رمضان پروانه در حاشیه نشست وبیناری رؤسای ادارات آموزش و پرورش مناطق و شهرستانهای خراسان رضوی که با موضوع مداخلات تخصصی درمانی-حمایتی به دانش آموزان برگزاری شد، در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: آسیبهای اجتماعی یکی از چالشهای جدی و رو به رشد در جوامع امروز بهویژه در میان دانشآموزان است.
وی با بیان اینکه این آسیبها میتوانند تأثیرات منفی عمیقی بر رفتار، روان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بگذارند، بر اهمیت پیشگیری و مداخلات فوری در حوزه آسیبهای اجتماعی تأکید کرد و افزود: اگر به این موضوع بیتوجهی کنیم، نه تنها مشکلات رفتاری و روانی در دانشآموزان شکل میگیرد، بلکه روند پیشرفت تحصیلی آنان نیز با مشکل مواجه میشود و این به معنای افت تحصیلی و ناکامی در مسیر آینده آنها است.
پروانه با اشاره به گستردگی و تنوع مسائل مربوط به آموزش و پرورش، بهویژه آسیبهای اجتماعی، خاطرنشان کرد: مهمترین وظیفه نهادهای آموزشی در مواجهه با آسیبهای اجتماعی، پیشگیری و مداخله به موقع است؛ این کار صرفاً بر عهده معاونت پرورشی نیست، بلکه تمام همکاران آموزشی باید با یکدیگر همکاری کنند تا بهصورت منسجم و هدفمند به حل این معضلات بپردازند.
وی تصریح کرد: باید در کنار همکاری با دستگاههای برونسازمانی، بر همکاری درونسازمانی نیز تأکید کنیم؛ نقش معاونان، کارشناسان، راهبران آموزشی و معلمان در این مسیر بسیار حائز اهمیت است.
مدیر آموزش و پرورش کلات با بیان اینکه در شهرستان کلات، اقداماتی نظیر برگزاری جلسات توجیهی، استفاده از ظرفیت راهبران آموزشی، حضور مشاوران در مدارس و برنامهریزی برای ارزیابی و شناسایی آسیبها انجام شده است، بیان کرد: با شناسایی آسیبها، رصد و پایش مستمر، غربالگری و مصاحبههای تشخیصی تلاش میکنیم تا قبل از بروز بحران، اقدام کنیم.
وی ادامه داد: در مقطع ابتدایی، معلمان با استفاده از سؤالات از پیش تعیین شده، فرآیند غربالگری دانشآموزان را انجام میدهند و اگر نتایج به دست آمده وضعیت قرمز را نشان دهند، دانشآموزان به مصاحبههای تخصصی ارجاع داده میشوند و در صورتی که وضعیت آنها نامناسب ادامه یابد، به مراکز مشاوره و نهادهای حمایتی معرفی خواهند شد تا از بروز آسیبهای جدیتر جلوگیری شود.
پروانه با اشاره به اینکه این فرآیند غربالگری به ویژه در پایههای سوم، پنجم و ششم انجام میشود و هدف آن شناسایی زودهنگام مشکلات است، تأکید کرد: اقدامها باید به گونهای طراحی شوند که محیطی امن و سالم برای رشد و تعالی دانشآموزان فراهم آورند؛ این رویکرد میتواند به کاهش اضطراب و مشکلات روحی در بین دانشآموزان کمک کند و آنها را برای دستیابی به موفقیتهای تحصیلی یاری کند.
وی همچنین بر اهمیت توجه به سلامت روان دانشآموزان تأکید کرد و گفت: بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات جدیتر، ایجاد فضایی آرام و حمایتی در مدارس است.
پروانه با بیان اینکه شهرستان کلات در فرایند ارزیابیهای صورت گرفته در مصاحبههای تشخیصی، رتبه اول در میان ادارات همسطح استان را کسب کرده است، به تقدیر از زحمات تمامی همکاران مقطع ابتدایی پرداخت و گفت: این موفقیت نشان دهنده عزم جدی تمامی همکاران در این حوزه است و امید است که این روند ادامه یابد.
وی با تأکید بر اینکه آسیبهای اجتماعی میتوانند تأثیرات عمیقتری بر روی تحصیل و آینده دانشآموزان بگذارند، افزود: مشکلات مختلف میتوانند به کاهش انگیزه و اعتماد به نفس در دانشآموزان منجر شوند و در نتیجه، تأخیر در تحصیل و افت نمرات به دنبال خواهد داشت.
مدیر آموزش و پرورش کلات با اشاره به اینکه باید با شناسایی و مداخله بهموقع، از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم، اظهار کرد: آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان موضوعی است که نمیتوان به راحتی از کنار آن گذشت.
وی خاطرنشان کرد: توجه به این معضل نه تنها مستلزم همکاری همه جانبه نهادهای آموزشی، بلکه نیازمند عزم و همت تمامی اعضای جامعه است، با اجرای مداخلات بهموقع، شناسایی و پیشگیری از آسیبها، میتوان به دانشآموزان کمک کرد تا با روحیهای بهتر و شرایط مناسبتر به تحصیل و رشد خود ادامه دهند.
پروانه افزود: ایجاد محیطی سالم و امن، اولویت اصلی ما در دستگاههای آموزشی است و به ویژه در شهرستانهایی مانند کلات، اقدامات مؤثری در این راستا انجام میشود که میتواند الگوی مناسبی برای دیگر مناطق کشور باشد.
انتهای پیام
نظرات