• پنجشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۰۸:۳۳
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1404021812801
  • خبرنگار : 51019

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

لازمه علم حکمت بنیان، استقلال دانشگاه است

لازمه علم حکمت بنیان، استقلال دانشگاه است
عکس آرشیوی است

ایسنا/قم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: تا زمانی که شورای گسترش و شورای برنامه‌ریزی در وزارت علوم متمرکز است، دانشگاه‌های ما مهارت محور نمی‌شود و آمایش در دانشگاه‌ها شکل نخواهد گرفت، متاسفانه علم ما حکمت‌بنیان نیست لذا اراده ما بر این است که یک استقلالی به دانشگاه داده شود تا علم حکمی شکل بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در مراسم بزرگداشت مقام استاد که شامگاه ۱۷ اردیبهشت در دانشگاه قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت مقام شامخ معلم، عنوان کرد: قطعا اگر مقام معلم گرامی‌داشته شود، مقام علم و متعلم نیز تکریم می‌شود؛ چه بسا بهتر است چندین بار در سال از معلمان و کسانی که در راه علم می‌کوشند و کم‌فروشی نمی‌کنند، قدردانی شود.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری افزود: جا دارد که از آیت‌الله قاضی خرم‌آبادی نیز در این نشست یاد کنیم، چراکه ایشان در تأسیس دانشگاه قم بسیار زحمت کشیدند و از مال شخصی خود در ایجاد و تأسیس این دانشگاه صرف کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یک اصطلاحی را بنده به کار برده‌ام که علم حکمی یا علمی که متصف به حکمت است، نام دارد که در برابر علم سنتی و مدرن قرار می‌گیرد، در غرب در دوره قرون وسطی اصطلاح سنت یا «tradition» مطرح بود، بعد از رنسانس واژه  مدرن به کار برده شد، به نظر من تفاوت این دو در این بود که مدرن یک حقیقتی بود از معرفت، علم و فلسفه تا سبک زندگی را شامل می‌شد و گوهر آن سه رکن اصالت انسان، اصالت دنیا و اصالت فاعل شناسی انسانی بود.

خسروپناه تصریح کرد: این سه رکن اگر در هر مفهومی ظهور پیدا کند، آن را مدرن معنا می‌کنند، مثل فلسفه‌ مدرن؛ اما در سنت گوهرش اصالت ایمان بود و همه‌چیز تابع ایمان بود، در دوره‌ مدرن برخی اصالت عقلی شدند و برخی اصالت تجربی شدند، از ماکس‌وبر به بعد، عقل به معنای عقل ابزاری بود.

وی اضافه کرد: در قرون وسطی، دغدغه عقل معاد و عقل ایمانی بود، اما در دوره مدرن، دغدغه عقل معاش بود و گویا این دو را نمی‌توان با هم جمع کرد؛ در کنار این دو چارچوب نظری، خوب است از علم حکمی سخن بگوییم، علمی که حکمت بنیان است، منظور از حکمت، فلسفه ملاصدرا و ابن‌سینا نیست، مقصود من از حکمت، حکمت در قرآن است.

خسرو پناه بیان کرد: خداوند در سوره بقره، حکمت را که نتیجه‌اش خیر کثیر است می‌گوید با اولی‌لالباب پیوند دارد، لب که خرد ناب است، جمع خردها است، اگر کسانی از عقل معاد، عقل معاش، عقل نظری و عقل عملی بهره‌مند باشند، جزو اولی الالباب هستند.

وی گفت: در قرآن، لب حدفاصل بین عقل و فواد است، فواد آن عقل نابی است که پخته شده‌ است، قلب جایگاهی است که وحی بر آن نازل می‌شود، حکمت به اولی الالباب داده‌م ی‌شود، لذا لقمان، حکیم بود نبی نبود، شیطان نیز بر قلب انسان آسیب وارد می‌کند وقتی قلب آسیب ببیند بر لب و عقل نیز آسیب وارد می‌کند، حکمت، فقط از سنخ دانش نیست بلکه از سنخ بینش، گرایش، منش و کنش است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه قم،‌ خسرو پناه گفت: حکمت ساحت نظر تا عمل را در برمی‌گیرد، فلسفه ما نیز اگر حکمی شد یعنی فلسفه‌ای که فقط به عقل نظری و عملی بسنده نکند و به عقل معاشی تسری پیدا کند که از عقل معاد نبریده باشد، آن زمان است که فلسفه، حکمی شود.

وی تاکید کرد: فلسفه ما میراث غنی فلاسفه ما است که برخی از این فلاسفه به عقل معاش نیز پرداخته‌اند، فلسفه وقتی حکمی است که اولی الالباب به آن بپردازند و این باید در جامعه تسری پیدا کند، علم ما متاسفانه علم حکمی نیست برای همین است که فارغ‌التحصیلان ما نمی‌توانند علم خود را در جامعه پیاده کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر علم ما حکمی شد، معلم و متعلم ما نیز حکمی است، این هجمه‌ای که برای گرفتن مدرک دکتری در کشور ما وجود دارد، در جوامع دیگر نیست، با مدرک کارشناسی وکارشناسی ارشد اگر علم حکمی باشد، می‌تواند در جامعه موفق باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: دغدغه‌ ما در شورای فرهنگی همین مسیری است که گفته‌ شد، در اسناد مختلف بنا براین بوده که بر اساس همین تعریف از حکمت، مهارت‌پروری داشته باشیم.

وی بیان کرد: تا زمانی که شورای گسترش و شورای برنامه‌ریزی در وزارت علوم متمرکز است، دانشگاه‌های ما مهارت محور نمی‌شود و آمایش در دانشگاه‌ها شکل نخواهد گرفت، متاسفانه علم ما حکمت‌بنیان نیست و اراده ما بر این است که یک استقلالی به دانشگاه داده شود تا علم حکمی شکل بگیرد، به نظر من هم‌اکنون دانشگاه‌های ما نسل دوم است و ما هنوز نیازمند تلاش در این زمینه هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha