با توجه به افزايش 46 درصدي مصرف بنزين از سال 80 تا 84 و همچنين افزايش سالانه 2/1 ميليون خودرو به عرصهي حمل و نقل نحوه تعيين سوخت مورد نياز خودروها يكي از دغدغههاي اصلي ستاد مديريت حل و نقل و سوخت كشور است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد رويانيان ـ رييس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور با بيان اين مطلب به توجه همه كشورها به تنوع در استفاده از حاملهاي انرژي و تغيير نوع مصرف سوخت از حالتهاي سنتي با شيوههاي جديد اشاره كرد.
به گفته او براساس اعلام مركز بررسي امنيتي آمريكا انقلاب بنزين دولت ايران كه انقلاب احمدينژاد نام گرفته در سه محور تلاش خود را در جهت قطع واردات بنزين شروع كرده به گونهاي كه سهميهبندي بنزين، واردات از كشورهاي دور و رويكرد توسعه CNG محورهاي توسعه اين انقلاب هستند.
رييس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت با بيان اينكه پيش از سهميهبندي بنزين و مديريت سوخت در اين دولت سرانه مصرف هر خودرو 6/9 ليتر در روز بوده است، خاطرنشان كرد: اين مقدار در حال حاضر به 5/7 ليتر كاهش پيدا كرده است. البته ميزان مصرف در كشورهايي مانند انگليس و فرانسه بين 2 تا 5/3 ليتر است.
به گفته او در دنيا همه كشورها با برنامهريزي براي حركت از مصرف فرآوردههاي نفتي به عنوان سوخت به سمت CNG توجه ويژه كردهاند كه توليد خودروهاي گازسوز نيز در برنامه خودروسازان بزرگ دنيا قرار گرفته به طوري كه طي فرآيند پنج ساله برخي كشورها در نظر دارند 30 تا 50 درصد خوردوهاي خود را به سمت CNG تغيير كاربري دهند.
رويانيان با اشاره به اينكه بهزودي آيين نامه اجرايي گسترش خصوصي سازي بخش CNG ابلاغ ميشود، گفت: 26 درصد از انرژي كشور در بخش حمل و نقل مصرف ميشود به گونهاي كه ايران دومين واردكننده بنزين و گازوئيل است و نياز به تنوعسازي دارد. در اين زمينه سياست دولت اين است كه حداكثر خودروهاي داخلي به سمت گاز بروند در اين راستا بوميسازي صنعت CNG و فرهنگ سازي در ساختار حاكميت و مديريت جامعه و نيز حمايت از بخش خصوصي از جمله مهمترين مسائل مطرح در اين صنعت است همچنين پيشنهاد ميكنم CNG از حالت مجزا در بخشهاي مختلف خارج شود و مديريت آن به يك مركز واحد سپرده شود.
انتهاي پيام
نظرات