به گزارش ایسنا، همانطور که تویوتا تایمز گزارش داده است، ابزار مورد بحث یک دستگاه پرس ۷۰۰ تنی است که بیش از ۹۰ سال قدمت دارد. این ابزار که به سفارش کیچیرو تویودا، بنیانگذار این خودروساز، توسط کوماتسو تولید شده است، در سال ۱۹۳۴ به بهرهبرداری رسید. این دستگاه، قطعهای زنده از تاریخ تویوتا است که از روز اول مورد استفاده قرار گرفته و هنوز هم به این شرکت خدمت میکند.
موضوع جالب توجه این است که در سال ۱۹۳۸، این دستگاه به کارخانه جدیدی در ژاپن منتقل شد که حدود ۱۵ کیلومتر از مکانی که در ابتدا نصب شده بود، فاصله داشت. طبق گزارشها، از یک گاری برای حمل دستگاه استفاده شد. پس از این جابجایی اولیه، دستگاه پرس در سال ۱۹۶۲، از طریق اقیانوس آرام به برزیل منتقل شد و در اولین کارخانه تولیدی تویوتا در خارج از ژاپن، به خوبی مورد استفاده قرار گرفت. این دستگاه پرس تا سال ۲۰۲۳ در آن کارخانه استفاده شد که نمایانگر دههها خدمت صادقانه بود.
پس از تعطیلی کارخانه برزیلی این خودروساز، آکیو تویودا، رئیس شرکت، گفت: این قطعه سنگین تاریخی و مهم، «نه به عنوان یک شیء، بلکه به عنوان یک همکار فعال» به صورت کاربردی حفظ خواهد شد. بر این اساس، در ژوئن ۲۰۲۴، این خودروساز این دستگاه را به ژاپن بازگرداند؛ جایی که هنوز هم از آن استفاده میشود و قطعاتی را تولید میکند که در پیلهای سوختی به کار میروند که یک پیشرفت جذاب است. این دستگاه پرس از ابتدای کار وجود داشته و هنوز هم برای ساخت برخی از پیشرفتهترین پیشرانههای تویوتا به کار میرود.
قبل از شروع دوباره کار، این پرس کوماتسو به وضعیت تقریبا نو بازسازی شد، اما تشخیص رنگ اصلی از روی عکسهای سیاه و سفید اولیه غیرممکن بود، بنابراین از متخصصان رنگ، کمک گرفته شد تا مطمئن شوند که این قطعه ماشینآلات همانطور که باید به نظر میرسد.
بر اساس گزارش «هات کارز»، تویودا خاطرنشان کرد: با ایستادن در مقابل این دستگاه، کاملا مشخص است که آنها فقط نمیخواستند خودرو بسازند، بلکه میخواستند صنعت خودروسازی را در ژاپن بسازند. او افزود: من هالهای از آن را حس میکنم، مانند یک شاهد واقعی که سعی دارد داستان آن را برای ما تعریف کند و چه داستان شگفتانگیزی.
انتهای پیام
نظرات