مجید رحیمزاده در گفتوگو با ایسنا در خصوص اینکه چه عواملی باعث افزایش محبوبیت کافهها میشود، اظهار کرد: بسیاری از کافهداران تصور میکنند که کافهداری هم شغل و هم تفریح است که میتوانند در محیطی شاداب و جوانانه کار میکنند. متأسفانه بسیاری از آنها بعد از مدتی متوجه میشوند که در چه چالشهایی قرار گرفتهاند و این ذهنیت اولیهشان نادرست بوده است.
وی افزود: برخلاف نظر برخی که محیط کافه را ناسالم میدانند، معتقدم که این فضاها محیطهای امنی هستند. من به کافهها سر میزنم و میبینم که بسیاری از جوانان برای برنامهریزیهای تجاری یا طراحیهای خود به کافهها مراجعه و در این فضاها با خیال راحت کار میکنند. یکی از دلایل محبوبیت کافهها برای جوانان، وجود محیطهای اجتماعی است که آنها را قادر میسازد تا در کنار تفریح، کارهای خود را نیز انجام دهند.
رئیس اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافیشاپ اصفهان ادامه داد: در سال گذشته حدود هزار مجوز برای تأسیس کافه صادر شده است. برخی از این کافهها سالها در حال اقدام بودند، اما تعدادی نیز متعلق به جوانانی هستند که به تازگی وارد این عرصه شدهاند. تقریباً ۲۰ درصد از این کافهها در کمتر از یک سال تعطیل شدهاند و ما شاهد تعطیلی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کافه در سال گذشته بودهایم.
رحیمزاده با اشاره به اینکه خدمات و تجربیات ارائهشده در کافهها که باعث جذب جوانان میشود، تصریح کرد: هر کافه با توجه به نوع خدمات و فضایی که ارائه میدهد، توانسته است جذابیت خاصی برای مشتریان ایجاد کند. برخی کافهها با طراحیهای مدرن و فضاسازیهای خاص، و برخی دیگر با برگزاری دورهمیها و برنامههای اجتماعی، مشتریان بیشتری جذب میکنند.
وی با تأکید بر اینکه هزینههایی که در این کسبوکار صرف میشود معمولاً غیرقابل برگشت است و اگر کافه موفق نشود این هزینهها به راحتی قابل جبران نیستند، بیان کرد: برای موفقیت در این صنعت، مهارتهای مدیریتی و مردمداری از اهمیت بالایی برخوردارند. جوانان باید به مسائل حاشیهای کار توجه و از تجهیزات و فضای مناسب بهرهبرداری کنند تا بتوانند در این رقابت سخت موفق شوند.
رئیس اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافیشاپ اصفهان اضافه کرد: جوانان ما در این سن حرفهای زیادی برای گفتن دارند و شاید بسیاری از مهارتها و هنرهایی که دارند، در کشورهای اروپایی نیز وجود نداشته باشد. این یک رشته کاری جدید با علمی نوین محسوب میشود که از آن طرف به ما منتقل شده است.
رحیمزاده متذکر شد: تنها چیزی که میتوانم بگویم این است که جوانان باید بتوانند خود را جمع و جور کنند، زیرا با این هزینهها واقعاً کسب و کار سخت شده است. اجارهها، هزینههای برق، مالیات و مسائل بهداشتی کمر این صنف را خم کرده است. اگر بتوانیم این مشکلات را کاهش دهیم جوانان و کاسبها میتوانند موفقتر باشند و در کارشان پیشرفت کنند.
وی یکی از بزرگترین چالشهایی جوانان را نیروی کار دانست و گفت: نیروی کار خوب کم است و بسیاری از افراد به دنبال شغلی هستند که فقط ساعتهای کاری را بگذرانند، همچنین اجارهها در حال حاضر واقعاً سرسامآور است. اگر کسی بخواهد در منطقهای ضعیف کار کند مشتریانش نیز ضعیف خواهند بود و در نتیجه درآمدش کم خواهد بود یا حتی بالعکس، اگر بخواهد در مناطق بالاشهر فعالیت کند، باید هزینههای بالایی پرداخت کند. بسیاری از جوانان تجربه کافی ندارند و در این مسیر تنها باید ریسک کنند.
رئیس اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافیشاپ اصفهان یادآور شد: این ریسکها معمولاً به خانوادههایشان آسیب میزند. ما در اتحادیه شاهد بودهایم که برخی خانوادهها مجبور شدهاند خانه پدری خود را بفروشند تا فرزندانشان بتوانند شغلی راهاندازی کنند و زندگیهای زیادی به خاطر این تصمیمات از بین رفته است.
رحیمزاده اذعان کرد: ای کاش قبل از شروع هر برنامهای تحقیقات بیشتری انجام میشد تا مشخص شود آیا مسیر انتخابی درست است یا خیر. پیشگیری همیشه هزینهاش کمتر از درمان است. ما با افرادی روبهرو بودیم که به سختی توانستیم آنها را منصرف کنیم. متأسفانه هشت نفر از ده نفر همچنان به این مسیر ادامه دادند و هزینههای سنگینی را پرداخت کردند که نهتنها خودشان، بلکه خانوادههایشان را نیز به چالش کشید.
انتهای پیام
نظرات