• یکشنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ / ۰۷:۱۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1404051911195
  • خبرنگار : 50176

فرماندار سلسله:

برای اتمام تونل اسپژ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است

برای اتمام تونل اسپژ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است

ایسنا/لرستان فرماندار شهرستان سلسله با بیان این که برای اتمام پروژه تونل اسپژ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان‌ در نظر گرفته شده، گفت: پروژه تونل اسپژ نه تنها تعطیل نشده بلکه با جدیت بیشتر ادامه خواهد داشت.

مریم ملکی صادقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پروژه تونل اسپژ یکی از پروژه‌های پیشران عمرانی در برنامه راهبردی و عملیاتی شهرستان سلسله بوده که توسط استاندار لرستان بعنوان سند پیشران شهرستان ابلاغ کرده است؛ این سند به عنوان نقشه راهی است تا پروژه‌های پیشران، اولویت‌دار و محرک توسعه را در شهرستان شناسایی کرده و بر اساس آن مسیر توسعه را رصد و منابع و شرایطی که می‌تواند به اجرایی شدن پروژه‌ها کمک کند را شناسایی کنیم.

وی اضافه کرد: پروژه تونل اسپژ در سند راهبردی صرفا یک طرح عمرانی نیست بلکه یک مسیر راهبردی برای اتصال موثرتر شهرستان سلسله به شبکه حمل و نقل ملی و یکی از محورهای پیشران در سند توسعه منطقه است؛ این تونل با توجه به اینکه یکی از پروژه‌های پیشران توسعه شهرستان سلسله محسوب می‌شود به عنوان یکی از موقعیت‌های راه و ترابری بوده که می‌تواند حلقه اتصالی برای کریدور بزرگراهی غرب به کریدور شمال به جنوب محسوب شود که باعث کاهش مسافت و خطرپذیری مسیرهای بین شهری خواهد شد و به همین دلیل در اولویت‌های شهرستان بوده و مورد تاکید و توجه استاندار است.

فرماندار سلسله بیان کرد: در صورت اجرایی شدن پروژه تونل اسپژ، مسافت بین شهری الشتر به بروجرد حدود ۶۰ کیلومتر خواهد شد که با حذف گردنه پرسک می‌تواند شهرستان سلسله را به بیرانشهر و از آنجا به بروجرد متصل کند؛ این پروژه به اسم احداث تونل محور الشتر به بروجرد از سال ۱۳۹۴ با اعتبار ۴۱ میلیارد تومان کلید خورده که از تیر همان سال تا پایان سال حدود ۷۰۰ متر راه دسترسی‌ مشخص شده و ۳۵ هزار مترمعکب هم خاکبرداری شده است و از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا دی همان سال، ۴۶۵ متر حفاری از سمت الشتر صورت گرفته که متاسفانه تا سال ۱۴۰۱ بطور کامل تعطیل شد.

ملکی صادقی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ با پیگیری‌های نماینده وقت، به چهارخطه‌های منتهی به مرکز استان کد طرح گرفته و مشکلاتش در ماده ۲۳ برطرف شده و دوباره عملیات اجرایی این پروژه از اردیبهشت ۱۴۰۳ شروع می‌شود و ۲۰۵ متر حفاری صورت گرفته که ۱۵۱ متر از سمت الشتر و ۵۴ متر از سمت بروجرد بوده است؛ در سال ۱۴۰۲، ۳۱۵ متر حفاری صورت گرفته که ۱۱۴ متر از سمت الشتر و ۲۰۱ متر خروجی بوده است .همچنین در سال ۱۴۰۳، ۱۲۱ متر از سمت خروجی حفاری صورت گرفته و به طور کلی ۷۳۰ متر از سمت الشتر و ۳۷۶ متر از سمت بروجرد حفاری شده و از ۱۹۷۰ متر کل تونل ۱۱۰۶ متر حفاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سفر و بازدید استاندار به شهرستان سلسله و تونل اسپژ داشت اصلا در خصوص تعطیلی پروژه صحبتی نشده و خود استاندار این پروژه را به عنوان پروژه پیشران شهرستان مطرح کردند. آن چیزی که ما بدنبال آن هستیم و استاندار نیز تاکید کرد این پروژه باید به تامین اعتبار پایدار رسیده و ضرورت بروزرسانی مطالعات فنی در چارچوب سند راهبردی صورت بگیرد و مسیر تصمیم‌گیری در خصوص اجرایی شدن پروژه‌های پیشران شهرستان‌ها به سمت رویکرد اثربخشی هدایت کنند و ما هم قرار است جلسه‌ای با حضور مدیریت برنامه‌ریزی استان، نماینده شهرستان سلسله در مجلس و معاونت عمرانی استانداری برگزار کنیم که با دستورکار تکمیل مطالعات فنی، مسیرهای دسترسی و تامین اعتبار، مسیر اجرایی شدن پروژه در مسیر علمی، تخصصی و اثر بخش باشد.

فرماندار سلسله با بیان اینکه اعتبار هزینه شده در سال ۱۴۰۰، ۲۱ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۲، ۴۹ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۳ اعتباری در نظرگرفته نشده است، تصریح کرد: برای اتمام پروژه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای تونل در نظر گرفته شده و این مبلغ فقط برای تونل است. این پروژه پس از برطرف شدن مشکل ماده ۲۳ در کنار ۴ پروژه تعریف شده که برای این پروژه‌ها ۲۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده؛ این پروژه در کنار پروژه‌های خرم‌آباد به سپیددشت، خرم‌آباد به پلدختر و خرم‌آباد به کوهدشت است.

ملکی صادقی یادآور شد: ۱۰۷ پروژه در استان به عنوان پروژه‌های پیشران انتخاب شدند و باید مطالعات جدیدی روی این پروژه‌ها انجام شود تا بتوانیم مسیری صحیح‌تر برای اجرا داشته باشیم؛ با رویکرد استاندار درخصوص اولویت‌بندی طرح‌ها، تامین اعتبار و تمرکز بر پروژه‌های موثر اتخاذ شده و ما هم وظیفه خودمان می‌دانیم که با شفافیت و پیگیری مستمر پروژه‌ها را دنبال کنیم. اگر پروژه‌ای در سند به عنوان پیشران محسوب به هیچ عنوان استاندار آن را تعطیل یا از دستور کار خارج کند؛ این پروژه با شدت و تاکید بیشتری در اولویت قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha