• چهارشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1404030704226
  • منبع : رادیو گفتگو

قاچاق سوخت زیر سایه تخصیص‌های رانتی و سامانه‌های ناکارآمد

میلیاردها دلار با قاچاق سوخت از اقتصاد ایران پر می‌کشد

میلیاردها دلار با قاچاق سوخت از اقتصاد ایران پر می‌کشد

مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با نقد شدید به نحوه مدیریت و سهمیه‌بندی فرآورده‌های نفتی، مسئولیت دستگاه‌های مختلف را در افزایش این معضل ملی یادآور شد و با تکیه بر داده‌های میدانی و آمار رسمی، خواستار تحول جدی در سیستم‌های توزیع و نظارت شد.

به گزارش ایسنا، نعمت‌الله نجفی، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در یک برنامه رادیویی رقم واقعی قاچاق سالانه سوخت کشور را بین ۵ تا ۷ میلیارد دلار اعلام و تأکید کرد آمارهای ۱۵ میلیارد دلاری صحت ندارد و تنها فضای افکار عمومی را متشنج می‌کند.

نجفی با اشاره به تصاویر پرتعداد کامیون‌های سوخت در مرزها و دیده‌شدن مکرر این ترددها توسط نهادهای مسئول، تصریح کرد: دیدن کافی نیست؛ مسیر قاچاق از جایی آغاز می‌شود که روند تخصیص، توزیع و نظارت بر مصرف به درستی صورت نمی‌گیرد.

وی سیاست بستن مرزها یا صرفاً افزایش نرخ حامل‌ها را ناکارآمد دانست و راه‌حل را «خشک‌کردن سرچشمه» عنوان کرد.

این کارشناس با بیان اینکه حداقل پنج وزارتخانه (راه و شهرسازی، کشور، نیرو، جهاد کشاورزی و صمت) باید به شکل فعال و پاسخگو در این حوزه عمل کنند، افزود: قاچاق سوخت عمدتاً بعد از تحویل فرآورده به مصرف‌کننده واقعی اتفاق می‌افتد، زیرا سهمیه‌ها به شکل غیرواقعی و بیش از نیاز تخصیص داده می‌شود. بیشترین حجم انحراف و قاچاق مربوط به حوزه حمل‌ونقل است؛ طبق اطلاعات سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ فقط یک درصد افزایش جابجایی بار داشته‌ایم اما ۲۵ درصد به سهمیه‌ها افزوده شده است.

نجفی اظهار کرد: برنامه‌های سوری، باربرگ‌های صوری و فرآیندهای فرمالیته باعث شده میلیون‌ها لیتر مازاد سوخت در کارت رانندگان شارژ شود که عملاً سر از بازار قاچاق درمی‌آورد.

به‌گفته‌ی وی در حوزه حمل‌ونقل تنها بیش از ۱۵ میلیون لیتر اضافه‌تخصیص در جریان است.

وی با انتقاد از وضعیت کشاورزی نیز اظهار کرد: ۴۰ درصد سوخت توزیع شده برای این بخش، عملاً وارد چرخه قاچاق می‌شود؛ زیرا تخصیص صرفاً براساس آمار روی کاغذ و بدون ارزیابی دقیق سطح زیر کشت و نیاز واقعی صورت می‌گیرد. کار به جایی رسیده که بخش قابل توجهی از سهمیه‌ها اصلاً به کشاورز واقعی نمی‌رسد و توسط واسطه‌ها منحرف می‌شود.

مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این‌که مسئله قاچاق تنها به ناتوانی مرزبانی و پلیس مربوط نیست، خاطرنشان کرد: تا زمانی که تخصیص و نظارت سوخت بر مبنای واقعیت مصرف و مکانیزم‌های هوشمند نباشد، هر گونه برخورد مقطعی بی‌نتیجه خواهد بود. همه دستگاه‌های ذی‌ربط باید به طور شفاف و جدی پای کار بیایند.

نجفی در پایان این برنامه، ضرورت اصلاحات ساختاری در سامانه‌های تخصیص، افزایش شفافیت و همکاری میان دستگاه‌ها را تنها راه نجات اقتصاد ملی و مبارزه با قاچاق گسترده سوخت برشمرد و تصریح کرد که تا زمان محقق نشدن این اصلاحات، میلیاردها دلار سرمایه ملی، بی‌محابا از مرزهای کشور خارج خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha