• شنبه / ۵ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8711-02583

محرابيان: بايد به فكر تهيه نقشه جامع كنترل هوشمند ترافيك باشيم نيروي انتظامي از دانش روز براي مديريت ترافيك بهره‌مند نيست

بايد به فكر تهيه نقشه جامع كنترل هوشمند ترافيك باشيم. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي اكبر محرابيان - وزير صنايع و معادن - با بيان اين مطلب توضيح داد: در سال 1970 دوربين‌هاي ثبت تخلفات به روش عادي در دنيا مرسوم بود و مورد استفاده قرار مي‌گرفت. درسال 1990 نسل دوم اين دوربين‌ها وارد بازار شد، اما هم اكنون نسل سوم دوربين‌هاي ثبت تخلفات با امكانات پيشرفته‌تر مانند ثبت و ضبط و پردازش تصوير و نرم‌افزارهاي جانبي در كشورهاي مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرد. وي با طرح اين سوال كه گفته مي‌شود تعداد خودرو در ايران به حد اشباع رسيده، پس چرا كارخانه‌هاي خودروسازي همچنان به توليد خود ادامه مي‌دهند؟ خاطرنشان كرد: در ايران با وجود رشد 12 درصدي توليد خودرو در هر سال به طور متوسط و با وجود ديگر مشكلات، به ازاي هر خانواده يك خودرو سواري وجود دارد. اين در حالي است كه در برخي از كشورها سرانه خودرو سواري به ازاي هر نفر بيش از يك دستگاه است. وي تصريح كرد: نمي‌توان خانواده‌هاي ايراني را از داشتن خودرو محروم كرد، بنابراين تناقضي بين تعداد خودروهاي توليدي، صاحبان خودروها و به وجود آمدن مشكلي به نام ترافيك به وجود مي‌آيد. محرابيان در ادامه افزود: تنها راه حل مشكل، مديريت هوشمند ترافيك است، اما به نظر مي‌رسد نيروي انتظامي هنوز به صورت كافي از دانش روز دنيا براي مديريت ترافيك بهره‌مند نشده است. وي با اشاره به اين‌كه تصميمات ضربتي براي كنترل ترافيك خوب بوده، اما كافي نيست، تاكيد كرد: حدود 20 هزار كيلومتر راه با قابليت تردد سرعت بالا در كشور وجود دارد كه براي كنترل اين راه‌ها چاره‌اي جز استفاده از دوربين‌هاي كنترل هوشمند ترافيك نداريم. استفاده از سيستم كنترل هوشمند ترافيك، مجادله احتمالي بين پليس ومردم را از بين مي‌برد. او در مراسم افتتاح خط توليد سيستم‌هاي حفاظتي و كنترل ترافيك در شهرك فناوري پرديس همچنين با اشاره به اين‌كه مديريت هوشمند ترافيك كاهش ميزان آلايندگي خودروها را به همراه خواهد داشت، عنوان كرد: در سال 1385 حدود‌ 22 درصد از ايام سال از نظر كيفيت هوا جزو روزهاي ناسالم بود كه در سال 1386 به دليل استفاده بيشتر از سيستم‌هاي كنترل هوشمند ترافيك، اين ميزان به 2 تا 3 درصد رسيد. رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نيز در اين مراسم با اشاره به اين‌كه سال گذشته رشد تلفات جاده‌اي در ايران نسبت به سال قبل از آن با 17 درصد كاهش به حدود 23 هزار نفر رسيد، عنوان كرد: متاسفانه در حال حاضر بستر مناسب براي كنترل وسايل نقليه در كشور وجود ندارد و براي نظارت بر راه‌ها نياز مبرمي به استفاده از سيستم‌هاي هوشمند كنترل ترافيكي داريم. هاشمي با اشاره به اين‌كه سيستم‌هاي هوشمند كنترل ترافيكي در تهران تاكنون در دو بزرگراه نيايش و صياد شيرازي وصل شده‌اند، عنوان كرد: اين سيستم‌ها روزانه حدود 3 هزار و 600 تخلف مربوط به سرعت بالا را ثبت كرده‌اند و خطايي نيز از آنها ديده نشده است. وي با بيان اين‌كه با نصب اين سيستم‌ها تخلفات مربوط به سرعت بالاي خودروها حدود 33 درصد كاهش يافته است، به انتقاد از ضعف قوانين ترافيكي در كشور پرداخت و گفت: متاسفانه به دليل پايين بودن جريمه‌هاي رانندگي، اشتهاي رانندگان به ارتكاب تخلفات افزايش چشمگيري يافته است. او يادآور شد: قرار بود سه سال پيش سازمان راهداري 800 دوربين كنترل ترافيكي در كشور نصب كند كه به نظر مي‌رسد اين كار هنوز محقق نشده است. هاشمي همچنين با انتقاد تلويحي از كيفيت توليد خودروهاي ساخت داخل تصريح كرد: اگر خودروهاي توليد داخل از ايمني لازم برخوردار باشند، حتي اگر راننده مرتكب تخلف شود، خودرو مانع بروز حوادث بعدي مي‌شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha