• دوشنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404031912006
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد

کاهش نرخ تکرار پایه با حضور کودکان در دوره پیش‌دبستانی

کاهش نرخ تکرار پایه با حضور کودکان در دوره پیش‌دبستانی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت آموزش پیش‌دبستانی به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار، گفت: پیش‌دبستانی یکی از مؤثرترین ابزارهای کاهش شکاف آموزشی و ارتقای عدالت در نظام تعلیم و تربیت است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حضور دانش‌آموزان در دوره پیش‌دبستانی موجب آمادگی بهتر آن‌ها برای ورود به مدرسه و کاهش نرخ تکرار پایه می‌شود.

به گزارش ایسنا، حکیم زاده در نشست تخصصی سنجش‌های ملی و بین‌المللی بر اهمیت تقویت مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان و عدالت آموزشی تأکید کرد و گفت: مهارت‌های زبانی زیربنای موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان و کلید توانمندسازی آنان در زندگی است.

وی با تشریح برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش، گسترش دوره پیش‌دبستانی و توانمندسازی معلمان را از مهم‌ترین اولویت‌ها برای ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس دانست.

 رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بر اهمیت تقویت مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان، گسترش عدالت آموزشی و توجه ویژه به پیش‌دبستانی به‌عنوان زیرساختی برای یادگیری تأکید کرد.

وی با اشاره به نقش مهارت‌های زبانی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: تقویت مهارت‌های زبانی، شامل خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن، به‌عنوان پایه‌ای برای رشد علمی و مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان، باید در تمامی دروس مورد توجه قرار گیرد. در کشورهای پیشرو، آموزش مهارت‌های زبانی تنها به یک موضوع درسی محدود نمی‌شود و  به‌طور یکپارچه در همه دروس آموزش داده می‌شود.

حکیم‌زاده با اشاره به اهمیت آموزش پیش‌دبستانی به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار، افزود: پیش‌دبستانی یکی از مؤثرترین ابزارهای کاهش شکاف آموزشی و ارتقای عدالت در نظام تعلیم و تربیت است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حضور دانش‌آموزان در دوره پیش‌دبستانی موجب آمادگی بهتر آن‌ها برای ورود به مدرسه و کاهش نرخ تکرار پایه می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی همچنین با اشاره به حمایت دولت چهاردهم و شخص رئیس‌جمهور از اصلاح روش‌های آموزش و یادگیری، تصریح کرد: تمرکز بر روش‌های فعال تدریس، تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی، حل مسئله و کار گروهی از اولویت‌های سیاست‌گذاری آموزشی است. بر این اساس، برنامه‌های توانمندسازی معلمان و کارگاه‌های مهارت‌آموزی در سطح کشور در حال برنامه‌ریزی و اجراست.

وی نقش معلمان را در این مسیر بسیار مهم دانست و تأکید کرد: معلمان به‌عنوان مسئولان اصلی یادگیری دانش‌آموزان، نقش اساسی در موفقیت این برنامه‌ها دارند. ما در تلاش هستیم با توانمندسازی و حمایت از معلمان، بستر لازم را برای یادگیری عمیق‌تر و ارتقای مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان فراهم کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بر نقش سیاست‌گذاری آموزشی در ایجاد فرصت‌های برابر برای همه دانش‌آموزان و بهبود عملکرد تحصیلی آن‌ها تأکید کرد و افزود: در راستای توسعه عدالت آموزشی، ما از ظرفیت‌های موجود در مدارس، معلمان و برنامه‌های حمایتی به‌خوبی استفاده خواهیم کرد تا همه دانش‌آموزان از فرصت یادگیری باکیفیت برخوردار شوند.

حکیم‌زاده در پایان ضمن قدردانی از زحمات مدیران مدارس، معلمان، پژوهشگران و کارشناسان آموزشی، خاطرنشان کرد: همدلی و همراهی همه بخش‌ها و ذی‌نفعان تعلیم و تربیت می‌تواند مسیر رشد، یادگیری و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان را هموار کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، این نشست با حضور دکتر شهین نعمت‌زاده، رئیس اسبق انجمن زبان‌شناسی ایران، دکتر ایمان حبیب‌اللهیان، مدیرعامل موسسه فرهنگی صاد، دکتر مسعود کبیری، مدیر مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز، دکتر محمود مهرمحمدی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش و جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha