• سه‌شنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1404052816946
  • خبرنگار : 50105

خودروسازان برقی چین در خارج کشور سنگ‌ تمام گذاشتند

خودروسازان برقی چین در خارج کشور سنگ‌ تمام گذاشتند

شرکت‌های چینی فعال در صنعت خودروهای برقی برای اولین‌ بار در سال ۲۰۲۴، در خارج از چین، بیشتر از داخل این کشور، سرمایه‌گذاری کردند.

به گزارش ایسنا، گروه تحقیقاتی رودیوم در گزارشی اعلام کرد شرکت‌های زنجیره تامین، سال میلادی گذشته، حدود ۱۶ میلیارد دلار در خارج از چین، سرمایه‌گذاری کردند که عمدتا در تولید باتری بود و اندکی بیشتر از ۱۵ میلیارد دلار بود که در داخل چین هزینه شده بود. رودیوم، در این گزارش اعلام کرد که این آمار، نشان دهنده یک تغییر تاریخی پس از سال‌ها هدایت حدود ۸۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها به داخل چین است.

شرکت‌های چینی تحت تاثیر ظرفیت مازاد و جنگ طولانی‌مدت قیمت در داخل این کشور که حاشیه سود را در کل زنجیره تامین کاهش داد، به سمت گسترش فعالیت جهانی سوق داده می‌شوند. این شرکت‌ها، همچنین با ایجاد تاسیسات تولیدی در اروپا و آمریکا و تسلیم شدن در برابر فشار مشتریان خارجی برای تولید داخلی‌تر، به دنبال دور زدن تعرفه‌های متقابل در این کشورها هستند.

«آرماند مایر»، تحلیلگر ارشد تحقیقاتی در رودیوم گفت: این واقعیت که سرمایه‌گذاری‌های خارجی اکنون از سرمایه‌گذاری‌های داخلی پیشی گرفته‌اند، نشان‌دهنده اشباع بازار چین و جذابیت استراتژیک گسترش سرمایه‌گذاری در خارج از چین، برای بازدهی بالاتر است.

حدود سه چهارم سرمایه‌گذاری خارجی از سوی تولیدکنندگان باتری صورت گرفته که نشان‌دهنده ماهیت سرمایه‌بر این صنعت است. بر اساس این گزارش، تولیدکنندگان بزرگ باتری به دنبال مشتریان فعلی خود مانند «تسلا» و «بی ام دبلیو» در خارج از چین، به دلیل هزینه‌های بالای صادرات و درخواست‌ها برای عرضه داخلی، به این سمت روی آورده‌اند.

شرکت «کاتل»، به عنوان بزرگترین تولیدکننده باتری خودروهای برقی در جهان، در ژوئن اعلام کرد: با توجه به رقابت شدید در بازار داخلی خودرو چین که سلامت این صنعت را تهدید می‌کند، توسعه خارج از کشور را اولویت اول خود قرار داده است. بی‌وای‌دی، پرفروش‌ترین خودروساز چین، کارخانه‌هایی در برزیل و تایلند دارد و برای تاسیس کارخانه‌هایی در ترکیه و اندونزی برنامه‌ریزی می‌کند. شرکت چری، متعهد شده است که یک کارخانه تولید خودروهای برقی به ارزش یک میلیارد دلار در ترکیه تاسیس کند.

پروژه‌های خارجی معمولا گران‌تر هستند، ساخت آنها زمان بیشتری نیاز دارد و با ریسک‌های نظارتی و سیاسی بیشتری مواجه هستند. در این گزارش آمده است فقط ۲۵ درصد از پروژه‌های تولید خودروهای برقی در خارج از چین، در مقایسه با ۴۵ درصد نرخ تکمیل این پروژه‌ها در داخل این کشور، به پایان رسیده‌اند.

شرکت بی‌وای‌دی، ماه میلادی گذشته، به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی و عدم قطعیت ناشی از سیاست‌های تجاری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برنامه‌هایش برای ساخت یک کارخانه بزرگ در مکزیک را کنار گذاشت.

پروژه‌های داخلی نه تنها سریع‌تر ساخته می‌شوند، بلکه زودتر نیز آغاز می‌شوند. رودیوم اعلام کرد: کارخانه‌های باتری در چین، معمولا تولید خود را طی سه تا ۱۲ ماه آغاز می‌کنند، اما این زمان در خارج از چین ۱۰ تا ۲۴ ماه است.

طبق گزارش بلومبرگ، گسترش بین‌المللی شرکت‌ها و تامین‌کنندگان خودروهای برقی چینی باید با پویایی‌هایی مانند تقاضای جهانی نامتوازن برای خودروهای باتری‌دار و عقب‌ماندگی در بازارهایی مانند اتحادیه اروپا مقابله کند. در عین حال، شرکت‌های چینی باید نگرانی فزاینده پکن در مورد انتقال فناوری، از بین رفتن اشتغال و خالی شدن صنایع را که می‌تواند به کنترل‌های شدیدتر بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی منتهی شود، مدیریت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha