• جمعه / ۱۴ آذر ۱۴۰۴ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1404091408816
  • خبرنگار : 71368

تهران صاحب دستگاه پایش مکانیزه روسازی معابر شد

تهران صاحب دستگاه پایش مکانیزه روسازی معابر شد

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران، گفت: امسال عملیات پایش مکانیزه معابر بزرگراهی توسط دستگاه خریداری شده انجام خواهد شد.

محمدصادق خیرخواه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آخرین برداشت مکانیزه معابر بزرگراهی پایتخت در سال ۱۴۰۲ و برای پنجمین سال متوالی انجام شد، گفت: متعاقب خریداری و راه‌اندازی دستگاه پایش مکانیزه روسازی معابر، امسال این عملیات توسط سیستم متعلق به مدیریت شهری انجام می‌شود که از فناوری‌های به روزتری نسبت به نمونه‌های موجود در کشور برخوردار است.

وی این دستگاه را از مهمترین اجزای سیستم مدیریت روسازی معابر خواند و با بیان اینکه این ساختار وظیفه برداشت وضعیت روسازی، پردازش اطلاعات و ارائه سناریوهای مرتبط با مرمت و روسازی معابر را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: سیستم فوق علاوه بر ارزیابی کارآمد و موثر وضعیت موجود روسازی در شبکه معابر، به اولویت‌بندی دقیق فعالیت‌های ساخت، ترمیم و بازسازی روکش آسفالت می‌پردازد و ضمن تخصیص بهینه بودجه بر اساس میزان اعتبارات، حجم ترافیک و اهمیت معبر، امکان انتخاب بهترین زمان و روش ترمیم و نگهداری را فراهم می‌کند.

خیرخواه درباره اجزای تشکیل دهنده دستگاه خریداری شده به سیستم شناسایی تَرَک‌ها و سایر آسیب‌های سطح معبر به وسیله لیزر، پروفیل‌سنج سطحی راه، رادار نفوذی زمین و مجموعه دیگری از تجهیزات پشتیبان همچون دوربین ۳۶۰ درجه، مسیریاب و سنسور کیلومتر شمار به عنوان بخشی از این اجزا اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در حالی که سیستم شناسایی تَرَک به وسیله لیزر، وظیفه اسکن سه‌بعدی مسیر، تشخیص نوع خرابی و تحلیل و دسته‌بندی اطلاعات را بر عهده دارد، پروفیل سنج سطحی راه میزان پستی و بلندی و ناهمواری مسیر را به صورت طولی نشان می‌دهد. همچنین رادار نفوذی زمین قادر است ضخامت لایه‌های روسازی را تا عمق حدود ۷۰ سانتیمتر مشخص کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص مزایای این سیستم نسبت به نمونه‌های موجود در کشور، گفت: سیستم تحلیل اطلاعات بر مبنای آخرین استانداردهای مربوطه استوار شده و علاوه بر قابلیت شناسایی و تشخیص آسیب‌های مختلف از توانایی تعریف آسیب‌های خاص روکش معابر شهر تهران همچون خرابی اطراف دریچه‌ها برخوردار است. این سیستم همچنین قادر است در تدوین سناریوهای نگهداشت، انواع جدیدی از روش‌های مرمتی همچون استفاده از آسفالت سطحی و پلیمری و نیز روش‌های به روز درزگیری را ارائه دهد.

به گفته مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران، دستگاه پایش مکانیزه روسازی معابر متعاقب طی دوره‌های نصب و راه‌اندازی و آموزش کاربران، در حال انجام برداشت‌های آزمایشی است و پیش‌بینی می‌شود کار برداشت مکانیزه معابر بزرگراهی از بهمن ماه امسال آغاز شود.

به گزارش ایسنا، طی ماه‌های اخیر، مجموعه‌ای از تجهیزات نوین آزمایشگاهی به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد ریال خریداری و به مجموعه امکانات فنی معاونت ژئوتکنیک و مقاومت مصالح سازمان مشاور افزوده شده است. این معاونت با برخورداری از آزمایشگاه‌های مجهز ژئوتکنیک و مقاومت مصالح، وظیفه نظارت و کنترل کیفی اقدامات و مصالح مورد استفاده عمرانی را بر عهده دارد. آزمایشگاه‌های این معاونت از معدود آزمایشگاه‌های مقاومت مصالح کشور است که موفق به دریافت گواهینامه ایزو ۱۷۰۲۵ شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha