بودجه مورد نياز براي واردات بنزين و گازوييل امسال بيش از 9 ميليارد دلار است و پيشبيني ميشود بودجه 3.3 ميليارد دلاري كنوني در تيرماه تمام شود.
فريد عامري - مدير تامين و توزيع فرآوردههاي نفتي در شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي - در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: درحال حاضر قيمت هر تن نفتگاز در بازار حدود 1200 دلار و قيمت هر تن بنزين حدود 1150 دلار است.
به گزارش ايسنا، پيشتر مديرعامل شركت ملي نفت از ارائه لايحه متمم بودجه سال 1387 مبني بر درخواست 5.7 تا 6 ميليارد دلار براي واردات بنزين و گازوئيل خبر داده بود.
سيفالله جشنساز گفته بود: با توجه به گران شدن قيمت فرآوردههاي نفتي در بازارهاي جهاني، اعتبار 3.5 ميليارد دلاري مصوب تا پايان مرداد ماه به پايان ميرسد.
اين در حالي است كه اخيرا نعمتزاده - مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فراوردههاي نفتي - از تهيه پيشنويس لايحه 8 ميليارد دلاري واردات بنزين و گازوئيل خبر داده و گفته كه از اين ميزان اعتبار درخواستي 4 ميليارد دلار به بنزين و 4 ميليارد دلار به واردات نفت گاز اختصاص مييابد و اين لايحه از طرف وزارت نفت به دولت ارائه شده است.
افزايش يك ميليارد ليتري ظرفيت ذخيرهسازي بنزين تا پايان سال
عامري با اشاره به افزايش يك ميليارد ليتري ظرفيت ذخيرهسازي بنزين تا پايان امسال افزود: اين عمليات توسط شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي در حال انجام است و براي امسال و سالهاي بعد پروژه ساخت بيش از دو ميليارد ليتر مخازن جديد در دستور كار قرار گرفته است.
پرشدن مخازن نفتگاز و نفتكوره نيروگاهها تا پايان مهر
مدير تامين و توزيع فرآوردههاي نفتي با بيان اينكه تا پايان مهرماه ظرفيت ذخيرهسازي مخازن نفتسفيد، نفتگاز و نفتكوره انبارهاي شركت ملي پخش و حتي مخازن پالايشگاهها به حداكثر ميزان مجاز خواهد رسيد، افزود: در مورد نيروگاهها نيز مخازن نفت گاز و نفت كوره آنها تا پايان مهرماه پر ميشود تا در نيمه دوم آبان كه معمولا آغاز فصل سرماست، بامشكل خاصي در بخش ذخيره سازي فرآوردههاي نفتي مواجه نشويم.
به گفته او همچنين براي تامين سوخت كافي در زمستان از طريق ناوگان حمل ريلي كشور برنامهريزي شده كه اين برنامه از ابتداي امسال به راهآهن جمهوري اسلامي ارائه شده و انبارهاي شركت ملي پخش از نظر عملياتي و فني نيز در حال تجهيز هستند؛ به گونهاي كه از نظر عملياتي در سطح كشور با مشكل مواجه نشويم.
قاچاق؛ خطر كلان ناشي از قيمتهاي ارزان فرآوردههاي نفتي
عامري يكي از خطرات كلان قيمتهاي ارزان فرآوردههاي نفتي را ايجاد زمينههاي قاچاق دانست و تصريح كرد: به ويژه در خصوص فرآوردههايي كه قيمت آنها در كشورهاي همسايه چند برابر قيمت داخلي است، امكان تحقق اين موضوع بسيار زياد است.
ظرفيت مناسب و كافي انتقال فراورده از طريق خط لوله
وي ظرفيت كنوني خطوط لوله انتقال فرآورده را مناسب و كافي دانست و گفت: با اجرايي شدن پروژههاي جديد خطوط انتقال از جمله افزايش ظرفيت خط لوله بندر عباس ـ رفسنجان، در سرويس قرار گرفتن خط لوله جديد رفسنجان ـ اصفهان، افزايش ظرفيت خط لوله ري ـ تبريز، شروع به كار خط لوله تبريزـ اردبيل و افزايش ظرفيت خط لوله ري ـ قزوين ـ رشت كه توسط شركت خطوط لوله و مخابرات و همچنين شركت مهندسي و ساختمان نفت ايران انجام شده، مشكل خاصي در انتقال فرآورده نخواهيم داشت.
حركت شبانهروزي تانكرهاي حامل فرآورده در جادههاي كشور
او درباره زمان مجاز حركت تانكرهاي حمل كننده فرآوردههاي نفتي در سطح جادههاي بينشهري و درون شهري خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه در حال حاضر روي همه تانكرها GPS نصب شده و امكان كنترل سرعت آنها وجود دارد، بنابراين محدوديتهاي زماني گذشته به طور كامل برداشته شده و تانكرهاي حامل فرآوردهها ميتوانند 24 ساعته حركت كنند.
صرفهجويي سالانه 4ميليارد دلار ارز با صرفهجويي 5درصدي مصرف سوخت
مدير تامين و توزيع فرآوردههاي نفتي با بيان اينكه صرفهجويي پنج درصدي در مصرف سوخت روزانه منجر به كاهش حدود 10 ميليون ليتري مصرف مي شود، اظهار كرد: به اين ترتيب سالانه بيش از چهار ميليارد دلار صرفهجويي ميشود و معادل اين حجم از ميزان واردات ميكاهد.
انتهاي پيام
نظرات