به گزارش ایسنا، هرچند مزایای دانشگاه فرهنگیان از جمله معافیت سربازی برای پسران بعد از گذراندن دو برابر زمان تحصیل، احتساب دوران دانشجویی به عنوان سنوات خدمت، استخدام از بدو ورود به دانشگاه و پرداخت حقوق به دانشجومعلمان، طرفداران تحصیل در این دانشگاه را افزایش داده است اما کارشناسان نیز در خصوص عواقب آتی چینین سیاستهایی همواره هشدار میدهند به طوریکه قائم پناه معلم و کارشناس آموزش و پرورش در گفتوگو با ایسنا، در این خصوص گفت: یکی از موضوعات جدی که اخیراً در زمینه نظام مسائل آموزش و پرورش مطرح شده و قبلاً نیز مطرح بوده سقف سنی پذیرش دانشگاه فرهنگیان است که بر اساس آن سالانه دانشجو معلمانی را پذیرش میکند. در برههای این سن ۲۲ سال بود و بعد ۲۴ سال شد منتها به واسطه پیگیریهای برخی از نمایندگان مجلس و متقاضیان، درخواست برداشتن سقف سنی مطرح شد تا این عدد از ۲۴ به ۳۰ سال برسد.
وی با بیان اینکه این موضوع چند اشکال جدی دارد افزود: در مقایسه با سایر ادارات و نهادها در آموزش و پرورش نیروی انسانی موضوعیت دارد و بایستی با انرژی و بهرهوری بالایی وارد فضای تعلیم و تربیت شد بنابراین لازم است بتوانیم از سنین پایین تر نسبت به جذب معلم اقدام کنیم.
علاقمند به معلمی هستیم
این کارشناس با بیان اینکه این افراد معتقدند که علاقمند به معلمی هستیم، اما چرا اجازه ورود به دانشگاه فرهنگیان را نداریم ادامه داد: سوالی که مطرح می شود این است که فردی که ۱۸ سالگی دیپلم گرفته و به هر دلیلی نتوانسته وارد دانشگاه فرهنگیان شود، سال بعدش تلاش کند نه اینکه ۷ـ۸ سال بعد تصمیم بگیرد میخواهد معلم شود.
قائم پناه با بیان اینکه یکی از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش پیشتر مصاحبهای داشت که مطرح کرده بود درباره ماجرای افزایش سن در شورای عالی آموزش و پرورش بحث و گفتگو شده و از دانشگاه فرهنگیان هم نمایندهای حضور داشته اما با استدلال هایی این ماجرا رد شد گفت: اینکه این موضوع یکبار رد شده، مطرح شدن مجدد آن چه الزامی دارد؟ اما وزیر آموزش با زدن نامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام میکند که با افزایش سقف سنی تا ۲۷ و ۳۰ سال موافقیم اما تعداد آنها محدود باشد.
کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: این موضوع در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی تا سقف ۳۰ سال مطرح شده و قرار است بعد از دو هفته فرصت، اعلام نظرات برخی اعضای شورای انقلاب فرهنگی انجام شود و در نهایت به تایید رئیس جمهور رسیده و نهایی شود؛ اگر این موافقت انجام شود چه تضمینی وجود دارد سال بعد ۳۱ سالهها اعتراض نکنند، سال بعد۳۴ و ۳۵ سالهها اعتراض نکنند و همین طور ۴۰ سالهها اعتراض نکنند، وقتی بدون پشتوانه تصمیمی گذاشته شود، سال بعد نمیتوان جلوی آن را گرفت.
افزایش سقف سنی معبری نادرست در نظام آموزش و پرورش ایجاد خواهد کرد
قائم پناه با بیان اینکه این اتفاق یک معبر بسیار ناصحیح در نظام مسائل آموزش و پرورش ایجاد خواهد کرد که تبعات آن در آینده گریبانگیر آموزش و پرورش خواهد شد گفت: یکی از ساده ترین مثالها این است که وقتی کسی ۳۰ سالگی دیپلم گرفته و میخواهد وارد دانشگاه فرهنگیان شود یعنی ۱۲ سال از میادین علمی دور بوده، استدلالی که موافقان این ماجرا دارند این است که میگویند چرا آموزش و پرورش از آزمون استخدامی ۴۰ ساله استخدام میکند؟، اولا کسی که ۴۰ سال دارد و در آزمون استخدامی شرکت میکند یا مدرک ارشد یا کارشناسی دارد یعنی چهار سال درس خود را خوانده، جدای از این اگر آزمون استخدامی ایراد دارد این موضوع را اصلاح کنید.
وی با بیان اینکه موافقان در مورد افزایش سقف سنی به مطالعات تطبیقی چند کشور اشاره میکنند که محدودیت پذیرش در تربیت معلم نداریم افزود: عموما جذب معلم از سنین پایین شروع میشود تا ارتباط با دانش آموزان به خوبی انجام شود و بهرهوری وجود داشته باشد. نکته دیگر اینکه به لحاظ روانشناسی بهترین زمان تربیت معلم از سن ۱۸ تا ۲۲ یا ۲۴ سالگی شکل میگیرد و این موقع است که هویت معلمی در انسان شکل میگیرد. نکته بعد اینکه تقریبا یک سال است تمام انرژی کمیسیون آموزش مجلس، شورای عالی آموزش پرورش و برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به این ماجرا سوق داده شده، آموزش و پرورش چالشهای بسیار جدی دیگری در اولویت دارد، چرا به آنها نمیپردازد؟ چرا این مسائل محل بحث و گفتگوی جریان سیاست گذار قرار نمیگیرد؟ حتی در دانشگاه فرهنگیان که این همه برای ورودی آن دعواست به لحاظ زیرساخت نیز اشکالاتی وجود دارد.
انتهای پیام
نظرات