• دوشنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404062414043
  • خبرنگار : 50105

مدرسه؛ کانون اجتماعی شدن کودکان و پرورش مهارت‌های زندگی

مدرسه؛ کانون اجتماعی شدن کودکان و پرورش مهارت‌های زندگی

ایسنا/خراسان رضوی یکی از مهمترین مزایای مراکز آموزشی برای کودکان، اجتماعی شدن آنان است زیرا مدرسه محیطی محسوب می‌شود که کودکان زمان زیادی را با همسالان خود در آنجا می‌گذرانند و جنبه‌های اجتماعی، عاطفی، شخصی و همچنین، جنبه‌های زبانی رشد آنان شکوفا می‌شود.

یکی از مزایای مدرسه برای کودکان در سنین پایین این است که به آنان کمک می‌شود، مهارت‌های ارتباطی خود را با سایر کودکان توسعه دهند، همچنین یاد می‌گیرند که چگونه خوب بازی کنند و با کمک بزرگسالان به توسعه ایده‌های جدید بپردازند.

یادگیری درکودکان به اسفنج تشبیه شده است، به خصوص در مورد فراگیری زبان که اگر در سنین بسیار پایین آغاز شود، می‌توانند به سرعت زبان جدید را یاد بگیرند و به گونه‌ای رشد خواهند کرد که به افراد دو زبانه تبدیل شوند.

طبق گزارش بریتیش اسکول بارسلونا، یادگیری یک زبان جدید از سنین پایین می‌تواند به کودکان کمک کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند زیرا گاهی شروع آموزش در سنین بالاتر می‌تواند باعث ترس از اشتباه کردن شود و بر فراگیری تاثیر بگذارد.

اسپانیا، یکی از کشورهای اروپایی است که بالاترین نرخ آموزش‌ها در سنین پایین را دارد. با وجود اینکه تا سن ۶ سالگی اجباری برای آموزش نیست و آموزش سال‌های اولیه داوطلبانه است اما در واقع تاثیرگذارترین مرحله آموزشی در رشد جسمی، عاطفی، اجتماعی و فکری کودک محسوب می‌شود.

مزایای آموزش زودهنگام در فرآیند یادگیری

نتایج تحقیقات متعددی ثابت کرده‌اند که برنامه‌های آموزشی در سال‌های اولیه زندگی، مزایای تحصیلی و شناختی واقعی دارند؛ طبق نتایج تحقیقات منتشر شده در مجله ساینس، کودکان سه تا پنج ساله که قبل از شروع آموزش ابتدایی، آموزش‌هایی فرا می‌گیرند، در طولانی‌مدت نمرات بهتری کسب می‌کنند و نسبت به افرادی که این دوره را نمی‌گذرانند، بهتر با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند.

محققات دریافتند، دلیل این موفقیت سنی است که کودک آموزش دیده است، این زمان، یکی از حیاتی‌ترین مراحل رشد مغز کودک محسوب می‌شود که در آن مداخله و تحریک زودهنگام در یک محیط یادگیری، نقش مهمی ایفا می‌کند و در مراحل بعدی تاثیر شناختی و جسمی دارد.

در طول سال‌های اولیه زندگی، رشد عاطفی کودک به تدریج مورد توجه قرار می‌گیرد، کودکی که در مدرسه احساس امنیت و شادی داشته باشد، کودکی خواهد بود که پذیرای فرصت‌های یادگیری در سنین پایین است. در این مرحله، کودکان بر روی هنجارهای اساسی هم‌زیستی و روابط اجتماعی کار می‌کنند.

آنان همچنین مهارت‌های لازم برای کار مستقل و مشارکتی را از طریق کاوش‌های خود، با حمایت معلمان و گسترش یادگیری‌شان، توسعه می‌دهند. تسلط اولیه بر سواد و ریاضیات به روشی سرگرم‌کننده و متناسب با سن، ارتقا می‌یابد و مهارت‌های کلیدی مورد نیاز آنان در مدرسه‌ را پرورش می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha