• سه‌شنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1404052817014
  • خبرنگار : 71368

گلایه عضو شورای شهر از وصعیت ارایه خدمات در سامانه «شهرزاد»

گلایه عضو شورای شهر از وصعیت ارایه خدمات در سامانه «شهرزاد»

عضو شورای شهر تهران از عدم بهبود کیفیت ارایه خدمات از سوی سامانه شهرزاد گلایه کرد و گفت: شعار «سامانه شهرزاد» ارائه خدمات غیرحضوری و تبدیل تهران به یک شهرهوشمند بود اما نقایص فنی زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، احمد صادقی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت تحقق شهرداری غیرحضوری و بهبود سامانه «شهرزاد» اظهار کرد: براساس مفاد فصل پنجم برنامه چهارم تحولات و پیشرفت شهرداری تهران، شهرداری موظف به دستیابی به مدیریت شهری هوشمند و تحقق شهرداری غیرحضوری است. با این حال، هم‌ اکنون بسیاری از فرآیندهای خدمات شهری و سازمان‌های تابعه به صورت نیمه‌حضوری ارائه می‌شود که موجب سردگمی شهروندان می‌شود.

وی با بیان اینکه شعار شهرزاد ارائه خدمات غیرحضوری و تبدیل تهران به یک شهرهوشمند بود اما نقایص فنی زیادی دارد، افزود: به عنوان نمونه، در فرآیند ثبت خودرو، شهروندان پس از ثبت‌نام اولیه و بارگذاری مدارک خودرو، با پیامی مواجه می‌شوند که اعلام می‌کند "خودروی شما نیاز به تشکیل پرونده دارد" و باید با مدارک هویتی و اسناد خودرو به دفاتر خدمات مراجعه کنند. این در حالی است که همان مدارک و اطلاعات بارگذاری‌ شده مجدداً به صورت حضوری مطالبه می‌شود این موضوع حتی برای خودروهایی که سال قبل در سامانه ثبت شده‌اند، در سال بعد نیز باید مجدداً همان فرآیند حضوری را تکرار کنند.

عضو شورای شهر تهران گفت: در حوزه طرح ترافیک ساکنان محدوده نیز همین مشکل وجود دارد و ساکنان هر سال باید ابتدا در سامانه شهرزاد ثبت‌نام کنند و سپس پیام مراجعه حضوری دریافت می‌کنند. در حالی که اطلاعات و شرایط آنها تغییری نکرده است.

وی با اشاره به موضوع عدم تطابق تاریخ انقضای مجوز تردد با تاریخ پایان قرارداد به ویژه برای مستأجرین افزود: سامانه به صورت پیش‌فرض پایان سال شمسی را به عنوان تاریخ انقضای قرارداد لحاظ می‌کند و به همین دلیل شهروندان مجبور به مراجعه حضوری می‌شوند. همچنین در پایان سال، مجوزهای تردد بدون اطلاع قبلی لغو می‌شود و شهروندان ناخواسته جریمه می‌شوند؛ این در حالیست که می‌توان با ارسال یک پیامک ساده، ۱۰ روز قبل از پایان اعتبار، این مشکل را برطرف کرد.

صادقی ادامه داد: تبعیضی نیز میان مالکان و مستأجران وجود دارد. در حالی که مالکان نیازی به پرداخت مجدد عوارض یا مراجعه حضوری ندارند، مستأجران باید سالانه این فرآیند را طی کنند که این موضوع با عدالت سازگار نیست.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات مهم، عدم شناسایی خودکار خودروهای هیبریدی و برقی است. چون سامانه شهرزاد به سامانه پلیس راهنمایی و رانندگی متصل نیست، دارندگان این خودروها باید به‌ صورت حضوری به دفاتر مراجعه کرده و مدارک ارائه کنند تا مشخص شود خودروی آن‌ها هیبریدی یا برقی است.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: برای تحقق کامل شهرداری غیرحضوری و ارتقای کیفیت خدمات سامانه شهرزاد، ضروری است کلیه فرآیندها و خدماتی که به صورت نیمه‌حضوری تعریف شده‌اند بازطراحی شوند و به شکل تمام‌ برخط و غیرحضوری اجرا شوند. اصلاح این فرآیندها نه‌تنها گام مهمی در مسیر تحقق شهرداری هوشمند است، بلکه موجب کاهش مراجعات حضوری، افزایش رضایت شهروندان و بهبود درآمد پایدار شهری خواهد شد.

وی در پایان گفت: انتظار می‌رود با همکاری واحدهای فنی و اجرایی، اصلاحات لازم در اسرع وقت عملیاتی شود تا بتوانیم در عمل شاهد تحقق شهرداری غیرحضوری باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha