• دوشنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۴ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404071408779
  • خبرنگار : 71244

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش خبر داد

افت نمرات یازدهمی‌ها و دوازدهمی‌ها+ جزئیات/ عملکرد دهمی‌ها بهتر بود

افت نمرات یازدهمی‌ها و دوازدهمی‌ها+ جزئیات/ عملکرد دهمی‌ها بهتر بود

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ضمن اشاره به وضعیت نمرات دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم از افت نمرات یازدهمی‌ها و دوازدهمی‌ها خبر داد و گفت: علی‌رغم انتقادات به برگزاری آزمون نهایی در پایه دهم، عملکرد دهمی‌ها بهتر از دو پایه بالاتر از خودشان بود.

محسن زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان و مقایسه آن با نمرات سال قبل گفت: سال قبل برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم آزمون نهایی برگزار شد، به عبارتی سنجش ملی تمام سرشماری صورت گرفت و همه دانش‌آموزان متوسطه دوم در آن شرکت کردند که سعی شد همه استانداردها در سنجش طراحی و اجرا شود که معیار خوبی برای سنجش عملکرد دانش آموزان برای دستیابی به اهداف یادگیری بود که گزارشی از عملکرد نظام تعلیم و تربیت نیز به شمار می‌آید.

«افت» نمرات دانش آموزان پایه یازدهم در امتحانات نهایی 

«رشد» ۲۵ صدم درصدی نمرات دوازدهمی‌های رشته ریاضی 

وی ضمن اشاره به بررسی نمرات دانش‌آموزان پایه یازدهم نسبت به پایه دهم سال گذشته و عملکرد آنها اظهار کرد: بدلیل آنکه ۶ درس پایه یازدهم نهایی بود، ما همان ۶ درس را ملاک بررسی قرار دادیم بدین ترتیب می‌توان گفت متاسفانه عملکرد پایه یازدهم در سه رشته نظری پایین‌تر است.

به گفته وی این در حالیست که در پایه دوازدهم نسبت به پایه یازدهم سال گذشته در رشته علوم ریاضی، شاهد رشد نمرات دانش‌آموزان بوده‌ایم بطوری که بیش از ۲۵ صدم درصد میانگین نمرات آنها رشد یافت.

علی‌رغم انتقادات به برگزاری آزمون نهایی در پایه دهم، عملکرد دهمی‌ها بهتر بود

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در تحلیل این نمرات اظهار کرد: این گزارش طولی نشان می‌دهد دانش آموزان دهمی با ورود به پایه یازدهم، وضعیت‌شان چگونه بوده است. در پایه دهم وضعیت نمرات بهتر بود هرچند بسیاری از افراد برگزاری آزمون برای پایه دهم را خطای راهبردی فرض می‌کردند اما نتایج نشان می‌داد که عملکرد دانش آموزان پایه دهم بهتر از سایر پایه‌ها بوده است.

کاهش ۲۱ صدم درصدی نمرات دوازدهمی‌های رشته نظری 

وضعیت نمرات دانش‌آموزان "دوازدهم" رشته‌های معارف، تجربی و انسانی به تفکیک 

زارعی با یادآوری افزایش میانگین ۲۵ صدم درصدی نمرات آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم رشته ریاضی افزود: این نشان می‌دهد پایه دوازدهمی‌ها نسبت به پایه یازدهمی‌ها، سال گذشته چه تغییری داشتند؛ در رشته ریاضی میانگین نمرات ۲۵ صدم درصد بیشتر شده؛ در رشته معارف ۱۴ صدم درصد افت نمره داشتیم؛ در رشته تجربی شاهد  ۲۲ صدم درصد کاهش نمره، در رشته انسانی نیز  ۴۲ صدم درصد کاهش نمره داشتیم؛ در مجموع در رشته نظری ۲۱ صدم درصد کاهش نمره داشتیم که این مقدار کاهش جای امیدواری برای جبران دارد که امید می‌رود با تلاش همکاران بتوانیم این اصلاح را انجام دهیم.

افت ۳۴ صدم درصدی نمرات "یازدهمی‌"های رشته‌های ریاضی، معارف، تجربی و انسانی 

وی در ادامه وضعیت نمرات یازدهمی‌ها را نیز تشریح کرد و اینگونه گفت: در پایه یازدهم نسبت به دهم ۶ درس مبنای آزمون نهایی بود؛ در رشته ریاضی فیزیک ۱۳ صدم درصد کاهش نمره داشتیم؛ در رشته علوم و معارف اسلامی ۱۷ صدم درصد کاهش نمره، در رشته علوم تجربی ۳۲ صدم درصد کاهش نمره، در رشته ادبیات و علوم انسانی ۵۵ صدم درصد کاهش نمره داشتیم که در مجموع سه رشته ۳۴ صدم درصد کاهش نمره را شاهد بودیم. این اعداد هم جای امیدواری دارند چرا که امکان اصلاح آنها وجود دارد.

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه تحلیل وضعیت نمرات دانش‌آموزان به تفکیک استان، منطقه و مدرسه در دستور کار است تا با ارسال به همکاران بتوانند برای پوشش خلأ‌ها برنامه‌ریزی کنند گفت: بدین ترتیب مشخص می‌شود در سطح کشور چه استان‌هایی دارای وضعیت بدتری هستند.

زارعی ادامه داد: اتفاقا یکی از این آمارها نشان می‌دهد استانی همچون سیستان و بلوچستان در کاهش‌هایی که عنوان شد  وضعیت تقریبا بهتری داشت و شاید در مجموع جزو استان‌های پایین جدول باشد اما نسبت به سال گذشته، کاهش نمره کمتری داشته و سعی کرده نمرات را افزایش هم دهد که این نشان می‌دهد مداخلات صورت گرفته موثر بوده و سعی شده افت نمره‌ای رخ ندهد. همین تحلیل‌ها به سایر استان‌ها نیز کمک می‌کند تا اولا مناطق لازم‌التوجه را شناسایی کنند و با شناسایی مدارس لازم‌التوجه، برای مداخلات ناظر به دروس اقدام و اینگونه همه مناطق و مدارس با نظام رسمی آموزشی کشور همراه شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha