اطلاعات آستان شکل گیرد. هدف ما این است که این دادهها را در فضای هوش مصنوعی به شکلی ارائه دهیم که به گسترش اندیشههای مربوط به ادیان کمک کند.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه آمار مربوط به ورود و خروج زائران ایرانی و خارجی از کشور در دست ما نیست، اظهار کرد: آنچه که ما به آن اشاره میکنیم آمار تشرف به حرم مطهر است. سالانه بالغ بر پنج میلیون زائر غیرایرانی به حرم مطهر مشرف میشوند و آمار این تشرفها در ماههای اخیر با افزایش حضور زائران از کشورهای منطقه در حال افزایش است. وضعیت پروازها و همچنین سایر مسائل حملونقل مربوط به جابهجایی زائران نیز به نسبت قبل در وضعیت بهتری قرار دارد.
توسعه کمی و کیفی زیارت یکی از اهداف آستان قدس در ایام دهه کرامت است
رضا خوراکیان، مدیر عالی حرم مطهر رضوی در ادامه نشست اظهار کرد: هدف ما توسعه کمی و کیفی زیارت، ارتقای عرصههای اجتماعی و فرهنگی، تولید آرامش، رفاه، همدلی و بهبود شاخصهای اجتماعی است. لذا در راستای تسهیل زیارت در کشور به منظور گرامیداشت گستردهتر دهه کرامت، تعامل و مشارکتپذیری بعنوان یکی از سیاستهای ابلاغی مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر هزار و ۲۸۰ گروه در زمینههای مختلف به ارائه خدمات و اجرای برنامههای فردی میپردازند.
وی افزود: برای پذیرایی شایسته از زائران در شب و روز میلاد مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان برای پذیرایی از چهار میلیون زائر اختصاص یافته است. همچنین ۲۰ هزار کتاب و محصولات فرهنگی برای سنین و گروههای مختلف توزیع خواهد شد. برنامهریزی برای مشارکت اقشار مختلف از جمله کارگران، معلمان، اصناف، کادر درمان، نظامیان و دانشآموزان در نظر گرفته شده است و در حال حاضر نیز این برنامهها در حال اجراست.
خوراکیان ادامه داد: گلآرایی حرم مطهر توسط یکی از هزار و ۲۸۰ گروه خدمترسان با استفاده از گلهای تهیهشده از بازارهای گل مختلف کشور، با عشق و علاقه انجام میشود. از امشب به بعد نیز برنامههای ویژهتری در حرم برگزار خواهد شد و فضای حرم متناسب با این ایام خواهد بود. موکبها نیز پذیرای مشارکت همه افراد در هر زمینهای هستند.
مدیرعالی حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: از امشب در صحن امام حسن مجتبی (ع) مجموعهای از نمایشها با محوریت کتاب نهجالبلاغه برای زائران اجرا خواهند کرد و مسابقاتی نیز برگزار و بیش از ۱۰۰ جلسه سخنرانی اجرا میشود.
مدیرعالی حرم مطهر رضوی گفت: از بین محصولات فرهنگی، کتاب «خورشید از نزدیک» که در آن بیش از ۳۰۰ سفرنامه مورد بررسی قرار گرفته، نگاههای متفاوت به زیارت در طول تاریخ را نشان میدهد و شوق و علاقه به زیارت را به تصویر میکشد. حتی افرادی که خاطرات خود را نوشتهاند، در سفرنامههایشان نگاه مثبتی به این سفر داشتهاند و نتوانستهاند عظمت آن را بیان کنند.
انتهای پیام
نظرات