• دوشنبه / ۳۰ تیر ۱۴۰۴ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1404043018729
  • منبع : معاونت زنان ریاست جمهوری

تدوین راهبردهای پیشگیری از مصرف دخانیات در میان زنان و خانواده‌ها

تدوین راهبردهای پیشگیری از مصرف دخانیات در میان زنان و خانواده‌ها

معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، اظهار کرد: شرکت‌های تولیدکننده سیگار به‌صورت دقیق روی ارزش‌ها، هویت و سبک زندگی زنان کار می‌کنند و با شناخت کامل از ترجیحات زنان، محصولات‌شان را تولید می‌کنند. ما نیز باید به همین دقت، به طراحی اقدامات پیشگیرانه بپردازیم.

به گزارش ایسنا، نشست مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در ایران به هدف بررسی برنامه اقدام پیشگیری و کنترل دخانیات با تمرکز بر زنان و خانواده‌ها برگزار شد.

 زهرا بهروزآذر با اشاره به اهمیت نقش نهادهای مدنی، گفت: باور ما این است که حل مسئله باید از مسیر نهادهای مدنی صورت گیرد و نقش ما تسهیل‌گری برای این نهادهاست. ما تلاش می‌کنیم فاصله این مجموعه‌ها با دستگاه‌های اجرایی را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به تجربه‌های موفق برخی شرکت‌ها در استفاده از تکنیک‌های دقیق بازاریابی برای جذب زنان، اظهار کرد: شرکت‌های تولیدکننده سیگار به‌صورت دقیق روی ارزش‌ها، هویت و سبک زندگی زنان کار می‌کنند و با شناخت کامل از ترجیحات زنان، محصولات‌شان را تولید می‌کنند. ما نیز باید به همین دقت، به طراحی اقدامات پیشگیرانه بپردازیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به چالش‌های موجود در مواجهه با باورهای رایج درباره مصرف قلیان تصریح کرد: هنگامی که درباره تأثیرات منفی قلیان بر سلامت، از جمله ناباروری، صحبت می‌شود، برخی افراد با استناد به سنت‌های محلی و تجربه‌های خانوادگی گذشته، این گزاره‌ها را نمی‌پذیرند. این نوع باورهای رایج، اگرچه ممکن است پشتوانه علمی نداشته باشند، اما عمیقاً در ذهن و رفتار جامعه نهادینه شده‌اند و تغییر آن‌ها نیازمند رویکردهای اقناعی و ارتباط‌محور است.

بهروزآذر بر اهمیت شناخت دقیق گروه‌های هدف و طراحی برنامه‌های اختصاصی مصرف‌کنندگان دخانیات تأکید و خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم هر گروه سنی و جنسیتی به چه دلایلی به سمت مصرف دخانیات گرایش پیدا می‌کند. این شناخت، پایه طراحی کمپین‌های بازاریابی اجتماعی و ترویج سبک زندگی سالم خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری هنرمندان و سینماگران برای اصلاح تصویر مصرف دخانیات در رسانه‌ها ابراز داشت: در حال گفت‌وگو با هنرمندان و کارگردانان هستیم تا با استفاده از ابزار هنر، تغییرات فرهنگی موردنظر را رقم بزنیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به ضرورت تشکیل «کارگروه مشترک» برای پیگیری اقدامات، بیان کرد: لازم است محتوای دقیق و متناسب با هر گروه هدف تهیه شود تا بتوان در مسائل تقنینی و مالیاتی، نشست با هنرمندان برای تبیین آسیب‌های مصرف دخانیات از منظر اجتماعی و فرهنگی و همچنین تعامل با دستگاه‌ها و شوراهای مرتبط، به‌ویژه شورای فرهنگی و وزارتخانه‌های ذی‌ربط، موضوع را به‌درستی طرح و پیگیری کرد. ایجاد هماهنگی میان حوزه‌های مختلف از جمله اولویت‌های اصلی ما است.

اعضای جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در ابتدای این جلسه، ضمن اشاره به سلطه شرکت‌های خارجی بر صنعت دخانیات کشور، تأکید کردند که بیش از ۸۸ درصد این صنعت تحت کنترل ایالات متحده است و عمده تولید نخ سیگار نیز توسط دو شرکت خارجی در ایران انجام می‌شود.

براساس گزارش روابط عمومی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، در این جلسه اعضای جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با انتقاد از مالیات اندک دخانیات و هزینه پایین دسترسی به سیگار، اعلام کردند که دخانیات تنها کالایی است که علیه ایران تحریم نشده و از این جهت به عنوان ابزاری در تهاجم شناختی علیه جامعه، به‌ویژه زنان، عمل می‌کند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha