شهردار تهران گفت: از نظر قانوني افزودن دو خط منوريل به طرح جامع حمل و نقل ترافيك بايد به تصويب شوراي شهر تهران برسد. البته شوراي شهر تهران نيز نظر شهرداري تهران را دارد و معتقد است اين دو خط منوريل براي شهر تهران لازم نيست.
به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدباقر قاليباف امروز در حاشيه افتتاح و بهرهبرداري از 200 طرح در منطقه 10 شهرداري تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي در رابطه با جلسه آينده مشترك با دولت در مورد حمل و نقل و ترافيك خاطر نشان كرد: هنوز به طور رسمي موضوع متوقف شدن اين جلسات را نشنيدهام و در حد اطلاعات از اخبار و رسانهها بوده است و نميدانم جلسه شنبه برقرار هست يا نه، چرا كه هنوز اعلام نشده است.
وي افزود: مجموعه شهرداري و شوراي شهر تهران آنچه كه خارج از طرح تصويب شده جامع شهر تهران باشد را نميپذيرند، مگر اين كه استدلالهاي منطقي در ميان باشد و يا مشاور، موضوعاتي را طرح كند كه به جهت فني بپذيريم.
وي ادامه داد: در بررسيهايي كه مجموعه شوراي شهر و شوراي عالي شهرسازي و معماري در مورد طرح جامع حمل و نقل داشتهاند، مناطقي از شهر را داريم كه در آنها ريلگذاري مترو روي زمين انجام شده است. اما اين كه الزاما گفته شود ريل قطار هوايي يا منوريل هم بايد در اين طرح در نظر گرفته شود، درست نيست و در طرح جامع نيز پيشبيني نشده است و اگر بخواهند آن را اضافه كنند، كاري غيركارشناسي خواهد بود.
وي ادامه داد: هر تصميمي كه در حوزه حمل و نقل شهر تهران گرفته ميشود، بايد به تصويب شوراي شهر هم برسد از سوي ديگر در مورد طرح جامع شهر تهران و طرح جامع حمل و نقل و ترافيك كار كارشناسي بسيار زيادي توسط شورا و شهرداري تهران صورت گرفته و اين طرح مراحل قانوني خود را طي كرده و اگر بخواهند در اين مرحله دو خط منوريل به آن اضافه كنند، كار جالبي نخواهد بود.
قاليباف ادامه داد: از نظر قانوني افزودن دو خط منوريل به طرح جامع حمل و نقل ترافيك بايد به تصويب شوراي شهر تهران برسد. كه البته خدايي نكرده اين موضوع ميتواند باعث اختلاف نظر بين شوراي شهر و شوراي عالي ترافيك شود و اميدواريم با تدبيري كه در اين دو مجموعه وجود دارد، چنين اتفاقي نيفتد.
وي افزود: البته شوراي شهر تهران نيز نظر شهرداري تهران را دارد و معتقد است اين دو خط منوريل براي شهر تهران لازم نيست اما اگر دوستان فكر ميكنند، نياز است، بايد كارشناسي كه مورد توافق هر دو طرف باشد، در مورد اين موضوع نظر بدهد و آن وقت ما هم قبول ميكنيم.
شهردار تهران در پاسخ به اين سوال كه آيا اين رفتار در مورد منوريل كه از سوي دولت و شهرداري صورت مي گيرد، نوعي زورآزمايي نيست؟ گفت: من چنين حسي ندارم.
مشكل واگنها وقتي حل ميشود كه از گمرك ترخيص شوند
طي يك هفته آينده 4 كيلومتر خطوط مترو در شرق تهران افتتاح ميشود
وي در پاسخ به اين سوال كه گفته ميشود 25 واگن خط تهران كرج در گمرك باقي مانده و رييس شوراي شهر نيز اعلام كرده كه مشكل ترخيص اين واگنها را با دولت حل كرده است، گفت: اميدواريم كه اين مشكل هر چه زودتر حل شود و مهم اين است كه با اين واگنها، 25 درصد به جابه جايي مسافر خط متروي تهران ـ كرج افزوده ميشود.
قاليباف ادامه داد: حل اين مشكل به اين معنا است كه بايد هرچه زودتر اين واگنها از گمرك خارج و براي مردم شهر تهران استفاد شود. اما تا اين لحظه اين اتفاق نيفتاده و به هيچ وجه سزاوار نيست كه واگن مترو با اين همه مشكلات و تلاش شهرداري خريداري شود و به خاطر چنين مباحثي بيش از 20 روز در گمرك بماند.
وي ادامه داد: واگنهاي بعدي متروي تهران نيز در حال رسيدن به بندر است و بايد به زودي تخليه شود. چرا كه به مردم قول داده بوديم، اواخر آذر ماه امسال واگنهاي جديد متروي تهران وارد خط شود و اميدواريم با هماهنگي صورت گرفته از سوي رييس شوراي شهر تهران اين اتفاق هر چه زودتر بيفتد.
شهردار تهران تصريح كرد: قول داده بوديم كه 15 كيلومتر مترو را حداكثر تا پايان نيمه اول فروردين ماه سال 87 عملياتي كنيم و اين اتفاق قطعا خواهد افتاد.
وي ادامه داد: سه كيلومتر مترو تا به حال افتتاح شده است و 12 كيلومتر باقي مانده نيز تا فروردين سال آينده تمام ميشود و طي يك هفته آينده چهار كيلومتر خطوط مترو در شرق تهران افتتاح ميشود و تا قبل از پايان تعطيلات سال آينده نيز ايستگاه ميدان انقلاب مورد بهره برداري قرار ميگيرد. همچنين پس از آن به فاصله كوتاهي، خط ميدان صادقيه تا قلهك نيز افتتاح خواهد شد.
قاليباف در پاسخ به سوالي در باره حمايت دولت براي ساخت 30 كيلومتر مترو در طول سال گفت: اگر دولت حمايت كند، قطعا ظرفيت براي ساخت 30 كيلومتر مترو در سال توسط شهرداري تهران وجود دارد، البته براي همين 15 كيلومتر مترو بايد حمايت دولت صورت گيرد.
وي تصريح كرد: قبلا گفته ميشد در تهران نميتوان بيشتر از دو كيلومتر مترو را به دليل مشكلات فني ساخت. اما با صراحت اعلام كرديم كه چنين چيزي وجود ندارد و اگر مشكلات مالي حل شود به طور قطع ميتوانيم سالي 30 كيلومتر مترو بسازيم.
تونل توحيد زودتر از موعد مقرر در سال آينده افتتاح ميشود
شهردار تهران در ادامه صحبتهاي خود به ظرفيت تونلسازي در شهر تهران اشاره كرد و گفت: تونل توحيد زودتر از زمان موعد در سال آينده افتتاح ميشود و به روشني گوياي ظرفيت فني و مديريتي شهرداري تهران خواهد بود، چرا كه ساخت تونل توحيد كه دو برابر تونل رسالت است، دو سال طول كشيد. اما ساخت تونل رسالت 11 سال به طول انجاميد.
قاليباف ادامه داد: مردم نسبت به عمليات زيرزمين شهرداري تهران بياطلاع هستند و هنوز نميدانند كه تونل مترو از منتهياليه شرق تهران تا ميدان آزادي تمام شده و در حال ريلگذاري در بخشي از آن هستيم.
وي گفت: از افتخارات متروي تهران اين است كه تكنولوژي ساخت تونل و برخي قسمتهاي ايستگاهها و نيز ساخت واگن در داخل را دارد.
مديران شهرداري علي رغم حواشي سياسي افرادي تحصيلكرده، متخصص، رزمنده و دلداده انقلابند
به گزارش ايسنا، شهردار تهران در جمع شهروندان منطقه 10 شهر تهران با اشاره به پيروزي انقلاب اسلامي و اثرگذاري امام خميني (ره) در جريان انقلاب خاطر نشان كرد: امام (ره) و رهنمودهايشان ما را از ظلمت به سوي نور آورد و از نظام شاهنشاهي نجات داد و اگر امروز اسلام و انقلاب در همه جاي دنيا سرافراز است و نظام اسلامي براي ما بركت زيادي دارد از ثمره خون شهداست.
وي شهرداري را پس از جنگ تحميلي سنگر خود خواند و گفت: من و همه مسوولان شهرداري براي تحقق آرمانهاي انقلاب و شهدا تلاش ميكنيم و مديران شهرداري علي رغم همه حرفهايي كه در حواشي سياسي گفته ميشود، افرادي تحصيلكرده، متخصص، رزمنده و دلداده انقلاب هستند و گوششان بدهكار حرفهاي حاشيهاي نيست و به وظيفه خودشان كه اثبات كارآمدي دين در جامعه و رسيدگي به اقشار محروم و ضعيف است را انجام دهند.
وي با بيان اين مطلب كه انقلاب را اقشار ضعيف و محروم جامعه انجام دادند و امام (ره) نيز همواره اظهار ميكرند كه يك تار موي كوخنشينان را به كاخنشينان نميدهند، افزود: در دوران جنگ تحميلي با دوستان شوخي داشتيم و ميگفتيم كه اكثر اسامي رزمندگان، حسين ،علي، تقي و نقي و علي اكبر و علي اصغر است و در جنگ ما كامبيز و ايرج نداشتيم.
وي ادامه داد: شهرداري تمام تلاش خود را ميكند تا فاصله بين شمال و جنوب شهر تهران را كم و با يك نگاه، عدالت را در شهر برقرار كند. چرا كه واقعيت تلخ تهران اين است كه شمال و جنوب به صورت دو قطب مجزا هستند. در حالي كه شهروندان جنوب تهران به همان اندازه شمال شهريها عوارض و پول شهر را ميدهند، اما از سرانههاي لازم براي زندگي در شهر به همان اندازه برخوردار نيستند.
قاليباف افزود: رسيدگي به نيازهاي مردم جنوب تهران به اين معنا نيست كه از توسعه شمال تهران غافل بشويم بلكه روند توسعه در جنوب تهران شتاب بيشتري خواهد داشت تا به اين ترتيب فاصله بين آنها كم شود.
وي با بيان اين كه هنوز معضلات زيادي در مناطق محروم كه عمدتا در بافتهاي فرسوده هستند، وجود دارد، گفت: تا پايان سال آينده به تعداد هر محله در يك مركز خريد، ورزشي، فرهنگي، هنري و ديني ايجاد ميشود.
رشد 250 درصدي بودجه منطقه 10
پادگان جي تبديل به بزرگترين مجموعه فرهنگي، ورزشي، خدماتي و تفريحي خواهد شد
قاليباف با اشاره به تنظيم بودجه سال 88 و ارائه آن به شوراي شهر تهران خاطر نشان كرد: منطقه 10 به دليل محروميت زيادي كه در سالهاي اخير داشت بايد مورد عنايت جدي قرار گيرد و به همين دليل در بودجه سال آينده 250 درصد رشد در بودجه خواهد داشت و بدين ترتيب در سال آينده، طوفاني از ساخت و ساز و توسعه را در اين منطقه شاهد خواهيم بود.
وي همچنين افزود: به زودي مشكل فضاي سبز، فضاي خدماتي و پاركينگ اين منطقه به صورت كامل حل ميشود، ضمن اين كه چهره اين منطقه نسبت به دو سال قبل كاملا تغيير پيدا كرده است.
وي خاطرنشان كرد: با تكميل شدن اتوبان يادگار امام (ره) در سال آينده در ميدان حق شناس و بزرگراه آيتالله سعيدي و اتوبان ساوه گشايش بزرگي اتفاق ميافتد كه براي شهروندان مناطق 9 و 10 بسيار مهم خواهد بود. همچنين تونل توحيد سال آينده افتتاح ميشود و امكان بهرهمندي نتايج آن براي مناطق 9 و 10 نيز خواهد بود.
قاليباف ادامه داد: همچنين مجموعه پادگان جي كه توافق كامل در مورد آن صورت گرفته است، سال آينده تبديل به به بزرگترين مجموعه فرهنگي، ورزشي، خدماتي و تفريحي خواهد شد و يكي از آرزوهاي هميشگي مردم در جنوب غرب تهران براي دسترسي به مركز خريد و تفريح محقق ميشود.
شهردار تهران افزود: در عين حال بخشي از زمين اين پادگان به عنوان زمين ذخيره براي ساخت مسكن در بافتهاي فرسوده استفاده خواهد شد.
انتهاي پيام
نظرات