شهردار تهران گفت: مسوول اجرايي تونل من هستم و من نيز زمان اعلام شده در روزشمار را براي اتمام كار تونل اعلام ميكنم.
به گزارش خبرنگار «شهري» ايسنا، محمدباقر قاليباف امروز در مراسم افتتاح بزرگترين پل فلزي شهر تهران به نام «روشندلان» در جمع خبرنگاران با اشاره به بازديد روز گذشته اعضاي شوراي شهر تهران از مراحل پاياني احداث تونل توحيد، خاطرنشان كرد: هنوز اظهارات اعضاي شورا را نشنيدهام، اما اگر اعضاي شورا هم بدانند اين تونل يك روز زودتر هم افتتاح ميشود، از اين شرايط لذت ميبرند.
وي افزود: كارهاي عمراني تونل توحيد بر اساس جدول زماني و تابلوي روزشمار 15 آبان پايان مييابد و من از همين جا از خبرنگاران دعوت ميكنم كه در اين روز از تونل بازديد كرده و با خودرو خودشان از اين تونل عبور كنند كه تمام شدنش را به چشم ببينند.
قاليباف افزود: در اين حال برخي از مسوولان و كارشناسان پروژه اعلام كردند كه دو ماه زمان براي نصب تجهيزات ايمني، آتشنشاني و ITS و همين مدت براي نصب حداقل 25 و حداكثر 70 دستگاه توربوجت زمان نياز است.
وي افزود: سيستمهاي داخلي تونل براي آتشسوزي و هر نوع حادثه ديگري ايمنسازي شده است و در مقابل آب و حريق امكان مقابله را دارد.
شهردار تهران تصريح كرد: عليرغم اعلام نظر كارشناسان و طبق بررسيهاي مجددي كه صورت گرفته به اين نتيجه رسيديم كه اين تجهيزات را ميتوان ظرف مدت يك ماه و اندي نصب كرد، تا براي عبور و مرور مردم آماده شود و به مردم شهر تهران قول ميدهيم كه براي روز عيد غدير خم، اين تونل براي عبور آنها آماده باشد.
وي در پاسخ به اين سوال كه شما در اظهاراتتان از لفظ ديگران استفاده كرديد كه در مورد تونل توحيد برخي اظهارات مطرح ميكنند، آيا اعضاي شوراي شهر نيز جزو اين ديگران هستند، تصريح كرد: غرض من برخي رسانهها و سايتها هستند كه هر روز به نحوي از يك پروژه عظيم صحبت كرده و آن را زير سوال ميبرند، حتي اگر فرض محال تاخير در پروژه تونل توحيد را قبول كنيم، باز هم اين اظهارات درست نيست.
شهردار تهران در پاسخ به اين سوال مجدد كه آيا افتتاح و بهرهبرداري تونل توحيد همزمان با هم صورت ميگيرد يا نه پاسخ مشخصي نداد و گفت: نصب سيستم ايمني و آتشنشاني، ITS و توربوجتها همزمان با افتتاح اين پروژه انجام خواهد شد.
به گزارش ايسنا، قاليباف همچنين در جريان سخنراني خود در مراسم افتتاح پل روشندلان نيز در اظهاراتي مربوط به تونل توحيد خاطرنشان كرد: احداث تونل رسالت 11 سال به طول انجاميد و در اين مدت هيچ كس سوال نكرد كه اين تونل بالاخره كي تمام ميشود و قيمت اوليه پروژه از 5/7 ميليارد تومان به 80 ميليارد تومان افزايش يافته است اما هيچ كس در طول اين سالها انتقادي در اين رابطه نكرد.
وي افزود: در شروع به كار خود در مجموع شهرداري براي اولين بار تابلوي روزشمار را روي پروژهها نصب كرديم و همزمان با آن فشارهايي آغاز شد كه تحمل آنها سخت است اما ما به اين فشارها افتخار ميكنيم.
وي افزود: مديران متخصص زيادي بودند كه پس از نصب روزشمار اين موضوع را به من تذكر دادند كه كارت اشتباه بود، اما پس از اتمام تونل رسالت يادداشت دادند و ضمن عذرخواهي، تبريك گفتند.
شهردار تهران در ادامه افزود: اگر برج ميلاد 10 سال ديگر هم در آن گوشه تهران ميماند، كسي سوال نميكرد كه اين پروژه كي تمام ميشود، در حالي كه برج ميلاد يك پروژه يونيك و با سختيهاي كار بسيار بود كه از جمله كار در ارتفاع 300 متري با 36 درجه زير صفر سرماي زمستان سال 86 را ميتوان مثال زد.
قاليباف عنوان كرد: در عين حال برخي اقلام اصلي اين پروژه در تحريم بود و به سختي آنها را تامين كرديم. اما متاسفانه با وجود اطلاع از همه اين مسائل برخي رسانهها باز هم به گونهاي قلم ميزنند كه خارج از انصاف است. هر چند كه تاثيري در روحيه ما ندارد و مردم هم هشيار هستند و قضاوت خود را ميكنند.
وي با اشاره به حجم كار تونل توحيد كه سه برابر تونل رسالت است، تاكيد كرد: اين پروژه براي ساخت در 29 ماه طراحي شده و قطعا طبق روزشمار 27 روز ديگر پايان مييابد.
وي در ادامه افزود: حداكثر يك ماه پس از اتمام كار پروژه در 15 آبان كارگاه را جمع كرده و سيستم ايمني و آتش نشاني و ITC را نصب ميكنيم و قول ميدهيم كه روز عيد غدير افتتاح تونل توحيد عيدي مديريت شهري به مردم شهر تهران باشد. حالا اگر ديگران ميگويند نميشود، حرف ديگري است.
شهردار تهران افزود: از نظر من انجام كارهاي عمراني چند ماه بيشتر طول نميكشد و ما تمام تلاش خود را ميكنيم تا در زمان مقرر پروژهها پايان يابد. اما بخش قابل توجهي از پروژهها به دليل وجود موانع و معارض در دسترس ما نيست. به عنوان مثال اگر معارضان تاسيساتي وجود نداشتند، تونل توحيد را به جاي 29 ظرف 20 ماه تمام ميكرديم.
وي افزود: زماني كه براي ساخت تونل يا پل در شهر تهران صرف ميشود، در گذشته براي تعمير يك پل محاسبه ميشد. اما همين افرادي كه قضاوت درستي در مورد پروژهها ندارند در مورد تونل توحيد نيز قضاوت ميكنند، در حالي كه احداث اين پروژه در تاريخ بلديه بينظير است و با هيچ پروژه شهري قابل مقايسه نيست.
قاليباف در پايان صحبتهاي خود باز هم از مردم ساكن در خيابانهاي اطراف تونل توحيد و محدوده نواب و شهرونداني كه از اين مسير تردد ميكنند عذرخواهي كرد و گفت: خدا شاهد است كه هر بار از اين محدوده عبور ميكنم، سرم را در خودرو پايين ميگيرم تا كسي من را نبيند و شرمنده مردمي كه در آن ترافيك ماندهاند، نشوم.
به گزارش ايسنا، وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري در جمع خبرنگاران در رابطه با ساير پلهاي شهر تهران، خاطر نشان كرد: پل جواديه نيز به زودي و با رفع محدوديتهاي ترافيكي افتتاح خواهد شد.
وي ضمن عذرخواهي از مردم محله جواديه و ساير شهرونداني كه از اين مسير تردد ميكنند، گفت: طراحي پل به جهت فني و زيبايي در خاورميانه بينظير است و براي مردم شهر تهران كه همواره پلهاي يكنواخت، سيماني و يا بتني را تجربه كردهاند، به دنبال تنوع و زيبايي هستند، چرا كه اينجا بيابان نيست، شهر است و مردم بايد زيبايي را در اطرافشان احساس كنند.
وي در پاسخ به اين سوال كه يعني مردم به دليل زيبايي يك پل، اين مدت محدوديتهاي ترافيكي داشتهاند، تصريح كرد: اين پل به صورت يونيك ساخته ميشود و ساخت آن در نوع خود بينظير است، اما در شرايط فعلي چارهاي جز اعمال اين محدوديتها نداريم و اميدواريم در آينده نزديك با افتتاح اين پل، يكي از گلوگاههاي مهم شهر تهران با گشايش مناسبي روبرو شود.
