مصطفی پردلی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه امسال طبق سخن مقام معظم رهبری شعار «سرمایهگذاری برای تولید» اعلام شده است گفت: هر سال با اعلام شعار سال توسط رهبر، همه افراد باید خود را مخاطب این شعار و گفتمان قرار دهند.
وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی از حوزهها در جهت تحقق این شعار باید توان خود را بگذارند افزود: مهمترین مسئله در تحقق شعار سال در حوزه آموزش و پرورش، تقویت هنرستانها و مهارت آموزی است. سال گذشته تقریباً بعد از ۱۲ سال اولین آیین نامه منبعث از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یعنی آیین نامه «توسعه مهارت آموزی دانش آموزان» در هیئت وزیران مصوب شد که در چارچوب اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات شهید جمهور مبنی بر تقویت آموزشهای فنی و حرفهای و مهارت آموزی و در جهت تحقق اهداف برنامه هفتم پیشرفت است.
این معلم آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه پیشرفت، برنامهایست که باید به آن توجه بیشتری شود و غفلتهایی که قبلاً در اجرای برنامه ششم شده، در اجرای این برنامه نشود و جدی گرفته شود زیرا ارزشمند است ادامه داد: این آیین نامه در ۱۱ ماده به تصویب هیئت وزیران رسیده که یکی از بخشهای مهم آن تعیین وظایف و مسئولیت وزارتخانه و سازمانها و نهادهای تابعه آنها نسبت به تقویت و توسعه مهارت آموزی در مدارس با رویکرد آمایش منطقهای، بر اساس شاخصهایی همچون جذب هنرآموز، ساخت هنرستان، تجهیز و تامین مورد نیاز آنها، توسعه هنرستانهای جوار کارخانه، آموزش مهارت مورد نیاز به معلمان، آموزش یک مهارت به دانش آموزان غیر هنرستانی است.
وی با بیان اینکه امروز در دنیایی زندگی میکنیم که دانش آموزان خیلی بیشتر از ما بسوی آینده در حرکت هستند و آموزش آینده به آموزش و پرورشی میخواهد که در حوزه مهارت آموزی و هنرستانها و هوش مصنوعی حرف خیلی بیشتری برای گفتن داشته باشد عنوان کرد: اگر بخواهیم به پیشرفتها دست یابیم باید در حوزه تقویت و توسعه مهارت آموزی قدم برداریم تا هنرستانها بتوانند به سمت هنرستانهای تولیدی پیش بروند و مسیر پیشرفت برای آنها باز شود.
پردلی با بیان اینکه دانشآموزان هنرستانی خیلی زودتر از سایر رشتهها بعد از گذراندن دوره تحصیلات وارد بازار کار میشوند و مهارت شغل و هنر را در دوره دبیرستان بدست می آورند گفت: یکی از بحثهایی که مطرح شده گسترش هنرستانهای جوار صنعت است یعنی هنرستانهایی که نیروی کار صنعت را تامین میکنند.
وی با بیان اینکه باید خیرین حوزه مدرسه سازی به این موضوع ورود پیدا کنند و به تقویت هنرستانها بپردازند افزود: اگر این مسئله حل و به عنوان یکی از اصول اجرای شعار سال در نظر گرفته شود، شاهد اتفاقات خیلی خوبی در این حوزه خواهیم بود.
پردلی با بیان اینکه این موضوع محقق نخواهد شد مگر آنکه مجموعه نظام آموزش و پرورش به آن اعتقاد راسخ داشته باشد ادامه داد: این موضوع توجه و تمرکز معاونت متوسطه را میطلبد. نگاه در عموم جامعه اینگونه است که دانش آموزانی که به هنرستان میروند نسبت به دانش آموزان دیگر ضعیف هستند در صورتی که در سالهای اخیر دانش آموزانی داشتیم که در سطح کشور با معدلها و نمرات خوب، علاقمند به ورود به حوزه هنرستان هستند. بنابراین فرهنگ عمومی باید در این موضوع جا بیفتد تا جایگاه هنرستانها و مهارت آموزی پررنگ شود.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از راههای رسیدن به موفقیت در این حوزه تقویت فعالیتهای حوزه علوم و فناوریهای نوین و پژوهش سراهای دانش آموزی است عنوان کرد: مراکز تخصصی در این زمینه باید از مقطع ابتدایی و راهنمایی راه اندازی شوند تا از آن زمان آشنایی به حوزه مهارتی رنگ و بو بگیرد. بحث رباتیک، هوش مصنوعی، فعالیتهای مربوط به هنرستانهای کشاورزی مثل تولیدات گیاهان دارویی و... فعالیتهایی هستند که در این مراکز میتوانند مطرح شوند.
پردلی با بیان اینکه دانش آموز در این مراکز با مهارتهای بسیاری آشنا و با دید بازتری به سمت حل مسئله و هدایت تحصیلی پیش میروند گفت: آموزش و پرورش جاییست که تقریباً همه افراد مستقیم و غیر مستقیم با آن در ارتباطند. اگر کشورهای دیگر را بررسی کنید و دلایل پیشرفت آنها را مقایسه کنید متوجه خواهید شد اولین ریل گذاریهایی که در آنها انجام شده در جهت تقویت آموزش و پرورش بوده است بنابراین تا زمانی که این ریل گذاری انجام شود حرکت در آن هموار و حرکت در مسیر پیشرفت کشور هموار خواهد بود.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین راهکارهای کمک کننده به آموزش و پرورش اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که در این سند همه دستگاهها موظف به کمک به این نهاد هستند. در نتیجه زمانی آموزش پرورش میتواند به تاثیرگذاری لازم برسد که دغدغه اول نظام باشد.
انتهای پیام
نظرات