• یکشنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1404061609513
  • خبرنگار : 71553

برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد روی میز ایران و چین

برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد روی میز ایران و چین

برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد که از 14 سال پیش در مجلس تصویب شده، هنوز به مرحله اجرا نرسیده و موانعی پیش رو دارد که به گفته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، رایزنی‌ها برای نهایی شدن قرارداد بین ایران و چین برای اجرای این پروژه در حال انجام است و در صورت نهایی شدن فاینانس آن حل و فصل و عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد یکی از طرح‌های مهم و قدیمی کشور است که از سال ۱۳۵۴ کلید خورده و در سال ۱۳۸۷ هم در قالب قانون توسعه حمل و نقل عمومی به تصویب مجلس رسید.

از اهداف پروژه برقی‌سازی می‌توان به پاسخگویی به تقاضای سفر در مسیر تهران - مشهد و بالعکس، به عنوان یکی از پرترددترین مسیرها، کاهش زمان سیر، جابه‌جایی مسافران بیشتر در زمان کمتر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌ها اشاره کرد.

این پروژه در این سال‌ها با فراز نشیب‌های فراوانی مواجه شده و با وجود مناقصات و تفاهم‌نامه‌های منعقده با برخی شرکت‌های خارجی اما بنابر دلایل مختلف، پروژه به مرحله اجرا نرسیده است.

آن طور که برخی مسئولان استان خراسان رضوی اعلام کرده‌اند در سال ۱۳۸۷ تصویب طرح برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد صورت گرفت. این طرح در سال ۱۳۸۹ برنده مناقصه مشخص شد. در سال ۱۳۹۰ تجدید مناقصه به واسطه ورود سازمان بازرسی کشور برگزار شد و در سال ۱۳۹۳ واگذاری پروژه به قرارگاه خاتم الاوصیا انجام شد. در سال ۱۳۹۵ قراردادی به صورت Epc-f با کنسرسیوم متشکل از یک شرکت ایرانی و یک شرکت چین شامل مجموعه‌ای از اقدامات مرتبط با تأمین مالی، طراحی، تأمین و ساخت منعقد شد و در سال ۱۳۹۶ امضای تفاهم نامه تأمین مالی طرح از محل منابع دولتی چین در حضور روسای جمهور دو کشور صورت گرفت و قرارداد جدیدی با شرکت چینی با تغییر منابع مالی طرح منعقد و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۳ نیز امضای تفاهم‌نامه برای اجرای فاز نخست انجام شد.

براساس پیش‌بینی‌ها با برقی‌سازی این قطار، سرعت قطار برقی ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود که زمان سیر را میان دو شهر تهران و مشهد به شش ساعت کاهش می‌دهد. این قطار سالانه ظرفیت جابه‌جایی ۲۰ میلیون مسافر را دارد  و همچنین در بخش باری نیز می‌تواند پنج میلیون تن بار در کوتاه مدت و ۱۰ میلیون تن بار در بلند مدت جابه‌جا کند.

در این میان روز گذشته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که یکی از موانع اصلی اجرای این پروژه، اصلاح مصوبه شورای اقتصاد است که حدود ۲۰ روز قبل اصلاحیه آن انجام شد. اکنون رایزنی‌ها برای نهایی شدن این تفاهم‌نامه و قرارداد بین ایران و چین جاری است و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسائل مالی و فاینانس آن حل و فصل و عملیات اجرایی آغاز شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha