• چهارشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404061207088
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش تاکید کرد

سرعت تحولات نسلی از مهم‌ترین چالش‌های آموزش‌وپرورش

سرعت تحولات نسلی از مهم‌ترین چالش‌های آموزش‌وپرورش

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در تحقق عدالت آموزشی و تضمین کیفیت یادگیری، سرعت تحولات نسلی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های آموزش‌وپرورش دانست و گفت: از نسل زد تا نسل آلفا و نسل‌های بعدی، تغییرات آن‌چنان شتابان است که نیازمند بازنگری مستمر در برنامه‌های درسی هستیم. وظیفه ما این است که ظرفیت‌ها و نیازهای نسل‌های آینده را بشناسیم و پاسخگوی آن‌ها باشیم.

به گزارش ایسنا، علی زرافشان؛ مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در تحقق عدالت آموزشی و تضمین کیفیت یادگیری، در نشست «تحول دانش و آموزش در عصر دانایی، یادگیری تربیتی و تأثیر آن بر مدارس و معلمان آینده»، ضمن قدردانی از نقش کلیدی سازمان پژوهش در هدایت جریان‌های علمی آموزش کشور، گفت: سازمان پژوهش، مغز متفکر نظام آموزشی است که بنیان برنامه‌ریزی درسی را در مدارس شکل می‌دهد.

وی با مرور روند تحولات آموزشی از عصر صنعتی تا عصر دانایی افزود: اگر در گذشته معلم منبع اصلی انتقال دانش بود، امروز دانش‌آموزان با دسترسی به منابع متنوع و فناوری‌های نوین، به یادگیرندگانی فعال تبدیل شده‌اند که مدیریت یادگیری خود را برعهده می‌گیرند.

زرافشان با اشاره به تحولات فناورانه و ظهور هوش مصنوعی، اظهار کرد: یادگیرنده امروز دیگر صرفاً دریافت‌کننده دانش نیست؛ او می‌تواند همانند یک برنامه‌ریز درسی عمل کند، نیازهای خود را بشناسد، محتوای یادگیری را انتخاب کند و حتی در فرایند ارزشیابی نیز نقش‌آفرین باشد.

وی همچنین با اشاره به گزارش‌ها و اسناد یونسکو، خاطرنشان کرد: جهت‌گیری جهانی آموزش‌وپرورش از محتوامحوری به سوی شایستگی‌محوری تغییر یافته و سازمان پژوهش با رویکردهای انسان‌مدار و نسل‌محور خود در این مسیر حرکت می‌کند.

مشاور وزیر، سرعت تحولات نسلی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های آموزش‌وپرورش دانست و گفت: از نسل زد تا نسل آلفا و نسل‌های بعدی، تغییرات آن‌چنان شتابان است که نیازمند بازنگری مستمر در برنامه‌های درسی هستیم. وظیفه ما این است که ظرفیت‌ها و نیازهای نسل‌های آینده را بشناسیم و پاسخگوی آن‌ها باشیم.

زرافشان تصریح کرد: سازمان پژوهش با اتکا به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی خود، می‌تواند نقش راهبر تحول آموزش و پرورش را ایفا کرده و در مسیر تحقق عدالت آموزشی و تضمین کیفیت یادگیری برای نسل‌های آینده پیشگام باشد.

زرافشان همچنین تأکید کرد که آینده آموزش‌وپرورش نیازمند همکاری نزدیک‌تر با پژوهشگران، معلمان و فناوری‌پژوهان است تا برنامه‌های درسی انعطاف‌پذیر و مبتنی بر شایستگی برای نسل‌های آینده طراحی شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی افزود: با بهره‌گیری از داده‌ها و پژوهش‌های علمی، می‌توان مسیر یادگیری شخصی‌سازی‌شده برای هر دانش‌آموز ایجاد کرد و از ظرفیت فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی برای ارتقای کیفیت یادگیری بهره برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha