• یکشنبه / ۵ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۸:۴۵
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1404050502764
  • خبرنگار : 50023

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مطرح کرد

ضرورت بازتعریف نقش دانشجو در سیاست‌گذاری فرهنگی

ضرورت بازتعریف نقش دانشجو در سیاست‌گذاری فرهنگی

ایسنا/البرز معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه دانشجویان باید در کانون تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی این نهاد قرار بگیرند، گفت: اگر می‌خواهیم فعالیت‌های فرهنگی اثرگذار، ماندگار و متناسب با نیاز جامعه داشته باشیم باید از نگاه و ظرفیت دانشجویان استفاده کنیم.

محمود علیگو، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، صادق زینالی، مدیرکل راهبری امور فرهنگی و علیرضا سامانی، مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی این نهاد، یکشنبه پنجم مرداد با حضور در دفتر جهاد دانشگاهی واحد البرز، با غلامرضا اسکندریان، رئیس این واحد و احمدرضا فیروزی، معاون فرهنگی آن دیدار و گفت‌وگو کردند.

علیگو در این نشست با بیان اینکه نیروی انسانی به ویژه دانشجویان، اصلی‌ترین سرمایه جامعه هستند، گفت: ما باید از توان دانشجویان استفاده مضاعف کنیم و آن‌ها را به جایگاه اصلیشان یعنی گروه‌های مرجع جامعه بازگردانیم.

وی افزود: امروز دیگر جامعه نمی‌تواند بدون برنامه‌ریزی و آگاهی رشد کند. این آگاهی باید از دل دانشگاه‌ها و مراکز علمی استخراج و به جامعه تزریق شود. وظیفه ما به عنوان بخش فرهنگی جهاد دانشگاهی این است که این مسیر را هموار کنیم تا نسل جوان بتواند نقش مؤثر و سازنده خود را در جامعه ایفا کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تأکید براینکه متأسفانه طی سال‌های اخیر جایگاه دانشجویان در جامعه کمرنگ شده است، گفت: بازگرداندن این جایگاه به کمک برنامه‌ریزی‌های دقیق و استراتژیک یکی از اولویت‌های حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی است.

وی توضیح داد: یکی از برنامه‌های محوری ما در این حوزه، دانشجویی شدن برنامه‌هاست. یعنی باید تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی متناسب با نیازها، خواسته‌ها و شرایط دانشجویان طراحی و اجرا شود. این یعنی همه فعالیت‌ها باید حول محور دانشجو بچرخند و ما باید به این گروه اهمیت ویژه دهیم.

ضرورت بازتعریف نقش دانشجو در سیاست‌گذاری فرهنگی

علیگو با تأکید بر ضعف‌ها و کاستی‌های موجود در سیستم فرهنگی، به نبود پیوست‌های جذب، نگهداشت، شبکه‌سازی و بهره‌مندی از ظرفیت دانشجویان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما در برنامه‌های فرهنگی، نبود ساختارهای منسجم برای جذب و حفظ دانشجویان در برنامه‌هاست. بسیاری از برنامه‌ها صرفاً اجرا می‌شوند و بعد از پایان، پیگیری برای نگهداشت و شبکه‌سازی میان دانشجویان و بهره‌مندی مستمر از ظرفیت آنان وجود ندارد. ما نیازمند یک سیستم یکپارچه هستیم که بتواند این چهار مؤلفه را بطور مستمر دنبال کند و در کنار آن تعالی فرهنگی را نیز مدنظر قرار دهد. این پنج راهبرد، اساس برنامه‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در دوره جدید است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی توضیح داد: مسابقات و جشنواره‌ها زمانی به موفقیت واقعی دست پیدا می‌کنند که اثرات فرهنگی آن‌ها ماندگار باشد. باید تلاش کنیم خروجی فعالیت‌ها به شکل محتواهای غنی، عمیق و اثرگذار تولید شود که بتواند پیام‌های فرهنگی را بدرستی به مخاطبان منتقل کند. در این راستا، واحد هنری جهاد دانشگاهی با امکانات استودیویی پیشرفته و تخصصی، ظرفیت بسیار بالایی برای خلق محتواهای فرهنگی اصیل و ماندگار دارد که باید از این ظرفیت بیشترین بهره‌برداری صورت گیرد.

این مسئول در پایان به ظرفیت‌های مغفول‌مانده استان البرز اشاره کرد و گفت: استان البرز با داشتن استعدادها و پتانسیل‌های فراوان در حوزه فرهنگی، هنری و انسانی، یکی از ظرفیت‌های مهم کشور است که تا کنون به درستی شناخته نشده و مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. ما در جهاد دانشگاهی به دنبال آن هستیم که این ظرفیت‌ها را شناسایی کرده و با برنامه‌ریزی‌های هدفمند، آن‌ها را بعنوان فرصت‌های طلایی در توسعه فرهنگی کشور به کار بگیریم.

جهاددانشگاهی البرز باید گره‌گشای مسائل فرهنگی استان باشد

صادق زینالی مدیرکل راهبری امور فرهنگی جهاددانشگاهی هم در این نشست با اشاره به تحولات ساختاری استان البرز طی دو دهه گذشته، گفت: این استان با تجربه یک جهش توسعه‌ای پرشتاب، به نقطه‌ای رسیده است که دیگر نمی‌توان آن را صرفاً به‌عنوان حاشیه تهران تعریف کرد. البرز امروز یک استان کلیدی با مختصات ژئوپلیتیکی، فرهنگی و اجتماعی مستقل است که نیاز به سیاست‌گذاری دقیق و آینده‌نگرانه دارد.

وی افزود: با توجه به تحولات گسترده‌ای که در استان البرز رخ داده است جهاددانشگاهی باید حضور و نقش‌آفرینی خود را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه مسائل فرهنگی و اجتماعی پررنگ‌تر کند. این تحولات صرفاً کالبدی یا اقتصادی نیستند، بلکه پیامدهای عمیق اجتماعی و فرهنگی نیز به همراه دارند که اگر نهادهایی مانند جهاددانشگاهی به آن‌ها ورود نکنند، ممکن است در آینده با بحران‌های هویتی، گسست اجتماعی و چالش‌های بین‌نسلی مواجه شویم. از این‌رو لازم است جهاد با تکیه بر ظرفیت علمی، پژوهشی و میدانی خود، نقش هدایتگر در شناسایی مسائل فرهنگی، تدوین راهکارهای مداخله‌گرایانه و پیوند دادن نخبگان دانشگاهی با بدنه اجتماعی استان ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون فعالیت‌های فرهنگی متعددی در استان انجام شده است اما هنوز نتوانسته‌ایم به بسیاری از دغدغه‌های  فرهنگیالبرز پاسخ دهیم، گفت: اقدامات انجام‌شده اغلب پراکنده و فاقد انسجام بوده‌اند و در نتیجه امکان تعریف یک استراتژی فرهنگی قابل دفاع نیز فراهم نشده است.

مدیرکل راهبری امور فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه با بیان اینکه چالش‌هایی نظیر آسیب‌های اجتماعی، حاشیه‌نشینی، تنوع قومی و فرهنگی، و مسئله حضور اقشار به حاشیه‌رانده‌شده هنوز در البرز به قوت خود باقی است، تاکید کرد: این موارد، مسائل گذرا نیستند. حتی اگر مدیریت استان تغییر کند، این چالش‌ها همچنان باقی خواهند ماند. بنابراین نهادهایی مانند جهاددانشگاهی باید به‌طور مستمر در این زمینه‌ها فعالیت کنند.

زینالی بیان کرد: البرز، استانی در حال گذار است؛ گذار از مهاجرپذیری صرف به مقصدی نهایی برای سکونت، سرمایه‌گذاری و زیست پایدار. در چنین شرایطی، توسعه صرفاً به معنای افزایش زیرساخت یا ساخت‌وساز نیست، بلکه باید به کیفیت زندگی، انسجام اجتماعی، هویت فرهنگی و سرمایه انسانی توجه کرد. این همان نقطه‌ای است که نهادهایی چون جهاددانشگاهی باید نقش‌آفرینی کنند؛ نه به‌عنوان یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه به‌عنوان نهادی مرجع که می‌تواند پیونددهنده دانشگاه، جامعه، مدیریت شهری و بخش خصوصی باشد و باید با نگاهی مسئله‌محور، بین‌رشته‌ای و آینده‌نگر، در این مسیر پیش‌رو قرار گیرد و از ظرفیت‌های علمی برای حل مسائل بومی و ساخت آینده‌ای پایدار در البرز بهره‌برداری کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha