علیرضا دیواندری دوشنبه ۳۱ شهریور، در جلسه بررسی اتصال راهآهن سبزوار، بردسکن، خلیلآباد کاشمر و مهولات به راهآهن بافق مشهد، با بیان اینکه مطالعات این پروژه از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۳ انجام شده است، تصریح کرد: گرچه طرح اولیه مسیر آماده شده است اما متأسفانه طی چند سال اخیر اعتباری برای این پروژه در نظر گرفته نشده است.
نماینده راهآهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حملونقل در خراسان رضوی با اشاره به اینکه حتی طی سنوات گذشته مطالبات مشاور نیز پرداخت نشده است، خاطرنشان کرد: در سال جاری به منظور جلوگیری از حذف کد پروژه، مبلغ یک میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.
وی اظهار کرد: تمامی طرحهایی که در خراسان رضوی است از جمله اتصال خط راهآهن جنوب به راهآهن غرب، راهآهن گرگان-مشهد، راهآهن اتصالی دوغارون به شبکه سراسری، برقی کردن راهآهن دو خطه تهران مشهد در دست پیگیری است.
دیواندری با بیان اینکه اتمام این طرحها برای سال ۱۴۰۷ در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این خط از شهرستان مهولات آغاز و با عبور از شهرستانهای کاشمر، خلیلآباد، بردسکن و ششتمد به ایستگاه سبزوار متصل میشود.
وی با اشاره به اینکه برای این خط شش ایستگاه اصلی و چهار ایستگاه بینراهی تعریف شده است، اظهار کرد: بر اساس فهرست بهای سال جاری هر کیلومتر احداث راهآهن ۸۱ میلیارد تومان هزینه دارد که برای احداث و تکمیل این مسیر به حدود ۲۲ همت نیاز است.
علیرغم گذشت ۱۳ سال هنوز مطالعات به اتمام نرسیده است
محمد قربانی فرماندار کاشمر در این جلسه گفت: این خط از ایستگاه مهولات آغاز و از شهرستانهای کاشمر-بردسکن-ششتمد عبور کرده و به ایستگاه راهآهن سبزوار متصل میشود.
وی با بیان اینکه اخیراً در این خصوص جلسهای با معاون وزیر راه و شهرسازی و معاونت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برگزار شده است، تصریح کرد: مطالعات پروژه از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و علیرغم گذشت ۱۳ سال هنوز به اتمام نرسیده است.
فرماندار کاشمر عدم پیگیری مسئولان را از مهمترین دلایل به نتیجه نرسیدن این پروژه طی این سالها دانست و اظهار کرد: باید در به اتمام رساندن مطالعات پروژه پیگیریهای لازم صورت گیرد.
وی طول مسیر اتصال خط راهآهن مهولات به سبزوار را ۲۲۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: تاکنون برای ۱۴۰ کیلومتر مطالعات انجام شده و مطالعات ۸۰ کیلومتر دیگر باقی مانده است.
قربانی با اشاره به اینکه ۱۴۰ کیلومتری که مطالعات آن انجام شده باید وارد فاز اجرایی شود، تصریح کرد: از استاندار خراسان رضوی درخواست داریم که برای به نتیجه رسیدن این پروژه ورود داشته باشند.
وی با بیان اینکه تلاش میشود طی دو هفته آینده فرمانداران شش شهرستان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلسهای با استاندار خراسان رضوی داشته باشیم، ادامه داد: با توجه به اینکه در شهرستان کاشمر منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی را داریم قطعاً کمک بسیاری خواهد کرد.
فرماندار کاشمر همچنین با اشاره به اینکه نواحی صنعتی و معادن سایر شهرستانها نیز از این پروژه بسیار مهم برخوردار خواهند شد، افزود: از ظرفیت اجتماعی معادن این شش شهرستان استفاده خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه شهرستان سبزوار و مهولات بیشتر بهره را از این پروژه ریلی خواهند برد، اظهار کرد: این دو شهرستان به یک چهارراهی تبدیل خواهند شد و تأثیر بسیار مهمی در توسعه این شهرستانها دارد.
مهولات نقطه کریدور شمال به جنوب
ریحانه شریعتی فرماندار شهرستان مهولات با بیان اینکه شروع اتصال راهآهن از این شهرستان است، گفت: مهولات به عنوان نقطه کریدور شمال به جنوب سالانه محل تردد بیش از ۱۱ میلیون زائر علی بن موسی الرضا (ع) است.
وی پروژه اتصال مهولات به راهآهن سراسری را امیدبخش دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه راههای منطقه به خصوص جاده کاشمر به بردسکن و در ادامه تا سبزوار بسیار حادثهآفرینند، این پروژه بسیار حائز اهمیت است.
فرماندار شهرستان مهولات اجرای پروژه در ترانزیت کالا را بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: شهرستان مهولات در ترانزیت کالا حرف برای گفتن دارد.
وی با بیان اینکه اگر در مطالعات جدید از محور شادمهر به کاشمر با توجه به مزایایی که دارد مد نظر قرار گیرد قطعاً بهتر خواهد بود، افزود: طولانی شدن پروژه موجب شده که حلاوت و شیرینی خود را از دست بدهد.
برای رسیدن به توسعه پایدار نباید جزیرهای فکر کرد
علی گرمابی فرماندار خلیلآباد با بیان اینکه برای رسیدن به توسعه پایدار نباید جزیرهای فکر کرد و نگاهها صرف شهرستان خاصی باشد، گفت: زیرساخت ریلی برای منطقه ترشیز با توجه به پتانسیلهایی که دارد بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه آماده هرگونه همکاری برای به ثمر رسیدن پروژه احداث راهآهن هستیم، خاطرنشان کرد: برای اینکه تأمین اعتبار صورت گیرد باید هرچه سریعتر مطالعات آن به نتیجه برسد.
فرماندار خلیلآباد با بیان اینکه این پروژه گامی بلند در راستای توسعه همه جانبه دیار ترشیز و شهرستانهای مجاور است، گفت: باید از این فرصت برای توسعه منطقه استفاده کنیم.
۷۰ کیلومتر از این پروژه در حوزه استحفاظی ششتمد است
حسین فیضآبادی فرماندار ششتمد گفت: شهرستان ششتمد بین منطقه ترشیز و سربداران واقع شده است و ۷۰ کیلومتر از این پروژه در حوزه استحفاظی ششتمد است که امیدواریم با مهیا کردن شرایط، بستر را برای عملیات اجرایی تسهیل کنیم.
وی با بیان اینکه راهآهن سبزوار ۴۰ کیلومتر است، افزود: گرچه کوچکترین طرح ریلی کشور در سبزوار است اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
فرماندار ششتمد اجرای پروژه اتصال راهآهن از مهولات و عبور آن این شهرستان را از اولویتهای مهم دانست و تصریح کرد: قطعاً برگزاری جلسات به صورت مشترک و مستمر با حضور فرمانداران و مسئولان ذیربط و متولیان شهرستانی و استانی، نتیجهبخش و اثرگذارتر خواهد بود.
ایجاد ریل از آرزوهای دیرینه مردم خطه ترشیز
احمدیان معاون فرمانداری شهرستان بردسکن احداث و ایجاد ریل در منطقه ترشیز را از آرزوهای دیرینه مردم خطه ترشیز دانست و گفت: احداث این خط ریلی قطعاً به توسعه و آبادانی منطقه کمک خواهد کرد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه شهرستان بردسکن دارای ۵۹ معدن فعال و اشتغال بیش از پنج هزار نفر است قطعاً پروژه ریلی به توسعه بردسکن کمک بسیاری میکند.
معاون فرمانداری شهرستان بردسکن با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این خط راهآهن از شهرستان بردسکن عبور میکند، افزود: برای به ثمر رسیدن این پروژه آماده هرگونه همکاری هستیم.
انتهای پیام
نظرات