شهردار تهران همچنين از افتتاح پل تيرانداز در انتهاي خيابان دماوند در آيندهاي نزديك خبر داد كه به اين ترتيب يكي از گلوگاههاي شرقي تهران نيز با گشايش ترافيكي روبرو خواهد شد.
به گزارش ايسنا، قاليباف در پاسخ به سوال ديگري با اين مضمون كه وزير كشور تاكيد كرده كه مردم شهر نبايد عوارض شهري سنگين پرداخت كنند، اضافه كرد: اين كه مردم عوارض پرداخت نكنند، درست نيست و من شخصا عوارض را قطع نميكنم، تا مردم بگويند چه شهردار خوبي.
وي اضافه كرد: پرداخت عوارض براي شهر لازم است، اما بايد عدالت در آن رعايت شود، چرا كه در برخي موارد كمترين و بيشترين مصرفكنندگان خدمات شهري به صورت مساوي عوارض پرداخت ميكنند كه اين عين عدالت نيست و بايد اصلاح شود.
وي افزود: كار درست، اصلاح روند اخذ عوارض از مردم است نه اين كه عوارض از مردم نگيريم و دستگاههاي دولتي نيز اگر نگران پرداخت عوارض مردم هستند بهتر است، عوارضي دولتي را كه سهم بيشتري در پرداخت عوارض دارند، را بدون تاخير پرداخت كنند تا فشار كمتري به مردم وارد شود.
شهردار تهران در توضيح اظهاراتش افزود: در حال حاضر يك نفر در شمال تهران و يا مناطق تجاري 20 كيلو زباله توليد ميكند و يك نفر در مناطق جنوبي و خانههاي 40 متري نيم كيلو زباله توليد ميكند، اما عوارض يكسان پرداخت ميكنند.
وي در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با افزايش تعداد آتشسوزيهاي محدوده بازار تاريخي تهران و نبود سيستمهاي ايمني در اين محدوده، اضافه كرد: اتفاقات بازار و خسارتهاي وارد شده در بيشتر موارد به دليل بيتوجهي و كم دقتي بازاريان به مسائل ايمني بوده است.
وي افزود: بازار تهران از نقاط آسيبپذير شهر تهران است، اما متاسفانه تجهيزات لازم در آن وجود ندارد و بايد نسبت به استقرار تجهيزات ايمني و دسترسيهاي لازم در زمان وقوع حادثه هر چه زودتر اقدام شود.
به گزارش ايسنا، شهردار تهران احداث پل روشندلان را به عنوان طولانيترين پل فلزي شهري، پروژهاي كمنظير برشمرد و گفت: هر چند كه كسبه محل اطراف احداث پل اعتراض زيادي داشتند و فشار زيادي براي مسير تردد شهروندان در اين نقطه كور ترافيكي به وجود آمد، اما همه قبول داشتند كه با سرعت بيشتر از اين نميتوان كار كرد و من شخصا به خاطر فشار كاري به وجود آمده از مردم عذرخواهي ميكنم.
وي در ادامه صحبتهاي خود با بيان اين كه در كنار پروژههاي بزرگ شهري از پروژههاي كوچك و محلهاي و انجام امور فرهنگي و اجتماعي غافل نبودهايم، خاطر نشان كرد: در حال حاضر سه ميليون متر مربع فضاي فرهنگي اجتماعي در حال ساخت در شهر تهران است و فضاهاي به وجود آمده در نتيجه اين فعاليتها در خاورميانه و در نوع خود بينظير هستند.
وي از افتتاح باغ موزه دفاع مقدس همزمان با دهه فجر سال جاري خبر داد و گفت: متاسفانه در انعكاس اخبار و مطالب مربوط به فعاليتهاي شهرداري تهران در حوزههاي مختلف فرصت و همكاري لازم وجود ندارد و در عين حال برخي نوشتهها در سايتها و روزنامهها فضا را تا حدودي متشنج ميكند، هرچند كه اين اظهارات و نوشتهها در روحيه من تاثيري ندارد اما گاهي به خاطر اين اظهارات متاسف ميشوم.
وي افزود: از اين كه فعاليتهاي ما در معرض ديد مردم و رسانههاست و آنها را با دقت دنبال ميكنند به عنوان نقطه قوت و ضعف خود استفاده ميكنيم، اما گاهي انعكاس اين اقدامات از مدار انصاف خارج ميشود.
انتهاي پيام
نظرات