حجتالاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، در جمع دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی، با نقد وضعیت موجود آموزشوپرورش، بر ضرورت بازنگری در سند تحول، تقویت مدارس دولتی، حل مشکلات دانشگاه فرهنگیان و توجه جدی به عدالت آموزشی تأکید کرد.
وی، با اشاره به عقبماندگیهای جدی در اجرای «سند تحول بنیادین آموزشوپرورش» گفت: شاخصها در این سند به صورت دقیق تعیین نشده و بسیاری از مفاهیم کیفی به شاخصهای کمی تبدیل نشدهاند که همین امر باعث اختلال در ارزیابی و اجرای صحیح سند شده است.
وی با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات یادگیری دانشآموزان ناشی از شرایط اقتصادی خانوادههاست، اظهار کرد: در سالهای اخیر سهم هزینه آموزش در سبد خانوار کاهش یافته و خانوادهها به دلیل فشار مالی از آموزش میزنند. این مسئله موجب فقر یادگیری و در نهایت تبعیض آموزشی میشود.
سلیمی با انتقاد از تصمیمات در سیاستگذاری آموزشی افزود: از یک طرف صحبت از حمایت دولت از آموزش و پرورش و کاهش هزینههای خانوادهها مطرح است و از سوی دیگر توسعه مدارس غیردولتی در سند آمده است. این تناقضها باید اصلاح شود.
او با هشدار درباره شکلگیری «طبقه جدید اشراف آموزشی» خاطرنشان کرد: وقتی خدمات آموزشی برابر ارائه نشود، طبقهای جدید از دارندگان امتیازات ویژه شکل میگیرد که این خطرناکتر از فقرهای دیگر است.
سخنگوی هیئترئیسه مجلس درباره وضعیت دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان یک به ۱۱۱ است؛ این رقم اصلاً قابل قبول نیست و کیفیت تربیت معلم را با چالش جدی روبهرو میکند. سرانه فضای آموزشی و خوابگاهی نیز فاصله چشمگیری با استانداردها دارد.
وی همچنین با تأکید بر لزوم تقویت مدارس دولتی برای تحقق عدالت آموزشی اظهار کرد: هیچ راهی برای اجرای عدالت آموزشی جز تقویت مدارس دولتی وجود ندارد. بهترین مدارس دنیا، مدارس دولتی هستند.
سلیمی در مورد تغییر ساختار دانشگاه فرهنگیان گفت: مجلس کاملاً در جریان است و مرکز پژوهشها نظرات خود را درباره بازنگری ساختار ارائه کرده است. اگر سازوکارها درست پیش نرود، مجلس ورود جدی خواهد داشت.
او درباره افزایش سن پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان نیز تصریح کرد: این تصمیم غلط است. بهترین سن تربیت معلم حدود ۲۵ سالگی است و تجربه جهانی نیز همین را تأیید میکند.
عضو هیئترئیسه مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سهم بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بودجه آموزشوپرورش باید حداقل ۲۰ درصد باشد؛ اما اکنون حدود ۹ درصد است و با این میزان انتظار تحول، معجزه است.
سلیمی با بیان اینکه مجلس آماده همکاری برای اصلاح ساختار آموزشی است، اظهار کرد: اگر لایحهای درست، دقیق و کارشناسی ارائه شود، مجلس برای تقنین و اصلاحات اساسی آمادگی دارد.
او درباره موضوع عدم دخالت نمایندگان در انتصابات نیز توضیح داد: تذکر دادن دخالت نیست؛ دخالت زمانی است که فردی را برای سمت خاصی تحمیل کنند. این دو باید از هم تفکیک شود.
به گزارش ایسنا به نقل از دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی در روز شنبه اول آذر، سلیمی همچنین درباره احتمال خروج ایران از معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای (ان.پی.تی) گفت: با توجه به تحولات اخیر، برخی نمایندگان اعتقاد دارند که ان.پی.تی منافع لازم را برای کشور تأمین نکرده است. تصمیم نهایی با هماهنگی نهادهای ملی اتخاذ خواهد شد.

انتهای پیام

نظرات